Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!"— Előadás másolata:

1 Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!

2 Újdonságok (2005-től) két szint (választás!) új követelményrendszer új típusú vizsgák, feladatok értékelés (központilag megadott szempontok, javítási útmutató) felvételi (átszámítás, pontrendszer)

3 Kinek, miért „jó”? nincs külön felvételi vizsga a követelmények a középiskolai tananyagra épülnek előtérbe kerül a képességfejlesztés és -mérés (elvben)

4 Nehézségek a tanárok „ellenállása” „felkészületlenség” az iskolákban (szervezés, felkészítők, tájékoztatás) a diákságra átragasztott „pánikhangulat” a feladatok, vizsgalapok kipróbálatlansága, kidolgozatlansága

5 Középszint vagy emelt szint? végső döntés: a vizsgára jelentkezéskor felvételi, továbbtanulási irány (szándék) a vizsgák formái, tartalma, követelményei felkészültség, a felkészülés lehetőségei

6 Középszintű vizsga Írásbeli 240 perc 100 pont 2 rész Szóbeli 10–15 perc 50 pont 2 rész

7 Emelt szintű vizsga Írásbeli 240 perc 100 pont 2 rész Szóbeli 20 perc 50 pont 2 rész

8 Középszintű vizsga Írásbeli 1. Szövegértési feladatsor 2. Szövegalkotás

9 Középszintű vizsga 1. Szövegértési feladatsor külön feladat 60 perc 40 pont

10 Középszintű vizsga, szövegértés A szöveg: nem irodalmi szöveg ( egy ismeretter- jesztő tanulmány, esszé vagy publicisz- tikai mű egésze vagy részlete), kb szó.

11 Középszintű vizsga, szövegértés A kérdések vonatkozhatnak a szöveg felépítésére, összefüggéseire, nyelvi és stílusbeli jellemzőire, jelentésére, jelentésének rétegeire.

12 Középszintű vizsga, szövegértés Feladat lehet (pl.) önálló következtetés, álláspont megfo- galmazása, valamilyen, a szöveghez kapcsolódó rövid (néhány soros) írásmű, pl. érvelés készítése.

13 Középszintű vizsga, szövegértés Javítás központilag kiadott értékelési útmutató (a lehetséges, illetve elvárható válaszok elemei és az adható részpontszámok) alapján a szaktanár javítja az ezektől eltérő minden jó megoldást el kell fogadni HELYESÍRÁS!

14 Középszintű vizsga 2. Szövegalkotási feladat 180 perc 60 pont 3 feladattípus (választható!)

15 Középszintű vizsga, szövegalkotás A feladat a) érvelő fogalmazás VAGY b) egy mű adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása VAGY c) két, esetenként három szöveg adott szempontú összehasonlítása

16 Középszintű vizsga, szövegalkotás Terjedelem 4–5 oldal Értékelés központi értékelési útmutató, 3 pontszám egyéni megközelítés elfogadható HELYESÍRÁS!

17 Középszintű vizsga, szövegalkotás Az értékelés szempontjai a) a dolgozat tartalma (20 pont) b) a dolgozat szerkezete (20 pont) c) a dolgozat nyelvi minősége (20 pont)

18 Középszintű vizsga, szövegalkotás Az értékelés szempontjai helyesírás: legfeljebb 15 hibapont (az egész dolgozatban rendezetlen íráskép (pl. ékezethasználat): legfeljebb 3 hibapont magyar helyesírási szótár használható

19 Középszintű vizsga, szóbeli 1 nyelvi és 1 irodalmi tétel a tételsort a vizsgáztató tanár állítja össze központi útmutató, meghatározott összetétel témakörönként egy tétel

20 Középszintű vizsga, szóbeli tételekhez tartozó műveket, szerzőket a tételek meghirdetésekor meg kell adni szöveggyűjteményt, kötetet, illetve a feladatokkal összefüggő más nyomtatott vagy digitális anyagot lehet használni a témától független, általános értékelési szempontok

21 Emelt szintű vizsga Írásbeli 1. Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor 2.Szövegalkotási feladatok (3) „Központilag” javított (nem a tanító szaktanár)

22 Emelt szintű vizsga 1. Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor nem külön kiadott feladat egy szöveghez kapcsolódik a szöveg nem feltétlenül a tananyag része

23 Emelt szintű vizsga 1. Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor értékelési-javítási útmutató HELYESÍRÁS

24 Emelt szintű vizsga 2. Szövegalkotási feladatok (3): a)egy mű adott szempontú elemzése (25 pont) b)reflektálás egy jelenségre, korjelenségre (20 pont) c)gyakorlati írásbeliség (15 pont)

25 Emelt szintű vizsga, szövegalkotás Az értékelés szempontjai értékelési útmutató (lehetséges válaszelemek) témafüggetlen nyelvi-tartalmi útmutató („kategóriák) magyar helyesírási szótár használható

26 Emelt szintű vizsga, szövegalkotás Az értékelés szempontjai helyesírás: legfeljebb 15 hibapont (az egész dolgozatban rendezetlen íráskép (pl. ékezethasználat): legfeljebb 3 hibapont magyar helyesírási szótár használható

27 Emelt szintű vizsga, szóbeli 1 nyelvi és 1 irodalmi tétel témakör, a tételeket szakmai bizottság állítja össze minden témakörben 2 tétel, a vizsgázó választ az irodalmi tételekhez saját olvasmánylista

28 Emelt szintű vizsga, szóbeli „külső” vizsga, 3 tagú bizottság értékelés: a témától független, általános értékelési szempontok szerint részletes pontozás, tartalmi útmutató

29 Felkészülés a középiskolai tananyag, tankönyvek szövegértési és szövegalkotási gyakorlat közép- és emelt szintű követelmények iskolai felkészítés emelt szint: önálló munkavégzés


Letölteni ppt "Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések