Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gyermekkép történeti alakulása 2. rész. A reneszánsz gyermekképe Humanista gondolkodók: – Ártatlanság, védelem – A gyermekkor még nem önálló periódus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gyermekkép történeti alakulása 2. rész. A reneszánsz gyermekképe Humanista gondolkodók: – Ártatlanság, védelem – A gyermekkor még nem önálló periódus."— Előadás másolata:

1 A gyermekkép történeti alakulása 2. rész

2 A reneszánsz gyermekképe Humanista gondolkodók: – Ártatlanság, védelem – A gyermekkor még nem önálló periódus – Gyermekgondozási és nevelési tanácsadó művek

3 Gyakorlat: – Fokozott figyelem ↔ felnőttek világához való kapcsolódás – Rideg gondozási-nevelési tanácsok – Dajkaság – Szoros pólyázás – Testi fegyelmezés

4 Reformáció gyermekképe A keresztyén gyermek képe Vallási indíttatású gyermekkép GYERMEK Keresztyén család Keresztyén iskola Keresztyén közösség A gyermek eredendően bűnösA gyermek eredendően bűnös

5 Evilági aszkézis Mértékletesség Csönd Rend Határozottság Takarékosság Szorgalom Őszinteség Igazság Mérséklet Tisztaság Nyugalom Makulátlanság Alázat

6 Kora újkor gyermekképe Szülők – gyerek kapcsolat Kialakul és fejlődik a gyermekgyógyászat. Gyermeknevelési tanácsadók, útmutatók

7 Comenius ember- és gyermekképe Az ember Adottságai Eszes teremtmény Képzettség Teremtmények felett uralkodó teremtmény Erkölcsösség Teremtőjének képmása és gyönyörűségére szolgáló teremtmény Jámborság A gyermek nevelhetőségébe vetett hit

8 A gyermek a felvilágosodás korában „A pedagógia évszázada” A szülői viselkedésben megjelenik az ún. „projektív gondoskodás” (DeMause) „burkolt csecsemőgyilkosság” Szoptatós dajkák rendszere

9 John Locke gyermekfelfogása „tabula rasa” a gyermek erkölcsösödése engedelmes gyermek hasznos ismeretek

10 Jean Jacques Rousseau gyermekfelfogása a gyermek jó a gyermeki személyiség belső törvényszerűségeire építő nevelés társadalmi elvárások másodlagosak sajátos nevelési módszerek paradoxonok

11 A gyermeklét új elemi Gyermekszoba, gyermekbútorok Iskoláztatás – a gyermek szerepének megváltozása – család szerepének megváltozása Csökkenő születésszám – Kevesebb testvér → kortárscsoportok felé fordulás – Kevesebb gyermek → intenzívebb érzelmi kapcsolat → befektetés a gyermek (szocializáció!!!) Csökkenő gyermekhalálozás – himlőoltás – Jövőbe való befektetés

12 A gyermekhez való ambivalens viszony gyermeki ártatlanság ↔ gyermeki romlottság a gyermek mint termelési tényező ↔ a gyermek mint gazdasági teher iskola ↔ család gyermekhez fűződő érzelmek ↔ társadalmi elvárások

13 A szociológiai értelemben vett gyermekkor kialakulása modern állam kialakulása urbanizáció, tömegesedés tudományos technikai fejlődés közegészségügy az intézményes nevelés kiszélesedése a gyermekirodalom kialakulása

14 a gyermekvédelem gyermekcsapatok, egyesületek játékgyártás gyermekfilmek gyermekszínházakat alapítanak édességipar gyermekdivat művészetpedagógia természetjárás, erdei iskolák

15 Gyermekek a posztmodern társadalomban Nincs gyermekkor← Modernitás → „A gyermekkor halála” Aries, DeMause Winn, Postman

16 Jelenségek Televízió (Neil Postman: „A gyermekkor eltűnése”) Gyermek-felnőtt küllemének hasonlósága Gyermek-felnőtt élethelyzetek hasonlósága Dohányzás, alkohol, drog, nyílt szexualitás (Marie Winn: „Gyermekek gyermekkor nélkül”) Demokratikus államberendezések -jogállamok „demokraták” nélkül (Csepeli György: „Emberek vetése”)


Letölteni ppt "A gyermekkép történeti alakulása 2. rész. A reneszánsz gyermekképe Humanista gondolkodók: – Ártatlanság, védelem – A gyermekkor még nem önálló periódus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések