Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Táplálkozási ismeretek II. Mészáros Ildikó- dietetikus 2010. Március 7.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Táplálkozási ismeretek II. Mészáros Ildikó- dietetikus 2010. Március 7."— Előadás másolata:

1 Táplálkozási ismeretek II. Mészáros Ildikó- dietetikus Március 7.

2 Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség:

3 Alapfogalmak  Élelmianyag: a nyersanyagok azon csoportja, mely közvetlenül a mezőgazdaságból származik és élelmiszeripari feldolgozáson nem ment keresztül.  Élelmiszerek: az élelmiszeripar által feldolgozott élelmianyagok( pl. tejtermék, hentesáru, konzervek, stb.)  Étel, ital: az élelmianyagokat, élelmiszereket különböző konyhatechnológia eljárásokkal átalakítjuk.  Táplálék: azaz étel,mely a szájba kerülve a nyállal keveredik  Tápanyag: az élemianyagokban és élelmiszerekben található olyan vegyi anyag, melyek az élet fenntartásához nélkülözhetetlenek (fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok.

4 Energiaháztartás  Anyagcsere: a szervezetben lezajlódó biokémiai folyamatok összessége, mely lehet lebontó, vagy építő.  Tápanyagok:  Energiát adó:  Fehérjék1g = 4,1 kcal = 17,2 kJ  Zsírok1g = 9,3 kcal = 38,9 kJ  Szénhidrátok 1g = 4,1 kcal = 17,2 kJ  Alkohol (etanol) 1g = 7,1 kcal = 29,4 kJ  Energiát nem adó: vitaminok, ásványi anyagok

5 Energiát adó tápanyagok- fehérjék  A fehérjék 20 aminosavból álló nitrogéntartalmú vegyületek. Ezek közül 9 esszenciális, 11-et a szervezet is elő tud állítatni a többiből,  Forrásai: állati eredetű élelmiszerek (teljes értékű fehérjeforrások), növényi eredetűek (nem teljes értékűek, de komplettálással azzá tehetők)  Élettani szerep: izmok, hormonok, enzimek felépítése,  Napi energia mennyiség %-át szükséges fehérjéből fedezni, ebből állati 40-60%.

6 Energiát adó tápanyagok- zsírok  Növényi és állati szövetekben egyaránt megtalálható lipidek,  Legkoncentráltabb energiaforrások, a szervezet számára korlátlan mennyiségben raktározhatók,  Élettani szerepük: Energia termelés; sejtmembrán alkotórészei (koleszterin, foszfolipid); hormonok és hormonszerű vegyületek alkotó elemei,  Felvett energia max. 30 % származzon zsírból:  10 % többszörösen telítetlen  % egyszeresen telítetlen  5-10 % telített  Telítetlen és telítet zsírsavak aránya: 0,8-1,0

7 Energiát adó tápanyagok- szénhidrátok  Szénből, hidrogénből és oxigénből álló vegyületek.  Élettani jelenőségük: szervezet számára energiát szolgáltatnak; kötő és támasztószövetek felépítése, nyálkát alkotó anyagok képzésében.  Felvett energia % származzon szénhidrátból, előnyben részesítve az összetett szénhidrátokat (88- 85%) az egyszerűekkel szemben. A hozzáadott cukor ne haladja meg a 10 %-ot (cca 3 ek/nap).

8 Energiát nem adó tápanyagok -vitaminok  Szervezet számára nélkülözhetetlen, biológiailag aktív szerves vegyületek.  Zsírban oldódó vitaminok  A – retinol; (β-karotin) /forrásai: máj, tojássárgája, tejtermékek, (β-karotin) forrás: zöld, sárga, vörös színű zöldségek, gyümölcsök  D – kalciferol /forrásai: máj, tojás, tej-, tejtermékek  E – tokoferolok /forrásai: növényi olajok, zöld növények, gabonafélék csírája  K – fillokinonok /forrásai: máj, sötétzöld levelű zöldségek, teljes kiőrlésű gabonatermékek

9 Energiát nem adó tápanyagok-vitaminok Vízben oldódó vitaminok  C-vitamin /forrásai: zöldségek, gyümölcsök  B1-vitamin /forrásai: gabonafélék, belsőségek, hüvelyesek  B2-vitamin /forrásai: tej-, tejtermékek, belsőségek, hüvelyesek, gabonafélék  Niacin /forrásai: hús, tojás, hüvelyesek, gabonafélék  B6-vitamin /forrásai: hús, tejtermékek, tojás  Folát /forrásai: máj, leveles zöldségek, gyümölcsök  B12-vitamin /forrásai: máj, hal, tojás, tejtermékek  Biotin (H-vit.) /forrásai: máj, tojássárgája  Pantoténsav: hús, belsőségek, tojás, hüvelyesek, gabonafélék

10 Energiát nem adó tápanyagok-vitaminok A vitaminoknak nem csak egyéni, hanem csoporthatásuk is van:  Szervezet ellenálló képességét növelik: A, B1, B2, C, D, biotin,  Idegrendszer működését biztosítják: A, B1, B2, C,  Vérképzést segítik elő: A, B2, folsav, B12, C, E,  Nemi tevékenységet befolyásolják: A, C, E,  Csontszövetek építését befolyásolják: A, D, B1, C,  Növekedést segítik elő: a biotin kivételével valamennyi vitamin.

11 Energiát nem adó tápanyagok- ásványi anyagok (makroelemek)  Kalcium /forrásai: tej, tejtermékek, olajos magvak  Nátrium /forrásai: konyhasót tartalmazó élelmiszerek  Kálium /forrásai: húsok, gyümölcsök, zöldségfélék  Klór /forrásai: konyhasót tartalmazó élelmiszerek  Foszfor /forrásai: húsok, tejtermékek, zöldségek  Magnézium /forrásai: gabonafélék, hüvelyesek

12 Energiát nem adó tápanyagok- ásványi anyagok (mikroelemek)  Cink /forrásai: hús, máj, tojás, hüvelyesek  Vas /forrásai: hús,, belsőségek, sötétzöld zöldségek  Jód /forrásai: tengeri halak  Fluor/forrásai: tea, tengeri halak  Réz /forrásai: máj, szárazhüvelyesek, olajos magvak  Szelén/forrásai: tengeri állatok, teljes kiőrlésű gabona  Króm /forrásai: hús, sajt, teljes kiőrlésű gabona  Mangán/forrásai: teljes kiőrlésű gabona, olajos magvak  Molibdén/forrásai: hús, tej, hüvelyesek

13 Vízháztartás  A szervezet %-ban tartalmaz vizet  a víznek különleges szerepe van az élő szervezetben:  a vérkeringés, a vér ozmózisos nyomásának fenntartása  biztosítja a szükséges tápanyagok oldatban tartását, felszívódását, szállítását;  befolyása van a vér sav-bázis egyensúlyára;  hősszabályozó szerepével biztosítja a közel állandó belső hőmérsékletet  Felnőtt ember folyadékszükséglete: 1,5-3 l/nap

14 A táplálkozási tanácsadás lehetséges területei  Szépségszalonok  Fitnes-wellness-egészség centrumok  Munkahelyek  Selfness  Day Spa  Wellness szállodák/kastélyok/panziók A wellness szállodák kínálatának bővítése az egészséges táplálkozásra vonatkozó ajánlatokkal Egészséges táplálkozásra vonatkozó ajánlatok  Táplálkozási programok  Tudatos választás segítése  Medical wellness

15 A táplálkozási tanácsadás menete  Tápláltsági állapotfelmérés  Tanácsadás  Étrendtervezés

16 Tápláltsági állapotfelmérés A tápláltsági állapotfelmérés segítségével, - az étkezési szokásokra vonatkozó információkkal, valamint különböző mérési módszerekkel (pl. testtömeg, testmagasság, testzsírmérés) –határozzuk meg a tápláltsági állapotot.  Táplálkozási anamnézis felvétele  Antropometriai vizsgálatok  Testtömeg, testmagasság mérés  BMI (testtömegindex) meghatározás  Derékkörfogat - mérés  Diagnosztikai vizsgálatok  Testzsírszázalék - mérés  Bőrredő mérés

17 Tanácsadás menete  Táplálkozási terv kidolgozása  Az étrend változástatás ismertetése (nyersanyag válogatás, konyhatechnológia, címkeolvasás és értés megtanítása, írásos tájékoztató, kiegészítő anyagok)

18 Étrendtervezés  Nem, kor, állapot és fizikai aktivitás figyelembevétele és energia-, tápanyagszükséglet és célmeghatározás  Étkezés ritmusa :  Reggeli15-20 %  Tízórai10-12 %  Ebéd25-30 %  Uzsonna10-12 %  Vacsora20-25 %

19 Étrendtervezés  Változatosság figyelembevétele (alapanyagokban, ízben, színben, konzisztenciában, készítési módban)  Évszakok figyelembevétele  Anyagiak figyelembevétele  Egyéni szokások, igények figyelembevétele  Tervezés menete (főétkezések –feltét, köret- kisétkezések megtervezése)


Letölteni ppt "Táplálkozási ismeretek II. Mészáros Ildikó- dietetikus 2010. Március 7."

Hasonló előadás


Google Hirdetések