Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Galuska László Pál Báb-színház A bábdarabok dramaturgiájáról Kecskem é ti F ő iskola Tan í t ó k é pz ő F ő iskolai Kar 6000 Kecskem é t, Kaszap u. 6-14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Galuska László Pál Báb-színház A bábdarabok dramaturgiájáról Kecskem é ti F ő iskola Tan í t ó k é pz ő F ő iskolai Kar 6000 Kecskem é t, Kaszap u. 6-14."— Előadás másolata:

1 Galuska László Pál Báb-színház A bábdarabok dramaturgiájáról Kecskem é ti F ő iskola Tan í t ó k é pz ő F ő iskolai Kar 6000 Kecskem é t, Kaszap u Tel.: 76/ ¨ Fax: 76/

2 Galuska László Pál (Báb)színház az egész világ

3 Galuska László Pál A gyermekirodalom korcsoportjai 0-2 év (dajkarigmusok) 0-2 év (dajkarigmusok) 3-4 év (mondókák, rövid verses mesék) 3-4 év (mondókák, rövid verses mesék) 5-10 év „mesekor” 5-10 év „mesekor” meseregény, gyermekregény meseregény, gyermekregény ifjúsági regények ifjúsági regények Mesedrámák 4 éves kortól (színházi, bábszínházi környezetben!) Mesedrámák 4 éves kortól (színházi, bábszínházi környezetben!)

4 Galuska László Pál A bábszínházról A bábjáték a legalkalmasabb a mesei anyag illusztrálására – könnyen, olcsón, hatásosan jeleníti meg a mesei tereket és a szereplőket. A bábjáték a legalkalmasabb a mesei anyag illusztrálására – könnyen, olcsón, hatásosan jeleníti meg a mesei tereket és a szereplőket. A lehetőségek szinte korlátlanok. Szergej Obrazcov: „ A lehetőségek szinte korlátlanok. Szergej Obrazcov: „ A bábszínpad a lehetetlenségek színpada ”. A bábszínház is színház! (Pl. itt is hat a VIZUÁLIS és az AUDITÍV hatások egysége – nem csak gyermekszínház, de a gyermekek számára ez a legszemléletesebb!) A bábszínház is színház! (Pl. itt is hat a VIZUÁLIS és az AUDITÍV hatások egysége – nem csak gyermekszínház, de a gyermekek számára ez a legszemléletesebb!) Több a közvetítő réteg (áttételes ábrázolás) Több a közvetítő réteg (áttételes ábrázolás) „ nagyszínház ”: szerző-rendező-színész-közönség bábszínház : szerző-rendező-színész-báb-közönség A közönség a bábot látja!

5 Galuska László Pál A bábjáték varázsa A „megelevenedő anyag” A bábszínpad absztrakt mivolta (fokozottan operál jelzésekkel, szimbólumokkal) Ez együtt jár a típusteremtés és a stilizálás követelményével (a szimbólum tisztasága, érthetősége, értéke) Ezek mesével rokon tulajdonságok (Bettelheim: a mese a psziché mind a három szintjére hat, mert szimbolikus, stiláris a kifejezésmódja)

6 Galuska László Pál Az óvodai bábjáték A bábu itt a pedagógiai bábjátszás módszertani eszköze lehet. Segítségével ismerkednek meg a legkisebbek az új fogalmakkal, szocializációs szokásokkal. Az erkölcsi, esztétikai vagy az egészségnevelés eszköze is lehet. Szerepe van a gyermek szellemi érettségének fejlesztésében. Felkészítheti a gyermeket a művészi értékek befogadására.

7 Galuska László Pál Az elemi iskolai bábjáték Az iskolán kívüli nevelés fontos eszköze lehet. Az alsó tagozaton segítheti és színesítheti a pedagógus didaktikai munkáját. A felső tagozaton már akár „komolyabb művészi szintet” is elérhet. (Szőke I.) (Ezzel vitatkoznék! A művészi színvonal MINDEN KOROSZTÁLY MEGSZÓLÍTÁSÁBAN FONTOS ELEM KELL, HOGY LEGYEN!)

8 Galuska László Pál A szövegkönyv jellegzetességei: 1. A báb „nem szereti” a sok szöveget! A gyerekek nem bírják a hosszú előadást! (kb. 50 perc - max. 1,5 óra-szövegkönyv: kb. 20 oldal) A gyerekek nem bírják a hosszú előadást! (kb. 50 perc - max. 1,5 óra-szövegkönyv: kb. 20 oldal) a báb fokozottan igényli az akciót, mivel a hangulatot is mozgással lehet kifejezni! (az „arca” nem mozog) a báb fokozottan igényli az akciót, mivel a hangulatot is mozgással lehet kifejezni! (az „arca” nem mozog) Az élő színésznek írt szöveg a bábnál hatástalan (nem ajánlatos ilyen műveket alkalmazni) Az élő színésznek írt szöveg a bábnál hatástalan (nem ajánlatos ilyen műveket alkalmazni)

9 Galuska László Pál A szövegkönyv jellegzetességei: 2. A báb „nem szereti” a nagy játékteret! A színpadtér kicsi Ezért tudni kell sűríteni a rendezőnek, a színésznek, a tervezőnek és a komponistának) a produkciónak precíznek, pontosnak kell lennie! (A pontatlanság a néző számára feltűnő, zavaró, a hibák felnagyítódnak) Fontos színpadi rövidítések alkalmazása (nincs idő a szereplők jellemének részletezésére, az expozíció rövid) Tekintettel kell lenni a bábu mozgatására (fegyelmezett színészi teljesítményt igényel, döntő a színész művészi alkotásmódja – mozgat és játszik)

10 Galuska László Pál A szövegkönyv jellegzetességei: 3. A báb „nem szereti” a sok szereplőt! A kisszínpadon nem férnek el sokan (mozgatás!) A kisszínpadon nem férnek el sokan (mozgatás!) A sokszereplős, bonyolult cselekményű darab a gyermekek számára követhetetlen A sokszereplős, bonyolult cselekményű darab a gyermekek számára követhetetlen (A mese is kisepikai műfaj, lineáris szerkezetű, kevésszereplős) (A mese is kisepikai műfaj, lineáris szerkezetű, kevésszereplős) Rugalmasabb, mozgékonyabb, ötletesebb előadásmód! Rugalmasabb, mozgékonyabb, ötletesebb előadásmód!

11 Galuska László Pál A szövegkönyv jellegzetességei: Tekintettel kell lenni a báb típusára! (Pl. marionett, kesztyűs, bunraku, stb.) Tekintettel kell lenni a báb típusára! (Pl. marionett, kesztyűs, bunraku, stb.)

12 Galuska László Pál Mesedráma, de ezen belül: A dal, (az ének, a kuplé, a sanzon és a song) nem kifejezetten bábra íródott, óvatosan használjuk! Jól működik az ironizálás, parodizálás A folklór népszokások megjelenítése, mozgással, tánccal. Fontos: a mozgás takarékossága, pontossága, kifejező nagysága (exponáltsága) Az állatmese (nem keverendő a fabulával!) Jobban játszható bábukkal, mint élő színészekkel (állatszereplők) Lényege a rövid cselekmény, csattanós befejezés, elemi ismétlések. A kisszínpadi előadás műfajelemei

13 Galuska László Pál A kisszínpadi előadás műfajelemei A pantomim Komikus és komoly is lehet. Beszéd nélküli: ezt a bábu mozgása fejezi ki, ezért szemléletesnek, kifejezőnek kell lennie. He nem: a pantomim „cselekménye” unalmassá, sőt érthetetlenné válik. A szemléltetés lehet metaforikus (pl. animálással), szimbolikus. A poétikus, költői szövegek kerülni kell az előadott szöveg illusztrálásának, „leírásának” profán alkalmazását. Hatását különböző kifejező eszközök felhasználásával (jelzésekkel, színekkel, hanggal, zenével, stb.) lehet aláhúzni, fokozni.

14 Galuska László Pál Dramaturgia a színművészet, egyik tudományága a színművészet, egyik tudományága színjátszás elméleti kérdéseivel foglalkozik: színjátszás elméleti kérdéseivel foglalkozik: Színház- és drámaelmélet, Színház- és drámaelmélet, a színműírás elmélete, a színműírás elmélete, a színjáték törvényei, a színjáték törvényei, szerkezeti felépítése szerkezeti felépítése színpadi hatás színpadi hatás

15 Galuska László Pál Drámaelméleti alapfogalmak (fogalmak és körülmények, amelyekre tekintettel kell lenni a dramaturgiai munka során)

16 Galuska László Pál A cselekmény szerkezete 1 = a néző előadás előtti lelkiállapota (egyenessel kifejezve) 2 = a néző lelkiállapota (egyenessel kifejezve) az előadás kezdetén 3 = a néző lelkiállapota a dráma csúcspontjánál 4 = a néző lelkiállapota a dráma (az előadás) befejezésekor (katharzis) A = az első feszültség, a meglepetés pillanata B = a tetőpont tragikus pillanata (a „mindent eldöntő” pillanat) C = az utolsó feszültség pillanata

17 Galuska László Pál A cselekmény szerkezete Kontrapunkt: Az „ellenpont törvénye”. A túlzottan egységes hangolás egyhangúsághoz vezethet, a túlzott feszültség unalmas is lehet. Ezért a be lehet iktatni ún. „retardációs”(hátráltató, késleltető) betéteket. (sírásó jelenet – Hamlet) Ezek lehetőséget adnak a nézőnek arra, hogy „pihenhessen”, és az elkövetkező izgalmasabb jeleneteket „frissebben” átélje. (Gyermek nézőknél fontos!)


Letölteni ppt "Galuska László Pál Báb-színház A bábdarabok dramaturgiájáról Kecskem é ti F ő iskola Tan í t ó k é pz ő F ő iskolai Kar 6000 Kecskem é t, Kaszap u. 6-14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések