Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS. Szükséges-e a filozófia?  „HA arra a kérdésre akar valaki válaszolni, szükséges-e a filozófia, először világossá.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS. Szükséges-e a filozófia?  „HA arra a kérdésre akar valaki válaszolni, szükséges-e a filozófia, először világossá."— Előadás másolata:

1 HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS

2 Szükséges-e a filozófia?  „HA arra a kérdésre akar valaki válaszolni, szükséges-e a filozófia, először világossá kell tennie, mit ért azon, hogy filozófia. A filozófia egy szempontból hasonlít a szerelemhez, más szempontból hasonlít a zenéhez.”

3 Szeretkezés vagy amour passion  „Nos, szükséges-e vagy sem a szerelem vagy a zene? Ha a szerelmen szeretkezést értek, akkor persze szükséges, mert enélkül nem szaporodik az emberiség. Ha azonban szerelmen a romantikus szerelmet, az amour passion-t értem, akkor nem szükséges a szerelem, sokan megvannak nélküle, s könnyen el lehet képzelni egy világot, melyben az emberek elégedettek, holott ezt az érzést nem ismerik.”

4 Luxus – az arisztotelészi jó élet  „A kifinomult érzelmi kapcsolat, mint amilyen a szerelem vagy a barátság, tehát nem szükséges, hanem luxus. Nem az élethez tartozik, hanem ahhoz a fajta élethez, amit Arisztotelész jó életnek nevezett, a tartalmas, gazdag élethez. Ugyanez a helyzet a filozófiával.”

5 Mindenki filozofál?  „Lehet persze azt mondani, hogy mindenki filozofál, tehát a filozófia mindenki számára szükséges. Nos, ha az az ember filozofál, aki keresi az okát annak, ami vele történt mondjuk például, hogy hol és miért fázott meg a kislánya, akkor valóban minden ember filozofál, mi több, akkor minden ember filozófus….Nos, ha ez a filozófia, akkor a filozófia valóban szükséges.”

6 A filozófia, mint kontextuson kívüli gondolkodás  De a kontextuson kívüli gondolkodás, az elmélyült elmélkedés olyan kérdésekben, melyek az ember közvetlen döntéseit nem befolyásolják, az a fajta gondolkodás, mely eredményeitől függetlenül – mint gondolkodás – is gyönyör, nem szükséges az élethez, hanem, éppen úgy, mint a szerelem, luxus. A filozófia ebben az értelemben nem az élethez, hanem a jó élethez tartozik.”

7 A zene  „Azt mondhatom, hogy minden ember zenél, mert minden ember legalább énekel, ha másutt nem, a fürdőszobában. S mindenki feltehetően hallgat is valamiféle zenét. Feltételezhetem tehát, hogy a zene szükséges, nem luxus. Ez azonban csak feltételesen igaz. Meg tudunk anélkül is élni, hogy énekeljünk. Mi több, az, hogy zenét hallgatunk, még egyáltalán nem jelenti, hogy tudatosan figyelünk rá, odafigyelünk a zenére. Erre már nincs okvetlenül szükségünk.”

8 A zene is a jó élethez tartozik  „Kórusban énekelni, egy zeneszerszámon játszani, hangversenyre járni – mindez már nem tartozik az élet szükséges elemei közé. Ez már mind luxus. Nem az élethez, hanem a jó élethez tartozik.”

9 A filozófia instrumentuma a hagyomány  „Így van ez a filozófiával is. A filozófia instrumentuma a hagyomány. A filozófiai hagyományon is úgy játszik az ember, mint a hegedűn. S ahogy a rendszeres koncerthallgatás nem szükséges az élethez, úgy a filozófiai előadások hallgatása vagy a filozófiai könyvek olvasása sem az. Ez is csak luxus, nem az élethez általában, hanem a jó élethez tartozik.”

10 A pragmatizmus felfüggesztése  A filozófia mint transzkontextuális gondolkodás, mely az elmélyült zenehallgatáshoz hasonlóan feltételezi a gondolkodás öncélúságát (a pragmatika ideiglenes felfüggesztését), tehát luxus.

11 Demokratikus-e a filozófia?  „A filozófia csak annyiban demokratikus, amennyiben feltételezzük, hogy mindenki egyaránt józan ésszel születik, tehát esélye van arra, hogy a filozófia befogadója, vagy befogadója és gyakorlója legyen, de semmiképpen sem azt, hogy mindenkiből filozófus is lesz, és különösen nem, hogy egyformán jó filozófus lesz.”

12 Tengeri jacht?  A filozófia tehát luxus, ahogy az amour passion is az, a zene is az, a költészet is az. Luxus persze egy tengeri jacht, meg egy alpesi nyaraló is. Mi a különbség? Minden tárgy esetében, mely pénzzel megvásárolható s ennyiben kvantifikálható, a szükséges és a luxustárgy közötti különbség viszonylagos, helyhez és időhöz kötött.

13 Luxusból a szükséges javak közé kerülve  A csoki még az én gyerekkoromban is luxus volt, ma, legalábbis a gyerekkorban és az első világban, a szükséges javak közé tartozik. A tévé luxustárgyként kezdte, de ma már a szükséges javak közé sorolhatjuk. De relatív azon tudásjavak szükséges vagy luxus jellege is, melyek nélkül egy világ nem tudja magát reprodukálni. Így az osztás műveletének ismerete is luxus volt egykoron, s az volt az írás-olvasás tudása is. Ma pedig már a nyolc osztály elvégzését tekintjük a felnőtt élethez szükséges minimum előfeltételnek.

14 A filozófia nem általánosodó tevékenység  „Mert vannak olyan tevékenységek, melyek luxustevékenységek maradnak, nem általánosodnak, melyeket mindig viszonylag kevesen …gyakorolnak majd. Ezért gondolom, hogy a filozófia, abban az értelemben, ahogy én a filozófiáról beszélek, nem szükséges az élethez, csupán a jó élethez, s annak is csak egy alakjához.”

15 Az ember reflektáljon önmagára és világára  Ez a „jó” élet, melyhez hozzátartozik, hogy az ember reflektáljon önmagára, világára; ne csak elfogadja, hogy ez vagy az igaz vagy téves, hanem azon is gondolkozzék, mi az igaz és mi a téves; ne csak elfogadja, hogy ez jó, ez meg rossz, hanem meg is kérdezze, miért jó ez és rossz amaz, s lehetne-e ez vajon másképpen is.


Letölteni ppt "HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS. Szükséges-e a filozófia?  „HA arra a kérdésre akar valaki válaszolni, szükséges-e a filozófia, először világossá."

Hasonló előadás


Google Hirdetések