Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tudatos zenehallgatás. Fő célja: A zenei befogadókészség kialakítása A zenei befogadókészség kialakítása Zenei élmény nyújtása Zenei élmény nyújtása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tudatos zenehallgatás. Fő célja: A zenei befogadókészség kialakítása A zenei befogadókészség kialakítása Zenei élmény nyújtása Zenei élmény nyújtása."— Előadás másolata:

1 A tudatos zenehallgatás

2 Fő célja: A zenei befogadókészség kialakítása A zenei befogadókészség kialakítása Zenei élmény nyújtása Zenei élmény nyújtása Aktív, értő zenehallgatásra nevelés Aktív, értő zenehallgatásra nevelés További jelentősége: Az egyszólamú, vokális zenei világ kitágítása Az egyszólamú, vokális zenei világ kitágítása Hon- és népismeret Hon- és népismeret Európai kulturális értékek megismerése Európai kulturális értékek megismerése

3 Követelmények a kerettanterv alapján: „A zeneértő és -érző képesség fejlesztésének követelménye többször meghallgatott zeneművek felismerése, megnevezése, az emberi hangfajok, hangszerek hangszínének megkülönböztetése, a zenei karakterek különbségének, kifejező erejének megfigyelése.” „A zeneértő és -érző képesség fejlesztésének követelménye többször meghallgatott zeneművek felismerése, megnevezése, az emberi hangfajok, hangszerek hangszínének megkülönböztetése, a zenei karakterek különbségének, kifejező erejének megfigyelése.” „A zenei memória fejlesztése, a zenei élmény szóbeli, vizuális és mozgásos megfogalmazása.” „A zenei memória fejlesztése, a zenei élmény szóbeli, vizuális és mozgásos megfogalmazása.”

4 Anyaga: Zajok, zörejek (?) Zajok, zörejek (?) Tanult dalokhoz kapcsolódó eredeti népi felvételek, feldolgozások Tanult dalokhoz kapcsolódó eredeti népi felvételek, feldolgozások Népzenei felvételek, feldolgozások Népzenei felvételek, feldolgozások Ünnepekhez, ünnepkörökhöz kapcsolódó népzenei felvételek, feldolgozások, műzenei szemelvények Ünnepekhez, ünnepkörökhöz kapcsolódó népzenei felvételek, feldolgozások, műzenei szemelvények Karakterdarabok, táncok, cselekményes zeneművek Karakterdarabok, táncok, cselekményes zeneművek

5 A mű kiválasztásának szempontjai: Befogadhatósága illeszkedjen az adott korosztály életkori sajátosságaihoz, érdeklődéséhez Befogadhatósága illeszkedjen az adott korosztály életkori sajátosságaihoz, érdeklődéséhez Időtartama: fél perctől max. 3-3,5 perc az életkortól függően. Időtartama: fél perctől max. 3-3,5 perc az életkortól függően. Sok tankönyvcsaládhoz tartozik javasolt zenehallgatási anyag CD felvételen, de a tanító ezeken kívül önállóan is választhat zeneművet. Sok tankönyvcsaládhoz tartozik javasolt zenehallgatási anyag CD felvételen, de a tanító ezeken kívül önállóan is választhat zeneművet.

6 A zenehallgatás formái: A zenei ismeretszerzést, képesség- (észlelés, emlékezet, gondolkodás) és készségfejlesztést célzó (időtartama perc). A zenei ismeretszerzést, képesség- (észlelés, emlékezet, gondolkodás) és készségfejlesztést célzó (időtartama perc). Az órán tanított dalhoz kapcsolódik, elsősorban az élménynyújtás céljával. Az órán tanított dalhoz kapcsolódik, elsősorban az élménynyújtás céljával. Élőzenei bemutató Élőzenei bemutató Más tantárgyak óráin (szemléltetésként vagy az élményszerűség fokozására, valamint a tantárgyi koncentráció lehetőségeinek kihasználására) Más tantárgyak óráin (szemléltetésként vagy az élményszerűség fokozására, valamint a tantárgyi koncentráció lehetőségeinek kihasználására) Tanórán kívüli lehetőségek Tanórán kívüli lehetőségek

7 Folyamata: 1. Érdeklődés felkeltése (az óra tartalmához illesztése) 2. A mű meghallgatása 3. Spontán megbeszélés 4. Megfigyelési szempont adása 5. Újabb (esetleg csak részlet) meghallgatás 6. Megbeszélés a megfigyelési szempontok alapján 7. Újabb megfigyelési szempontok adása-meghallgatás- megbeszélés a 4-6. pont szerint. Ez a folyamat harmadszor is végrehajtható. 8. A már ismerős mű ismételt meghallgatása

8 A megfigyelési szempontok vonatkozhatnak: Hangulat, karakter, szöveg Hangulat, karakter, szöveg Hangszín Hangszín Zenei jelenségek (dallam, hangmagasság, együtthangzás, ritmus, ütemfajta, tempó, dinamika) Zenei jelenségek (dallam, hangmagasság, együtthangzás, ritmus, ütemfajta, tempó, dinamika) Forma (ismétlődés, hasonlóság, különbözőség, zenei kérdés-felelet) Forma (ismétlődés, hasonlóság, különbözőség, zenei kérdés-felelet) Tánc, „együttjátszás” Tánc, „együttjátszás”

9 Szakirodalom: Tanítói kézikönyvek Tanítói kézikönyvek Beyer István: Zenetörténet, zeneirodalom. Pedellus, Beyer István: Zenetörténet, zeneirodalom. Pedellus, Laczó Zoltán: Zenehallgatás az általános iskola alsó tagozatán. Laczó Zoltán: Zenehallgatás az általános iskola alsó tagozatán. Mendölyné Kiss Cecília: Ide hallgass! (Zenehallgatás alapfokon) FPI, 1999 Mendölyné Kiss Cecília: Ide hallgass! (Zenehallgatás alapfokon) FPI, 1999


Letölteni ppt "A tudatos zenehallgatás. Fő célja: A zenei befogadókészség kialakítása A zenei befogadókészség kialakítása Zenei élmény nyújtása Zenei élmény nyújtása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések