Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógiai eszközök és módszerek a 17-18. században.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógiai eszközök és módszerek a 17-18. században."— Előadás másolata:

1 Pedagógiai eszközök és módszerek a században

2 COMENIUS

3 Comenius  Képzett tanítók mellett foglal állást, nyilvános oktatás  ösztönzés és példa  Osztály- és tanóra rendszer  Alapelvei a következők:  Személetesség (a megismerés folyamatába minél több érzékszervet kapcsoljunk be). Konkrét tapasztalatszerzés fontossága.

4  Tudatosság (megértés nélküli tanulás elvetése, tudatos ismeretek)  Rendszeresség (az ismeretek egymásra épülése)  Következetesség  A tananyag koncentrikus bővülése (fokozatosan bővülő terjedelem)

5 Iskolarendszere  Négylépcsős iskolarendszer:  I. szülői ház Engedelmességre, igazmondásra, szeretetre, udvariasságra nevelés A fegyelmezés eszközei között kicsi korban még megengedi a testi fenyítést, magasabb fokon már minden módozatát elutasítja. A fegyelmezés eszközei között kicsi korban még megengedi a testi fenyítést, magasabb fokon már minden módozatát elutasítja. Babusgatás elvetése, erkölcsi nevelés fontossága

6  II éves korig Anyanyelvi iskolában kell tanítani, olvasás- írás, számtan, mértan, ének, erkölcstan, gazdasági-politikai ismeretek, földrajz III éves korig Gimnáziumban, kiegészülne idegen nyelvvel, történelemmel, etikai, teológiai ismeretekkel IV. Akadémiai képzés

7 A felvilágosodás kezdetei  Evilági boldogulásra való igény  Polgári erények   Locke gentleman – nevelés:  Nevelési célok:  Erős, egészséges test  Erényes, vallásos lélek

8  Praktikus ismeretek  A gyermek dédelgetése, túlzott kényeztetése ellen emel szót.  Magánnevelés híve, bár elismeri a nyilvános oktatás előnyeit is.  Kortárs: durvaság, merészség  házitanítót kell fogadni

9  Nem értett egyet a testi fenyítéssel, csak legvégső esetben (nyílt ellenszegülés, stb.)   Leghatásosabb módszer a személyes példaadás  A veleszületett eszmék tagadása (tabula-rasa elv), a megismerő értelem és az érzékszervi tapasztalatok, a „kritikus ész” hangsúlyozása

10  Praktikus ismeretek átadása:  Mindennapi életben jól hasznosítható Idegennyelvek (francia), olvasás, gyorsírás, anyanyelvű fogalmazás, történelem, földrajz, csillagászat, számtan, mértan, könyvvitel, jog, etika. SPORT (vívás)

11 ROUSSEAU

12 Rousseau  Gondolatai gyökeres változást idéztek elő a 18. század pedagógiájában  Eredendő bűn elvetése  A gyermek gyermek legyen  Cél: az evilági boldogulás, képes mindenütt megállnia a lábán  Gyermekkor átértékelése  gyermekközpontúság

13 Módszere  A nevelőnek meg kell ismernie a neveltjét  Hatás elsősorban az érzelmeken, képzeleten keresztül  Tölcsér-effektus elvetése  Természet felfedezése, kísérletezés  Életközeli szituációk

14  Magánnevelő  a világ megismertetése  Konkrét érzékszervi tapasztalatok  Bűntetés a tett természetes következménye  Még nincs tervszerű tanítás, csak 12 éves kortól

15 Természet felfedezése, kísérletezés

16 18. Századi iskola

17  „A tanulóknak a könyveket az aranynál, gyöngynél többre kell becsülnie; éjjel nappal kell forgatnia, belőlük a nemes tudomány virágporát kell gyűjtenie, s a maga műveltségének kaptárába kell behordania… Ha szeretjük az iskolát, szeressük a könyveket, az iskolák lelkét is; amelyik iskolát nem éltetik a könyvek, az halott.”  Comenius, 1650, Sárospatak

18 18. Századi tankönyvek

19

20

21

22

23  VÉGE  Készítette:  Kemenczky Zsuzsanna


Letölteni ppt "Pedagógiai eszközök és módszerek a 17-18. században."

Hasonló előadás


Google Hirdetések