Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

 55-60% szénhidrát (állóképességi sport akár 65%)  12-15% fehérje (erőfejlesztés akár 20%)  30-35% zsír.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: " 55-60% szénhidrát (állóképességi sport akár 65%)  12-15% fehérje (erőfejlesztés akár 20%)  30-35% zsír."— Előadás másolata:

1

2

3  55-60% szénhidrát (állóképességi sport akár 65%)  12-15% fehérje (erőfejlesztés akár 20%)  30-35% zsír

4  A legfontosabb energiaforrás, nagy intenzitású terheléseknél különösen jelentős.  Mennyisége meghatározza a zsírok és fehérjék metabolizmusát.  Az idegrendszer kizárólag a szénhidrátokat használja fel.  Az izom és májglikogén előállításához szükséges.

5

6

7

8

9  A sejthártya és az idegrostok alkotóelemei.  A teljes energiánk 70% át a zsírok biztosítják, elsődleges energiaforrás nyugalomban.  Létfontosságú szerveket véd és borít a zsírréteg.  Szervezetünk szteroid hormonjai a koleszterinből alakulnak ki.  A zsírban oldódó vitaminok a zsírokban tárolódnak és a zsírok által szállítódnak.  Testhőmérsékletünk megtartásáról a szubkután található zsírréteg gondoskodik.

10  A sejt legfontosabb strukturális alkotóeleme.  Szükséges a sejtek és szövetek növekedéséhez és megújulásához.  A hemoglobin, enzimek és számos hormon fehérje eredetű.  A vér ozmotikus nyomásának fenntartója és a plazma fehérjékhez nélkülözhetetlen.  Az antitestek is fehérjék.  Energia is nyerhető belőlük.

11

12

13

14

15 „ A vitamin egy anyag, melyet enni kell, hogy meg ne betegedjünk.” Szent-Györgyi Albert

16  kis molekulasúlyú,  kalóriaérték nélküli (!) szerves vegyületek,  a szervezet számára nélkülözhetetlenek,  bioaktív vegyületeknek, a köztianyagcserében vesznek részt, enzimek alkotórészei  az emberi szervezet önmaga nem képes előállítani,  hiányukban jellemző hiánybetegség alakul ki ( avitaminózis, hypovitaminózis) túladagolás (hipervitaminózis)

17  fáradékonyság  fejfájás  izomgyengeség  szédülés  Hipervitaminózis a zsírban oldódó vitaminoknál fordulhat elő pl: D-vitamin  Ajánlottak a polivitamin készítmények!

18 Megnövekedett szükséglet különösen:  az energia-anyagcsere helyszínein,  szövetfejlődésnél,  vörösvértest-képződésnél,  szabadgyök-védelemben,

19 A-vitamin (axeroftol) - a szervezet védekezőmecha- nizmusában vesz részt - csontnövekedés, növekedés - látás- szaruhártya épsége - hámszövet differenciálódása Pl. máj,hús,tojás,tej, sajt,olajos hal,vaj D-vitamin (kalciferol) - kalcium beépülés a csontokba - foszfor anyagcsere szabályozás - -mész és foszforfelszívódás a bélben Pl. olaj,tojás E-vitamin (tokoferol) - oxigén tartalmú szabadgyökök elleni védekező rendszer alkotóeleme - -köztianyagcsere Pl. növényi olajok, olajos magvakból származó, hidegen sajtolt olajok, búzacsíra, zöldségek, gyümölcsök, marhahús, baromfi, hal K-vitamin (fillokinon) - véralvadás (II. és VII. faktor) Pl. zöld levelesek, hüvelyesek, burgonya, máj, hús, tej

20 A -vitaminHámszövet elszarusodása, könnymirigy sorvadás, szaruhártya kiszáradás, farkasvakság D-vitaminAngolkór (rachitis), csontlágyulás, (osteomalacia) E-vitaminSterilitás, hím ivarmirigyek károsodása, magzatkárosodás K-vitaminKórós esetben vérzékenység

21 C-vitamin (aszkorbinsav) -csont, fog, porc, kötőszövet kollagénfehérje szintézis -vas feszívódás -hormonszintézis -immunrendszer erősítés Pl. citrom, narancs, csipkebogyó, zöld leveles zöldségek, burgonya, paprika P-vitamin (citrin) -sejtanyagcsere -capillaris rezisztentia ua. B-vitaminok (B1, B2, B6, B12) -ideg és izomrendszer energetika, szénhidrát anyagcsere(B1,B6) -sejtlégzés,elektrontranszport, vas beépülés, szemlencse működés(B2) -zsírsavszintézis (B3,B5) -aminósavszintézis, fehérje anyagcsere (B6) -vörösvérsejt szintézis(B12) Pl. élesztő, gabonafélék, kenyérfélék, barna rizs, tej, húsok, főzelékfélék, májkészítmények folsav -vörösvérsejtszintézis -fehérje és szénhidrát anyagcsere Pl. máj, kelbimbó, spárga, bélrendszerben terelődik

22 C-vitaminSkorbut B1-vitaminBeri-beri B2-vitaminBőr-nyákahárnya és szemtünetek B6-vitaminBőrgyulladások, idegesség, fáradékonyság, izomgyengeség B12-vitaminAnaemia perniciosa

23  étkezés után érdemes szedni  az egyes vitaminkészítmények felszívódási képessége más és más- számos faktor befolyásolja pl. gyomorban lévő egyéb ételek és italok Mikor?

24  RDA (Recommended Dietary Allowance), azaz Ajánlott Táplálék Bevitel  Számos tényező befolyásolja:kor, nem, fizikai aktivitás, táplálkozási szokások, szervezetünk biokémiai funkciói, a táplálék egyéni felhasználási képessége,  PDI (Performance Daily Intake= Sportolói Bevitel) Mennyi? Új!!!

25  sok sportolónak hiányos a táplálékbevitele- korlátozott kalóriabevitel, táplálékok egy csoportjának kihagyása az étrendből  !táplálék elkészítése  rendszeres pótlás nem ellensúlyozhatja a rendszertelen, szegényes étkezési szokásokat!

26  üres raktárak, hiányos felvétel- csökkent teljesítmény!  túl nagy adagban bevitt vitamin káros!

27

28


Letölteni ppt " 55-60% szénhidrát (állóképességi sport akár 65%)  12-15% fehérje (erőfejlesztés akár 20%)  30-35% zsír."

Hasonló előadás


Google Hirdetések