Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Testünk építőkövei: A vitaminok. Vitamin  A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú, különféle kémiai összetételű biológiailag.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Testünk építőkövei: A vitaminok. Vitamin  A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú, különféle kémiai összetételű biológiailag."— Előadás másolata:

1 Testünk építőkövei: A vitaminok

2 Vitamin  A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú, különféle kémiai összetételű biológiailag aktív szerves vegyületek. emberimolekulájúbiológiailagszerves vegyületekemberimolekulájúbiológiailagszerves vegyületek  Az emberi szervezetbe a vitaminokat a táplálékkal kell bevinni. A vitaminok közül egyesek a kémiailag hozzájuk hasonló szerkezetű anyagból, az elővitaminokból (provitaminok) képződnek. Vitaminhiányos táplálkozás esetén kóros tünetek jelentkezhetnek: enyhébb esetben a vitaminszegénység (hipovitaminózis); súlyosabb esetben vitaminhiány (avitaminózis) léphet fel. táplálékkalkémiailagvitaminhiánytáplálékkalkémiailagvitaminhiány

3  Ugyanakkor túlzott bevitelük is káros lehet, ilyenkor hipervitaminózisról beszélünk (ez pl. vitamintabletták mértéktelen szedése esetén alakulhat ki), s ez szintén súlyos betegségtünetekkel járhat.  Az egészséges szervezet működéséhez nemcsak vitaminokra, hanem ásványi anyagokra, kofaktorokra és nyomelemekre is szükség van!!!!!! ásványi anyagokrakofaktorokranyomelemekreásványi anyagokrakofaktorokranyomelemekre

4 A vitaminok két fő csoportja  Zsírban oldódó vitaminok (lipovitaminok)  Vízben oldódó vitaminok.

5 A-vitamin  Szerepe: Részt vesz a normális látás fenntartásában, a hámsejtek (bőr, légutak, gyomor, bélcsatorna) védelmében, véd a fertőzések ellen.  Előanyaga: a béta-karotin, melyet a máj alakít át  Hiánya: Szürkületi vakságot, sőt teljes vakságot okozhat  Fő forrása: Vitamin formájában a halmáj-olajok, marhamáj, tojássárgája, vaj,  Béta-karotint a tejszín,sárgarépa, sütőtök, paradicsom, cékla tartalmazza.  Ajánlott napi mennyiség: 900 mikrogramm

6 D-vitamin  Szerepe: Segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, ásványok beépülését a csontokba - ez hat a csontnövekedésre és gyógyulásra.  Előanyaga: az dehidrokoleszterin, mely átalakulásához napfény szüséges. Valamint az ergoszterin, melyet a máj, majd a vese alakít át  Hiánya: Rendellenes csontnövekedéshez, gyermekekben angolkórhoz vezethet.  Fő forrása: halmáj-olajokban, tojássárgájában, élesztőben, búzacsírában, csiperkegombában, zabpehelyben.  Ajánlott napi mennyiség: 10 mikrogramm

7 K-vitamin  Szerepe: A normális véralvadáshoz kell, serkenti a protrombin és a VII. véralvadási faktor termelését  Fő forrása: Disznóhús, máj, növényi olajok, paradicsom, kelkáposzta és más főzelékfélék tartalmazzák.  Hiánya: Vérzéshez, lassabb véralvadáshoz vezet.  Ajánlott napi mennyiség: 65 mikrogramm

8 E-vitamin  Szerepe: Védi a májat, erősít-regenerál, fontos a hormontermelésben, a termékenység vitaminja, ezért szexuális és nemi fejlődési zavarok gyógyítására használják.  Fő forrása: Van a növényi olajokban, csírázó magvakban, dióban, mákban, mandulában, mogyoróban, gesztenyében, szójában, petrezselyemben, parajban, zellerben.  Hiánya: Vörösvérsejt és idegi károsodásokhoz vezet.  Ajánlott napi mennyiség: 10 milligramm

9 B1-vitamin  Szerepe: Fontos a szénhidrát-anyagcserében, az idegek és a szív működésében, az idegsejtek anyagcseréjében.  Fő forrása: Teljes kiőrlésű gabonák, a belőlük készített ételek, burgonya, hüvelyesek, dió, mogyoró, gesztenye, paraj, paradicsom, cékla, káposzta, sárgarépa, uborka, saláta, barna rizs, sajt.  Hiánya: Szívelégtelenséget, fáradságot, idegességet, gyengeséget okoz (beri-beri)  Ajánlott napi mennyiség: 1,2 milligramm

10 B6-vitamin  Szerepe: aminosav-anyagcserében vesz részt, idegsejtek és hámszövetek működéséhez kell, erős hányáscsillapító hatása van  Fő forrása: máj, hús, tejtermékek, hüvelyesek és az élesztő,  Hiánya: idegrendszeri zavarok, bőrelváltozások  Ajánlott napi mennyiség: néhány mikrogramm

11 B12-vitamin  Szerepe: Serkenti a vörösvérsejtek érését, az idegi működést.  Fő forrása: Tojás, tej, hús (főleg marha és disznó), élesztő, búzacsíra, ementáli sajt.  Hiánya: Súlyos vérszegénységet, gyengült látást, bizonyos elmegyógyászati rendellenességeket okoz.  Ajánlott napi mennyiség:2 mikrogramm

12 C-vitamin  Szerepe: A csont és kötőszövet növekedésben, sebgyógyulásban, vörösvérsejtek érlelésében, az ellenálló-képesség növelésében vesz részt.  Fő forrása: Friss gyümölcsök, savanyú káposzta, citrom, sóska, fekete ribizli, zöldpaprika, burgonya, paradicsom.  Hiánya: Skorbutot (fogak elvesztése, vérzés, fogíny-gyulladás) okoz.  Ajánlott napi mennyiség: 60 milligramm


Letölteni ppt "Testünk építőkövei: A vitaminok. Vitamin  A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, kis molekulájú, különféle kémiai összetételű biológiailag."

Hasonló előadás


Google Hirdetések