Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva."— Előadás másolata:

1 „A gyermek évszázada” Szabolcs Éva

2 Társadalmi – gazdasági változások. A „modern ember”
Gazdaság, technika elektromosság benzinüzemű autó telefon modern infrastruktúra Társadalom közszolgáltatások, jóléti intézkedések urbanizáció tömegoktatás szocialista, feminista mozgalmak Tudományok természettudományok pszichológia, szociológia Szabolcs Éva

3 A gyermek évszázada Gyermekkor értéke
A szocializáció, nevelés intézményrendszerének kialakulása A fejlesztendő, a társadalomba beillesztendő gyermek világának elkülönülése-elkülönítése a felnőtt világtól Gyermekléptékű intézmények Elfogadó szülői magatartás A tudomány eredményei a nevelés szolgálatában Gyermekkor-mítoszok Sorolla y Bastida: Mária Szabolcs Éva

4 Ellen Key: A gyermek évszázada (1900)
Szabolcs Éva

5 Iskolakritika ( „lélekgyilkolás”) → új nevelés
„a mai nevelés legnagyobb bűne…” A gyermek fensége Anya szerepe Rousseau – természetes nevelés Szabolcs Éva

6 A gyermek mitologizálása, a gyermek fensége
Szabolcs Éva

7 A gyermeki szabadság kérdése
A gyermeknek joga van a boldogsághoz Szabolcs Éva

8 „…megszületett az a minden egyes gyermekre kiterjedő nézet,
amely az emberiség kincsének, minden körülmények között megőrizendő értékének tekinti a gyermeket; a jövő civilizációja fáklyavivőinek, az emberi vállalkozások láncolatában az összekötő kapocsnak. Ezzel az emberiség körében kialakult nézettel a gyermek napjainkban megkapta az őt illető jogokat. Az emberi faj történetében először önmaga testesít meg egy egységet: fizikai szükségleteit, szellemi elvárásait, erkölcsi képzését a felnőttétől teljesen elkülönítve tanulmányozzák… a gyermekkor az ígéret földje a szociális javulásért folyó küzdelemben.” (1916) Szabolcs Éva

9 Szabolcs Éva

10 Gyermektanulmány empirikus és kísérleti pszichológia
Stanley Hall: a gyermekre vonatkozó ismeretek új, önálló tudományba illesztése → gyermektanulmány, pedológia Gyermeki tulajdonságok tömeges mérése Tesztek, kérdőívek Szabolcs Éva

11 A legújabb lélektan nemcsak a felnőtt ember lelki életét, hanem a
gyermek lélek tüneményeit, tulajdonságait, hajlamait, mozgásait is kutatásának tárgyává teszi. (Népnevelők Lapja, jan.20.) A tudományos psychologia most kísérleteken alapszik… A psychologiát most már különösen paedagogiai czélokból fejlesztik. (Magyar Tanítóképző febr.21.) A tudósok megkísérlik, hogy a gyermek lelkének képzettartalmát megállapítsák. Hadd dolgozzanak, javunkra, üdvünkre válik a tudomány. (Néptanítók Lapja, márc.3.) Szabolcs Éva

12 Az olasz lélekbûvár, Barbini Adriano, 600 hat éves gyermek szinérzékét vizsgálta meg s ezek közül csak 215 (35%) volt képes a szineket helyesen megnevezni s a többi 390 (65%) anélkül, hogy talán szinvakságban szenvedtek volna nem és pedig azért, mivel a szin és a név egybefoglalására, a kettnek összekötésére még képtelenek voltak. Ebbôl az következik, hogy az ily koru tanulók a tanító szinmegnevezéseit meg sem értik s épp ezért elkerülhetetlen, hogy a tanító az ilyen tanulókat szines táblácskák vagy kréták segítségével kipróbálja és az ilyképp kikutatott tanulókkal a szinérzék és a szin nevének összefoglalását, egybekapcsolását begyakorolja.” (Magyar Tanítóképzô febr. 82.l.) Szabolcs Éva

13 Gyermeki jogok,gyermekvédelem
Kísérleti iskolák Gyermeki jogok,gyermekvédelem Szabolcs Éva


Letölteni ppt "„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva."

Hasonló előadás


Google Hirdetések