Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában 2007. szept. 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában 2007. szept. 26."— Előadás másolata:

1 A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.

2

3 „Kihívás és riposzt” : éhínség, járvány, háború, török hódítás ↕ A középkori klerikális gondolkodás megkérdőjelezése, újragondolt kereszténység Újra meginduló népességnövekedés Műszaki fejlődés Tengerhajózás Új esztétika

4 Mechanikus óra: modern gép előképe - természettudományos gondolkodás fejlődése - matematika fontossága „Urunk mindent számban, súlyban és hosszmértékben teremtett” (Cusanus) Könyvnyomtatás: új olvasáskultúra

5 Korabeli szerzők a gyermekről Erasmus ( ) Montaigne ( )

6 A reneszánsz nevelés Egyéniség szerepe Főúri nevelés, „udvari ember” (Castiglione: Az udvari ember) A nevelés világi jellege „Uomo universale” A család szerepe

7 Van Eyck: Az Arnolfini házaspár 1434

8 Marten van Heemskerck kb. 1530

9 A reformáció hatása a gyermekfelfogásra 1517 Sola Scriptura Sola gratia Egyetemes papság Munka: részvétel Isten munkájában, Istennel szembeni adósság Megváltás rendje - teremtett világ rendezettsége Család szerepe

10 Házasság mint Isten intézménye Az ige által keresztyén szülők nevelése -  keresztyén gyermek „ Minden családapának kötelessége, hogy hetenkint legalább egyszer gyermekeit és házanépét kikérdezze és kihallgassa, hogy a kátéból mit tudnak vagy tanultak, s ha nem tudnak, szigorral kel őket reászorítani.” (Luther) A világi közösség szerepe a nevelésben  nép nevelése a fiúk naponként egy vagy két órát töltsenek az iskolában és többi idejük alatt foglalkozzanak otthon, tanuljanak valami mesterséget, és készüljenek választott pályájukra, hogy mindkét irányban kiképződjenek.” (Luther)

11 Gyermekeink helyes nevelése a legszentebb keresztyéni cselekedet A gyermek eredendően bűnös Aszketikus életforma Puritánok életmódja, jövő- orientáltsága

12

13 Comenius gyermekfelfogása Az ember célja: örök boldogság Istennel. Az ember eszes lény, teremtőjének képmása  képzettség, jámborság, jó erkölcsök „Az időnek és az életnek egyes részeit akkor használjuk fel termékenyen, ha semmit nem hagyunk belőlük haszontalanul elmúlni, és mindig a jobbat választjuk a rosszabb helyett.” Befogadásra épülő nevelési koncepció - gyermeki aktivitás


Letölteni ppt "A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában 2007. szept. 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések