Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógiai eszközök és módszerek a században

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógiai eszközök és módszerek a században"— Előadás másolata:

1 Pedagógiai eszközök és módszerek a 17-18. században

2 COMENIUS

3 Comenius Képzett tanítók mellett foglal állást, nyilvános oktatás ösztönzés és példa Osztály- és tanóra rendszer Alapelvei a következők: Személetesség (a megismerés folyamatába minél több érzékszervet kapcsoljunk be). Konkrét tapasztalatszerzés fontossága.

4 Tudatosság (megértés nélküli tanulás elvetése, tudatos ismeretek)
Rendszeresség (az ismeretek egymásra épülése) Következetesség A tananyag koncentrikus bővülése (fokozatosan bővülő terjedelem)

5 Iskolarendszere Négylépcsős iskolarendszer: I. szülői ház
Engedelmességre, igazmondásra, szeretetre, udvariasságra nevelés A fegyelmezés eszközei között kicsi korban még megengedi a testi fenyítést, magasabb fokon már minden módozatát elutasítja. Babusgatás elvetése, erkölcsi nevelés fontossága

6 II éves korig Anyanyelvi iskolában kell tanítani, olvasás-írás, számtan, mértan, ének, erkölcstan, gazdasági-politikai ismeretek, földrajz III éves korig Gimnáziumban, kiegészülne idegen nyelvvel, történelemmel, etikai, teológiai ismeretekkel IV. Akadémiai képzés

7 A felvilágosodás kezdetei
Evilági boldogulásra való igény Polgári erények Locke gentleman – nevelés: Nevelési célok: Erős, egészséges test Erényes, vallásos lélek

8 Praktikus ismeretek A gyermek dédelgetése, túlzott kényeztetése ellen emel szót. Magánnevelés híve, bár elismeri a nyilvános oktatás előnyeit is. Kortárs: durvaság, merészség  házitanítót kell fogadni

9 Nem értett egyet a testi fenyítéssel, csak legvégső esetben (nyílt ellenszegülés, stb.) 
Leghatásosabb módszer a személyes példaadás A veleszületett eszmék tagadása (tabula-rasa elv), a megismerő értelem és az érzékszervi tapasztalatok, a „kritikus ész” hangsúlyozása

10 Praktikus ismeretek átadása:
Mindennapi életben jól hasznosítható Idegennyelvek (francia), olvasás, gyorsírás, anyanyelvű fogalmazás, történelem, földrajz, csillagászat, számtan, mértan, könyvvitel, jog, etika. SPORT (vívás)

11 ROUSSEAU

12 Rousseau Gondolatai gyökeres változást idéztek elő a 18. század pedagógiájában Eredendő bűn elvetése A gyermek gyermek legyen Cél: az evilági boldogulás, képes mindenütt megállnia a lábán Gyermekkor átértékelésegyermekközpontúság

13 Módszere A nevelőnek meg kell ismernie a neveltjét
Hatás elsősorban az érzelmeken, képzeleten keresztül Tölcsér-effektus elvetése Természet felfedezése, kísérletezés Életközeli szituációk

14 Magánnevelő  a világ megismertetése
Konkrét érzékszervi tapasztalatok Bűntetés a tett természetes következménye Még nincs tervszerű tanítás, csak 12 éves kortól

15 Természet felfedezése, kísérletezés

16 18. Századi iskola

17 „A tanulóknak a könyveket az aranynál, gyöngynél többre kell becsülnie; éjjel nappal kell forgatnia, belőlük a nemes tudomány virágporát kell gyűjtenie, s a maga műveltségének kaptárába kell behordania… Ha szeretjük az iskolát, szeressük a könyveket, az iskolák lelkét is; amelyik iskolát nem éltetik a könyvek, az halott.” Comenius, 1650, Sárospatak

18 18. Századi tankönyvek

19

20

21

22

23 VÉGE Készítette: Kemenczky Zsuzsanna


Letölteni ppt "Pedagógiai eszközök és módszerek a században"

Hasonló előadás


Google Hirdetések