Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egészséges táplálkozás középiskolásoknak. Forrás: Kisa Judit előadása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egészséges táplálkozás középiskolásoknak. Forrás: Kisa Judit előadása."— Előadás másolata:

1 Egészséges táplálkozás középiskolásoknak

2 Forrás: Kisa Judit előadása

3 Változatosság Tányér fele legyen zöldség és gyümölcs. Friss, fagyasztott, szárított, 100% -os gyümölcs ital Tányér fele legyen zöldség és gyümölcs. Friss, fagyasztott, szárított, 100% -os gyümölcs ital Zöld, piros, narancssárga zöldségek Bab, borsó, paradicsom, burgonya Teljes kiőrlésű gabona, barna rizs, natúr gabonapelyhek fogyasztása Hús, hal, tojás, hüvelyesek, szója termékek, tejtermékek Kálciumban gazdag tej és tejtermékek, főleg alacsony zsírtartalmúak

4 Napi 4-5 étkezés Reggeli 20% Tízórai 10% Ebéd 40% Uzsonna 10% Vacsora 20%

5 Nincs tiltott táplálék, csak kerülendő mennyiség Az egészséges étrendnek megfelelő mennyiségben kell tartalmaznia, energiát adó tápanyagokat (fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat) és energiát nem adó tápanyagokat (vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket).

6 Gabonafélék Táplálkozásunk alapját a teljes kiőrlésű gabonafélék alkossák Szerepük: – Fontos szénhidrátok – Élelmi rostok és – Vitaminok forrása

7 Húsok, halak Heti 5-6 alkalommal hús, legalább 1 alkalommal hal Szerepük: – Teljes értékű fehérje – Vas, cink, réz, B12 Tojás heti 4-6 darab

8 Zöldség és gyümölcs Naponta 4-5 alkalommal, minél színesebbet Szerepük: – Vitamin – Ásványi anyag – Élelmi rost

9 Tej és tejtermék Tej fél liter naponta + tejtermékek fogyasztása éves kör között kálcium szükséglet: mg Ezt a mennyiséget tartalmazza – Tej (2,8%-os): 8 dl – Trappista sajt: 170 g – Mák: 100 g

10 Kevesebb zsír fogyasztása Állati zsírok helyett növényi olajok, margarin használata Zsírszegény ételkészítési mód

11 Kevesebb só használata Ételek utólagos sózásának kerülése, mert hamar hozzá lehet szokni a sós ízhez. Félkész és késztermékek magas só tartalmúak lehetnek. Veszély: magas vérnyomás kialakulása

12 Édesség Étkezések befejező fogása legyen, heti 1-2 alkalommal Gyakrabban nassoljunk gyümölcsöt, zöldséget, mint csokoládét, italunk többször legyen víz és ásványvíz, mint cukrozott üdítő

13 Ásványi anyagok, vitaminok A kiegyensúlyozott, vegyes táplálkozás biztosítja a szervezet számára szükséges összes tápanyagot! ? ?

14 Megfelelő folyadék bevitel 2500 ml Folyadék: 1500 ml Étel: 700 ml Anyagcseré- ből származó: 300 ml Vese: 1500 ml Bőr-tüdő : 900 ml Széklet: 100 ml Folyadék felvétel Folyadék leadás

15 Összetétel: szőlőcukor, koffein, taurin, vitamin komplexek… koffein tartalom 250 ml-ben: 80mg átlagosan koffein tartalom 250 ml-ben: 80mg átlagosan (=2 dupla kávé) Max. 300 mg/nap koffein! Hatás: fokozza az koncentráló képességet, serkenti az anyagcserét, hamar energiát szolgáltat Mellékhatás: heves szívdobogás, magas vérnyomás, hányinger, hányás, álmatlanság Energiaital

16 Alkohol Napi megengedhető alkohol fogyasztás felnőtteknek: Máj 1 óra alatt 7 g alkoholt tud lebontani, ha ennél több kerül a szervezetbe akkor a le nem bontott mérgező anyagok károsítják a májat, agyat, hasnyálmirigyet, szívizmot… SörBorPálinkaWhiskeyVodkaPezsgő Férfi: Napi: 20g 4 dl2 dl5 cl 6 cl2 dl Nő: Napi: 10g 2 dl1 dl2,5 cl 3 cl1 dl

17 Dohányzás mellőzése xDohányfüstöt kb anyag alkotja, ebből 40 bizonyítottan rákkeltő! xNikotin felelős a függőség kialakulásáért. xNapi 20 szálat elszívó dohányos ember tüdejében 10 év alatt 2 kg kátrány rakódik le.

18 Rendszeres testmozgás Megfelelő testtömeg, izomtömeg, csonttömeg Nő a tüdőkapacitás, szív teljesítő képessége Stressz leküzdése, hangulatjavító Erősíti az immunrendszert, betegségek megelőzése…

19 Kívánatos testtömeg elérése BMI számítás: ttkg/m 2 Normál érték: 18,5-25 <18,5 >25

20 Elhízás Ok: túl sok táplálék bevitel, kevés testmozgás Az elhízás – mértékétől függően – betegség is, de további betegségek okozója is lehet. Divatdiéták buktatói

21

22 A: 1 B: 3 C: 5 D: 7

23 A: Bécsi fánk B: Gyümölcsös túrókrém C: Somlói galuska D: Dobos torta

24 A: Sült kolbász, mustár, kenyér B: Natúr Joghurt C: Tej, zabpehely, gyümölcs D: Fekete kávé, Snickers

25 A: Tej B: Kenyér C: Sajt D: Mák

26 A: Alma B: Narancs C: Banán D: Málna

27 Köszönöm a figyelmet! Varga Dóra végzős dietetikus hallgató


Letölteni ppt "Egészséges táplálkozás középiskolásoknak. Forrás: Kisa Judit előadása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések