Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka Nemzetközi és interkulturális marketing Külpiaci megjelenés- marketingstratégia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka Nemzetközi és interkulturális marketing Külpiaci megjelenés- marketingstratégia."— Előadás másolata:

1 Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka Nemzetközi és interkulturális marketing Külpiaci megjelenés- marketingstratégia

2 1.Kilépési motivációk 2.Kilépési formák 3.Piac- (célország) választás 4.Marketingstratégia, marketingmix Tartalom Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

3 Tranzakciós költség-elmélet: – Jog – Szervezetelmélet – Közgazdaságtan Típusai: 1.Ex ante: –Megegyezések előkészítési, alku- és biztosítékköltségei 2.Ex post –A megkötés után előforduló kiigazítás –Szinte elkerülhetetlen –Kicsinyes alkudozás ktg –Nagy a súrlódás veszélye a nemzetközi üzleti életben Kilépési motivációk Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

4 Vállalati össztranzakciós ktgek csökkentésére irányuló tevékenység Gazdasági racionalitásból kiindulva (kilépés) – Vállalati termelési tényezők kihasználása lehetővé válik – Vállalat termelési tényezőinek jobb felhasználása (hazai piacon nem ad el belőle, külföldön igen) – Első eset: szűkülő piacokat jelenthet – Második eset: korszerűbb berendezés: növekvő termelékenység – Külpiaci értékesítés válik a a bővülés megfelelőbb formájává Kilépési motivációk Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

5 Az állami gazdaságpolitika is befolyásolhatja Közvetve a hazai piacon hozott állam intézkedések is ??? Gondolkodik-e a vállalat egy ilyen lehetőségen? Unsolicited ügylet: kérés nélküli megrendelés Ígéretesebb: tudatosan keresett partnerek Menedzsment elkötelezettsége: elengedhetetlen feltétel!!! Kilépési motivációk Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

6 1.A piac elérhetősége: 2.A nyersanyag költsége: drágán szállítható 3.A külföldi termelés alacsonyabb ktgei: olcsóbb nyersanyag 4.A fogadó országok által nyújtott preferenciák: adókedvezmények 5.A versenytársak megelőzése: első belépő előnye 6.Az árfolyamok jelentős fluktuációja: külföldi termelés motivációja A kilépés okai Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

7 Feltétele: – Rendelkezik szükséges erőforrásokkal a vállalat – Bizonyos mértékű, nemzetközi szinten is mérhető versenyelőny – Menedzsmentben van affinitás!!! Erőforrások természete: – Fizikai – Pénzügyi Versenyelőnyök: – A termelés területén – Marketing – Pénzügyi – Emberi erőforrások – Egyéb területeken: szabadalom Belső indítékok Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

8 Czinkota: motivációk két típusa Proaktív motivációkReaktív motivációk ProfitelőnyVersenynyomás Egyedi termékTúltermelés Technikai előnyCsökkenő korai eladás Exkluzív információFelesleges kapacitás AdókedvezményTelített hazai piac MéretgazdaságosságKözelség vevőkhöz és kikötőkhöz Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

9 Vállalati célok megléte, növekedési orientáció dominanciája A vállalat termékstruktúrája (minél kevésbé szolgáltatásigényes) A vállalat mérete (kisebb cégek kevésbé hiszik el magukról) Belföldi tapasztalatok Cég földrajzi elhelyezkedése A menedzsment külpiaci motivációja Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

10 Meghatározzák a tranzakciós ktgek és az erre vonatkozó várakozások A folyamat leírására találták ki a STÁDIUMELMÉLE-et (stage theory): mi a logika abban (van-e), hogy a vállalatok a külpiacra lépjenek? – Fokozatosan, apránként lépnek ki 2. Kilépési formák Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

11 Állapottényező: – Piaci elkötelezettség foka: adott piacra irányított erőforrások mennyisége Nehezen kivonhatóak nagyobb kötelezettséget jelentenek – Piacismeret: Jelenbeli-jövőbeli kereslet, kínálat szempontjából fontos tényezők ismerete Szakemberek bérlésével felgyorsítható Változástényező: – Elkötelezettségre vonatkozó döntések Időbeli csúszások miatt Bonyolultabb termékek nehezebbek – Jelenlegi piaci tevékenységek Külföldi tevékenység során egymással kölcsönhatásban lévő tényezők Közvetlen kapcsolat Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

12 Kisebb kockázatú országok felé fordulnak „Olyan tényezők összessége, amelyek akadályozzák az információáramlást a vállalat és az adott ország piaca között” – Nyelvi különbség – Üzleti kultúra – Kulturális különbségek – Ipari fejlettség – Oktatásbeli eltérések Négy stádium (létrehozási lánc): – Semmilyen, csak eseti exporttevékenység – Export független képviselőn (ügynök) keresztül – Kereskedelmi leányvállalat (üzletegység) – Helyi termelés Pszichikai távolság koncepciója Establishment- chain Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

13 Nagy erőforráskészlettel rendelkezik a vállalat, kicsi a beruházás mértéke A piaci körülmények stabilak és kiszámíthatóak Nagy tapasztalatokkal rendelkező vállalatok, lehetőségük van az általánosítások levonására Lehetséges eltérések az establishment-chaintől Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

14 A külpiaci aktivitás 100% Menedzsment, termelés külföldön Belföldön Export Bérmunka Licencia értékesítés Franchising Join venture Külföldi összeszerelés Külföldi termelés Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

15 1.Sima export 1.Indirekt export 2.Direkt export 2.Bérmunka 3.Licenciaeladás/-vétel 4.Franchise-ügylet 5.Joint venture 6.Külföldi termelés saját tőkével Kilépési formák Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

16 A nagyvállalatok is rendszeresen használják ezt a stratégiát Kontroll mértéke kicsi Gondok nagy részét leveszik a közvetítő kereskedők – Indirekt export – szocialista külkereskedelem – Külkereskedelmi vállalatok (29) – Előny: Jelentős alkupozíciója Szaktudás koncentráltan jelent meg Komoly rutin felhalmozódása Tartós partneri kapcsolatok Termelőnek nem kell kiépíteni saját exportszervezetét Kicsi a kockázat Sima export Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

17 Direkt export: – A nagyobb vállalatok szeretik maguk intézni az exportjukat – Léteznek a nemzetközi kereskedelemre szakosodott vállalatok – Óriásvállalatok: egész külföldi értékesítési hálózat a vállalat kezében van Sima export Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

18 Szerződéses termeltetés Munkát vásárló – Licencia eladásnál biztonságosabb – Nagyobb nyereséget hoz A munkát exportálónak – Nincs lényeges külpiaci teendője – Kiszolgáltatott, kicsi a nyereség – Új ismeretekre tehet szert Bérmunka Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

19 Nem igényel jelentős tőkebefektetést A kis- és középvállalatok számára lehetőség, hogy megjelenjenek a külpiacon Export és külföldi termeltetés kiegészítő formaként használják Előny: – Kevés tőke – Importkorlátozások nem engednek más formát – Ha a célország nem kedveli a külföldi tulajdont – Félteni kell a védjegyet, szabadalmat Hátrány: – Termelés mennyisége értékesítés feltétele – Exkluzivitás: kizárólagosságot kap a hazai piac kiszolgálása Licencia eladás/-vétel Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

20 Szabadalmak, formatervek, védjegyek, szerzői jogok Termék- és technológiai leírások Minőségellenőrzési folyamat leírása Termelésszervezési irányelvek és leírások Technikai és marketing-tréningprogramok Termékismertetők és sales promotion Jogok eladása a licenciaügyletben Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

21 1.Meghatározott összeg előre fizetése, technológia írott részének rendelkezésre bocsátásának fejében 2.További fizetések, ellentételeképpen a termék, illetve a technológia eléri az eladó által elért teljesítményt 3.Minimumroyalty, garancia aara, hogy az eladó évente legalább ezt az összeget meg fogja kapni. 4.Folyamatos royalty- általában az eladási ár százalékban kifejezve Ellentételezés módjai Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

22 Definíció Előny Hátrány Feloldja a globalizáció-lokalizáció kérdését Helyi átvevő alkalmazkodni tud a piac sajátos körülményeihez Tranzakciós költségeket csökkenti – Rendszer franchise (master franchise): egy helyi átvevő egy földrajzi egység: egy ország – Alfranchise: Franchise ügylet Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

23 Nagyobb kockázatot jelent Külföldi tőkebefektetés első formája Előnye: – Helyi partner részvétele csökkenti a külföldi partner részéről szükséges befektetés mértékét, ezáltal a kockázatot is – Helyi vállalat környezetismerete Hátrány: – Szabadságfok csökkenése, a helyi partner igényeinek figyelembevétele miatt Joint venture Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

24 Történhet: – Új vállalat alapítással – Már létező és működő vállalat megvásárlásával – Akvizícióval Vonatkozhat: – Összeszerelésre – Alkatrészgyártásra – Teljes termék előállításra Külföldi termelés saját tőkével Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

25 Nem külön piacra lépési forma Két vagy több vállalat olyan üzleti jellegű kapcsolata, amelyben a felek kockázatmegosztása mellett együttműködnek egy adott közös cél elérése érdekében Nem azonosak az előnyök, bevitt források értékaránya Stratégiai szövetség Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

26 Stratégiai kérdés, hosszútávú elkötelezettséget jelent – Egyetlen piacot céloz meg – Több hasonló piacra egyszerre lép ki – Hídfő kilépés: sikeres országba – Adott piaci szegmenset céloz meg Szakirodalomban: tudatos Gyakorlatban: – Illik megjelenni – Konkurensek már ott vannak – Teljesít egy véletlenül történő megrendelést (USA 56%) 3. Piacválasztás Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

27 Passzív magatartástól az aktívig Érdeklődés Külső lehetőségek felismerése A piaci lehetőségekre való reagálás Adott lehetőség összehasonlítása más lehetőségekkel Külső stimulus Szisztematikus piaci szelekció Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

28 Tk.: 184. Országpiacok kiválasztásának eljárási módjai Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

29 Iparági versenyelőny vizsgálata: Porter Saját versenyelőnyök megtalálása: – Négy generikus stratégia: Költség-vezérség: teljes termékprofiljában ktgelőnye van, arra törekszik Differenciálás: széles piacon tud a cég észlelt egyedi értéket nyújtani a fogyasztóknak Költségfókuszálás:limitált területen mindenkinél alacsonyabb árakat tud adni Fókuszált differenciálás: egy adott területen tud mindenkinél jobb terméket adni Marketingstratégia-marketingmix Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

30 1.Termékpolitika 2.Árpolitika 3.Értékesítési csatorna politika 4.Értékesítési elősegítés politika 5.Vevőgondozás 6.Kondíciópolitika (nemzetközi-hazai kondíciók) Centripetális marketing: ua. hatás Centrifugális marketing: egymásnak ellentmondó információk Tóth Tamás marketing mix Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka

31 Mintacím szerkesztése Köszönöm a figyelmet! Dátum: Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka


Letölteni ppt "Oktató: Eisingerné Balassa Boglárka Nemzetközi és interkulturális marketing Külpiaci megjelenés- marketingstratégia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések