Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Ez az icike-picike mind megette!” Kreisz Andrea Dietetikus

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Ez az icike-picike mind megette!” Kreisz Andrea Dietetikus"— Előadás másolata:

1 „Ez az icike-picike mind megette!” Kreisz Andrea Dietetikus

2 Mind megette?! Mennyiségi éhezés Minőségi éhezés

3 Mire van szüksége a gyermeknek?, Energiára Tápanyagokra Vitaminokra Ásványi anyagokra Rostra Folyadékra Mozgásra

4 Energiaszükséglet Lányok: x az évek száma – 200 = kcal/nap Fiúk: x az évek száma = kcal/nap

5 Fehérjeszükséglet E% - Fehérjeszükséglet → aminosav szükséglet - 9 esszenciális aminosav → a szervezet nem tudja előállítani - Biológiai érték alapján: - Komplett fehérjék (zömmel állati fehérjék) - Inkomplett fehérjék (zömmel növényi fehérjék)

6 Biológiai érték, Anyatej100 Teljes tojás 100 Tehéntej88-95 Marhahús88-92 Halhús80-92 Sertéshús84 Csirkehús82 Szójafehérje74-78 Burgonya73 Rizs63 T. Kiőrlésű búzaliszt53 Forrás: Tápanyagtáblázat, Medicina Könyvkiadó Rt., 1995

7 Zsírbevitel, - 30 E% - Mire jók a zsírok? pl. sejt - és hormonok alkotója Biztosítják az esszenciális zsírsavakat Zsírban oldódó vitaminokhoz Ételek élvezeti értékéhez járulnak hozzá Védő hatás - Telített és telítetlen zsírsavak Omega-3

8 Szénhidrátszükséglet, E% elsősorban komplex, magas rosttartalmú CH-k - Finomított cukor legfeljebb 10 E% Pl. 7 éves lány napi energia szükséglete 1678 kcal → 41 g cukor = 13,5 db kockacukornak felel meg.

9 Rostfogyasztás - Napi élelmirost szükséglet 0,5g/ttkg - 10 éves korig legfeljebb 25g/nap

10 Folyadékigény kiszámolása TestsúlyFolyadékigény A testsúly első 10 kg-ja 100 ml/ttkg A testsúly második 10 kg-ja 50 ml/ttkg A testsúly minden további kg-ja 20 ml/ttkg

11 Mit igyon a gyermek? Csapvíz Co2 mentes ásványvíz Natúr gyümölcs és zöldséglevek Gyümölcstea Cukrozott üdítőitalok és gyümölcslevek (alkalmanként legfeljebb egy pohárral) Koffeintartalmú italok Alkoholtartalmú italok

12 Vitaminok - Zsírban oldódó vitaminok A, D, E, K-vitamin - Vízben oldódó vitaminok C-, B-vitaminok, folát, biotin, pantoténsav - Antivitaminok - Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással fedezhető a vitaminszükséglet!

13 Ásványi anyagok - Makroelemek Kalcium, nátrium, foszfor, kálium, magnézium, klór - Mikroelemek Vas, cink, mangán, réz, szelén, jód, flourid, króm, bór, arzén, molibdén

14 Sóbevitel 1 1 g nátrium = 2,5 g só (nátriumklorid - NaCl) Gyermekek számár ajánlott sóbevitel legfeljebb 3 g/nap

15 Sóbevitel g élelmiszerben <0,2 g nátrium alacsony érték 0,2 – 0,4 g nátrium közepes érték > 0,5 g-ot nátrium magas érték

16 Magas sótartalom  Kenyér  Húskészítmények  Sajtok  Készételek  Levesek  Reggeli gabonapelyhek  Halból készült termékek  Chips, sós snack  Szószok, ételízesítők Kép:

17 Táplálékpiramis Zsír, olaj, édesség Hús, hal, tojás Gyümölcsök Tej, tejtermékek Zöldség- és főzelékfélék Gabonafélék

18 Vannak egészséges és egészségtelen élelmiszerek? Drágább-e egészségesen táplálkozni? „A mi gyerekkorunkban nem foglalkoztak azzal mit eszünk, mégis felnőttünk!”

19 Hányszor egyen a gyermek? - Napi 5-szöri, kiegyensúlyozott, változatos és mértékletes étkezés - Reggelizni kell!!! Étkezések megoszlása

20 Gabonafélék - Naponta 4x - Egyszeri adag pl. fél-egy szelet kenyér tészta heti 1x, legfeljebb 2x gabonapehely 30 g - Korpás vagy nem korpás? - Magas rosttartalom + folyadék

21 Gyümölcsök, zöldségek - Naponta 4x - Egyszeri adagja pl. gyümölcs 1-2 db bogyós gyüm dkg natúr gyümölcslé ml. párolt zöldség, burgonya dkg főzelék 2-2,5 dl

22 Hús, húskészítmények, tojás - Naponta kétszer - Egyszeri adag pl g hús hal legalább hetente 1x máj 10 naponta 1x tojás heti 3-4 db - Higany-hal? - Élet a halrúdon túl - Szója?

23 Tej, tejtermékek - Naponta 3x - Egyszeri adag pl ml tej 1 doboz joghurt 2 szelet sajt - Méreg-e a szervezet számára a tej? - Van-e tartósítószer a dobozos tejben?

24 Zsiradékok - Naponta adható, elsősorban növényi eredetűek (vaj vs. margarin) (transz-zsírsav mizéria) (mangalicazsír tévhit) - Kb. napi 3-4 teáskanálnyi mennyiség - Korszerű konyhatechnológia pl. főzés, párolás, gőzölés, sütőzacskó, alufólia, teflon, habarás stb.

25 Mit tehet a szülő? - Helyes nyersanyag-válogatás - Megfelelő konyhatechnológia - Példamutatás - Türelem, ötletesség

26 A mennyiségileg és minőségileg megfelelő, kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás fedezi a gyermek energia- és tápanyagszükségletét.

27 Köszönöm megtisztel ő figyelmüket!


Letölteni ppt "„Ez az icike-picike mind megette!” Kreisz Andrea Dietetikus"

Hasonló előadás


Google Hirdetések