Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt1."— Előadás másolata:

1 HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1

2 HANS BELTING A mű a kontextusában Siena a Dóm belső összképe a szentély felé 2TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt

3 HANS BELTING A mű a kontextusában Siena, Dóm, A reneszánsz főoltár 3TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt

4 HANS BELTING A mű a kontextusában 4TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt

5 HANS BELTING A mű a kontextusában 5TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt A Maestà fő képe két különböző oltárképtípus szintézisére törekszik ugyanazon az oltáron: 1.a Madonna del Voto ötrészes retablóját, amelyet a város új védőszentjének szentelt, miután Siena Montapertinél győzelmet aratott Firenze fölött (1261) Az oltárból csak a középrész maradt fenn (lásd: 9. dia). Az egész azonban öt, árkádok alatt elhelyezett félalakos ikon frízeként rekonstruálható. Lehetséges, hogy ez volt az első több részes retabló, melyet azzal a szándékkal hoztak létre, hogy a fő védőszent Máriához a városnak azt a négy férfi védőszentjét társítsák, akiknek kultuszát akkoriban Siena támogatta. 1. Az ő alakjuk keretezi a kórusbeli nagy kerek ablakon látható Maria Assuntát is (1287), amely a retabló mögött volt

6 HANS BELTING A mű a kontextusában 6TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Előzmény: Vigoroso da Siena: Poliptichon (1280), Perugia, Museo Nazionale

7 HANS BELTING A mű a kontextusában 7TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Előzmény: Vigoroso da Siena: Poliptichon (1280), Perugia, Museo Nazionale

8 HANS BELTING A mű a kontextusában 8TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Ahhoz, hogy a Maestà mondandóját meg tudjuk ítélni, össze kell vetnünk egy másik oltárképpel, amely a dóm homlokzatával szemközti S. Maria della Scala kórház számára készült és amelyre ugyanaz a megbízó, a Domopera, adott megbízást Ducciónak (lásd következő dia). (…) A kórház számára készült retabló az oltárkép azon két alaptípusának egyikét reprezentálja, amelyek a Maestà keletkezésekor feltételezhetően már kialakultak. Mindazonáltal két olyan közös jegyet mutatnak fel, mely időközben a poliptichon normájának részévé vált: az egyik ilyen a tiszta votívikon kiegészítése igényesebb teológiai képprogrammá, amely kapcsolatot teremt a próféták és a Madonna között, a másik pedig a képfal kis oromzatokkal, támpillérekkel és ablakszerű árkádokkal tagolt kis homlokzattá alakítása.

9 HANS BELTING A mű a kontextusában 9TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Duccio: 47. számú poliptichon ( ), (185 x 257 cm). Siena, Pinacoteca

10 HANS BELTING A mű a kontextusában 10TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Most már lehetséges, hogy a Maestàt abban a kontextusban lássuk, amelybe szánták és amelyhez alakja kapcsolódik. Mint mű csak akkor érthető, ha oltárképként betöltött funkciójából magyarázzuk. Már a fekvő formátuma is annak az oltárasztalnak a méretére lett tervezve, melyet Nicola Pisano műhelyében készítettek. Mint oltárkép a műfaj (a több részből álló poliptichon és a Madonna egy részből álló trónképe) két képtípusának kettős hangján beszél és kétoldalú megfestésével a főoltár és a kórusoltár kettős örökségét képviseli. A kontextus azonban csak akkor válik teljesen világossá, ha a Maestàt a székesegyházban elhelyezett ’templomképként” értelmezzük és arra gondolunk, hogy miképpen tapasztalta meg az egykorú szemlélő.


Letölteni ppt "HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések