Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A csomagolás alapvető feladata, hogy a termék e folyamatok keretében lehetőleg használati értékének csökkenése nélkül, újszerű állapotban és a leggazdaságosabb.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A csomagolás alapvető feladata, hogy a termék e folyamatok keretében lehetőleg használati értékének csökkenése nélkül, újszerű állapotban és a leggazdaságosabb."— Előadás másolata:

1 A csomagolás alapvető feladata, hogy a termék e folyamatok keretében lehetőleg használati értékének csökkenése nélkül, újszerű állapotban és a leggazdaságosabb módon kerüljön a gyártótól a felhasználóhoz. Csomagolás. Azoknak a műveleteknek az összessége, amelyeknek alapvető célja: a termék védelme, ill. szállításra, tárolásra alkalmassá tétele, egységbe fogása. Másik értelmezése szerint a csomagolás a termék és az egységbe fogó elemcsoport, ill. ideiglenes védő­burkolat komplex egysége. Rendszer-szemléletű gondolkodás

2 Két alapvető kérdés a csomagolással kapcsolatban: kereskedelmi szempontból nélkülözhetetlen szerep van környezetre gyakorolt terhelő hatása

3 Folyamatos fejlődés … alapanyag technológia szakismeret

4 Két jelentős funkciója van: - Általános funkció - Marketing funkció.

5 Általános funkció -védi az árut a külső behatásoktól -mechanikai igénybevételektől (esés, nyomás, rázás, ütközés) -klimatikus igénybevételektől (hőmérséklet, páratartalom, légnyomás, csapadék) -korróziótól (rozsdásodás) -sugárzástól - állati kártevőktől (mikroorganizmusok, rovarok, rágcsálók)

6 -részleges, vagy teljes dézsmálástól (lopás). -védi a környezetet -érvényesülnie kell a szállíthatósági feltételeknek -biztosítania kell az áru rendeltetésszerű használatát -lehetővé kell tenni a gyűjtőcsomagolás kialakítását -a csomagolás anyagának meg kell felelnie a jogszabályi előírásoknak - logisztikai követelményekhez is igazodni kell (be és-, kirakodás).

7 Marketing funkció -konkurens termékektől való megkülönböztetés -márka és védjegyhasználata esetén erős asszociatív hatást (képzettársítás) kell gyakorolnia a fogyasztóra -szolgálja a fogyasztó kényelmét és biztonságát -az áru jellegétől függően hosszabb időn keresztül őrizze meg annak szavatosságát, felhasználhatóságát -legyen praktikus, könnyen kezelhető -alkalmazkodjék a célpiac sajátosságaihoz, elvárásaihoz - alkalmazkodjék a kiskereskedési értékesítési formához, biztosítva a vásárló számára a termékkel kapcsolatos legfontosabb információt (sok esetben jogszabályi előírás ez)

8 -csökkentse a kereskedő és termelő költségeit -bizonyos esetekben tegye lehetővé a csomagolóanyag további felhasználását is -legyen alkalmas a kiskereskedelemben alkalmazott elektronikus leolvasókód által történő forgalmazásra -az erre igényes piacokon feleljen meg a környezetvédelmi előírásoknak, az esetleges egyéni kívánatnak -vonzó hatást kell gyakorolni a vevőre, fel kell keltenie a vásárlási szándékát - a disztribúciós csatornában ez az utolsó lehetséges reklámhordozó, a üzletben a csomagolás még befolyást gyakorolhat a fogyasztóra a márkaválasztás tekintetében.

9 a) Szállítói csomagolás - főleg ipari termelőeszközök csomagolására - durva környezeti hatásoktól védi az árut - marketing funkciója nincs, esztétikai igény fel sem merül - fogyasztói cikkeket nagy tételben szoktak így csomagolni. b) Gyűjtő vagy tárolási csomagolás - ebben a formában jut el a kereskedőig az áru - a fogyasztóhoz csak akkor, ha nagy tételben vásárol - az esztétikai igények nem jelentősek - célja a könnyű kezelhetőség, jó helykihasználás. c) Fogyasztói csomagolás - szempont az áru védelme - a vásárló érdeklődéseinek felkeltése, befolyásolása, tájékoztatása - általában a fogyasztónak megfelelő kiszerelésben adagolják az árut.

10 A ráfordítás és a gazdasági haszon elemzéséhez a csomagolás feladataiból kell kiindulni. Ezek: - az áruvédelem, - a kezelési, szállítási egységek ésszerű kialakítása, - célszerű tárolási egység képzése, - célszerű eladási (fogyasztói) egységek kialakítása. Két alapelv érvényes: - a csomagolás soha nem lehet öncél, - a csomagolási ráfordításnak haszon formájában valahol meg kell térülnie.

11 Környezet védelme: a csomagolásnak meg kell védeni a környezetet a terméktől, amikor betölti ideiglenes védőburkolat szerepét teljesítette feladatát, a csomagolóeszköz kiürült és hulladék formájában jelentkezik

12 Csomagolószerek a gyakorlati felhasználás megkönnyítésére: segédeszköz nélküli felnyitás dézsmálásbiztos adagnagyság adagolhatóság kiegészítő elemek csomagban való felmelegítés eldobható eszközök csomagolóeszközben fogyasztható többcélú csomagolás szett

13 Anyagmozgatás alapanyag, segédanyag, félkész- és késztermék Anyagmozgatási teljesítmény: mennyiség és minőség anyag mennyisége fajlagos tömeg térfogat mozgatás iránya út sebesség halmazállapot környezet viszonya

14 Raktározás és tárolás Alap-, segéd-, csomagolóanyag elhelyezése Tárolási körülmények Tárolási időtartam

15 Rakodás Ember – termék – környezet rendszere Biztonság (áru, ember, környezet) Közlekedésbiztonság, munkabiztonság


Letölteni ppt "A csomagolás alapvető feladata, hogy a termék e folyamatok keretében lehetőleg használati értékének csökkenése nélkül, újszerű állapotban és a leggazdaságosabb."

Hasonló előadás


Google Hirdetések