Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004."— Előadás másolata:

1 Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP / azonosítószámú projekt keretében

2 A kérdőív célja felmérni, hogy milyen az angol nyelvi érettségiről a tanárok körében kialakult vélemény – a tartalmi követelmények, – a vizsgamodell és – az értékelési rendszer tekintetében. … megfogalmazódik-e változtatási igény? A kérdőív célja

3 A kérdőív mindkét vizsgaszint esetében a következő szerkezetet követte: – felkészítői gyakorlat – tartalmi követelmények – vizsgamodell (vizsgaleírás) – értékelési rendszer + vizsgakövetelményektől független kérdések A kérdőív szerkezete 40/2002-es OM rendelet

4 Összesen 515 tanár – 450 nő / 64 férfi Oktatási tapasztalat: Információ a kérdőívet kitöltő tanárokról

5 Összességében elmondható, hogy a válaszadók túlnyomó többsége elégedett a kétszintű angol nyelvi érettségi – tartalmi követelményeivel, – szerkezetével és az alkalmazott feladattípusokkal, – a javítási-értékelési útmutatók minőségével. Összegzés

6 Tapasztalat (középszint, május-június) Vizsgáztatói tapasztalat

7 Tapasztalat (középszint, október-november) Vizsgáztatói tapasztalat

8 Tapasztalat (emelt szint, május-június) Vizsgáztatói tapasztalat

9 Tapasztalat (emelt szint, október-november) Vizsgáztatói tapasztalat

10 Középszinten felkészített tanulók száma Felkészítői tapasztalat

11 Emelt szinten felkészített tanulók száma Felkészítői tapasztalat

12 A vizsga szintje így jó: 84% növelendő: 12% csökkentendő: 4% Középszint – tartalmi követelmények

13 Részletezettség így jó: 85% növelendő: 9% csökkentendő: 6% Középszint – tartalmi követelmények

14 Témakörök súlya Középszint – tartalmi követelmények

15 Az írásbeli vizsga időtartama így jó: 91% növelendő: 6% csökkentendő: 3% Középszint – vizsgamodell

16 A szóbeli vizsga időtartama így jó: 87% növelendő: 12% csökkentendő: 2% Középszint – vizsgamodell

17 Az írásbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 88% növelendő: 6% csökkentendő: 6% Középszint – vizsgamodell

18 A szóbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 86% növelendő: 9% csökkentendő: 5% Középszint – vizsgamodell

19 A szóbeli vizsga összetételének szabályozottság a így jó: 82% növelendő: 10% csökkentendő: 8% Középszint – vizsgamodell

20 Az írásbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 84% növelendő: 16% csökkentendő: 0% Középszint – vizsgamodell

21 A szóbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 80% növelendő: 20% csökkentendő: 0% Középszint – vizsgamodell

22 A nyelvi szint túl magas / alacsony Középszint – vizsgamodell

23 Az írásbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 51% növelendő: 2% csökkentendő: 47% Középszint – értékelési rendszer

24 A szóbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 44% növelendő: 55% csökkentendő: 1% Középszint – értékelési rendszer

25 A szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályok részletezettsége így jó: 84% növelendő: 11% csökkentendő: 5% Középszint – értékelési rendszer

26 Íráskészség feladatok szituációi életszerűek egyetért: 66% semleges: 26% nem ért egyet: 8% Középszint - vizsgaanyagok

27 A feladatlapok utasításai jól követhetők egyetért: 92% semleges: 6% nem ért egyet: 2% Középszint - vizsgaanyagok

28 A hanganyagok minősége megfelelő egyetért: 67% semleges: 25% nem ért egyet: 8% Középszint - vizsgaanyagok

29 Íráskészség feladatok tartalmi irányító szempontjai megfelelően segítenek egyetért: 88% semleges: 9% nem ért egyet: 3% Középszint - vizsgaanyagok

30 Nyelvhelyesség feladatlap legyen egyenértékű egyetért: 36% semleges: 19% nem ért egyet: 45% Középszint - vizsgaanyagok

31 Olvasott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 10% nem ért egyet: 4% Középszint - vizsgaanyagok

32 Nyelvhelyesség feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 85% semleges: 11% nem ért egyet: 4% Középszint - vizsgaanyagok

33 Hallott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 10% nem ért egyet: 4% Középszint - vizsgaanyagok

34 Íráskészség feladatok egyértelműen javíthatók egyetért: 62% semleges: 24% nem ért egyet: 14% Középszint - vizsgaanyagok

35 Szóbeli vizsga értékelése megfelelően részletezett egyetért: 81% semleges: 13% nem ért egyet: 6% Középszint - vizsgaanyagok

36 A vizsga szintje így jó: 82% növelendő: 4% csökkentendő: 14% Emelt szint – tartalmi követelmények

37 Részletezettség így jó: 84% növelendő: 10% csökkentendő: 6% Emelt szint – tartalmi követelmények

38 Témakörök súlya Emelt szint – tartalmi követelmények

39 Az írásbeli vizsga időtartama így jó: 92% növelendő: 5% csökkentendő: 3% Emelt szint – vizsgamodell

40 A szóbeli vizsga időtartama így jó: 93% növelendő: 6% csökkentendő: 1% Emelt szint – vizsgamodell

41 Az írásbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 91% növelendő: 7% csökkentendő: 2% Emelt szint – vizsgamodell

42 A szóbeli vizsga tartalmi részletezettsége így jó: 81% növelendő: 15% csökkentendő: 4% Emelt szint – vizsgamodell

43 A szóbeli vizsga összetételének szabályozottság a így jó: 79% növelendő: 16% csökkentendő: 5% Emelt szint – vizsgamodell

44 Az írásbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 76% növelendő: 24% csökkentendő: 0% Emelt szint – vizsgamodell

45 A szóbeli vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége így jó: 66% növelendő: 34% csökkentendő: 0% Emelt szint – vizsgamodell

46 A nyelvi szint túl magas / alacsony Emelt szint – vizsgamodell

47 Az írásbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 63% növelendő: 1% csökkentendő: 36% Emelt szint – értékelési rendszer

48 A szóbeli vizsgára adható pontszám aránya így jó: 57% növelendő: 42% csökkentendő: 1% Emelt szint – értékelési rendszer

49 A szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályok részletezettsége így jó: 84% növelendő: 14% csökkentendő: 2% Emelt szint – értékelési rendszer

50 Íráskészség feladatok szituációi életszerűek egyetért: 72% semleges: 23% nem ért egyet: 5% Emelt szint - vizsgaanyagok

51 A feladatlapok utasításai jól követhetőek egyetért: 91% semleges: 9% nem ért egyet: 0% Emelt szint - vizsgaanyagok

52 A hanganyagok minősége megfelelő egyetért: 73% semleges: 22% nem ért egyet: 5% Emelt szint - vizsgaanyagok

53 Íráskészség feladatok tartalmi irányító szempontjai megfelelően segítenek egyetért: 86% semleges: 12% nem ért egyet: 2% Emelt szint - vizsgaanyagok

54 Olvasott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 11% nem ért egyet: 3% Emelt szint - vizsgaanyagok

55 Nyelvhelyesség feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 87% semleges: 12% nem ért egyet: 1% Emelt szint - vizsgaanyagok

56 Hallott szöveg értése feladatlap egyértelműen javítható egyetért: 86% semleges: 12% nem ért egyet: 2% Emelt szint - vizsgaanyagok

57 Íráskészség feladatok egyértelműen javíthatók egyetért: 68% semleges: 23% nem ért egyet: 9% Emelt szint - vizsgaanyagok

58 Szóbeli vizsga értékelése megfelelően részletezett egyetért: 75% semleges: 20% nem ért egyet: 5% Emelt szint - vizsgaanyagok

59 Középszintű írásbeli javítási-értékelési útmutató részletezettsége így jó: 59% növelendő: 34% csökkentendő: 7% Vizsgakövetelményektől független kérdések

60 Emelt szintű írásbeli javítási-értékelési útmutató részletezettsége így jó: 26% növelendő: 22% csökkentendő: 52% Vizsgakövetelményektől független kérdések

61 Emelt szintű szóbeli értékelési útmutató részletezettsége így jó: 22% növelendő: 24% csökkentendő: 52% Vizsgakövetelményektől független kérdések

62 Javításvezetői megbeszélések szükségessége Vizsgakövetelményektől független kérdések

63 Írásbeli feladatsorok egységesítésének igénye Vizsgakövetelményektől független kérdések

64 Szóbeli feladatsorok egységesítésének igénye Vizsgakövetelményektől független kérdések

65 Mindkét szinten ugyanazokban a kérdésekben merült fel javaslat:  az egyes témakörök gyakorisága a feladatokban  a nyilvánosságra hozandó anyagok mennyisége  a vizsgarész-összetevők/vizsgarészek nyelvi szintje  az írásbeli és szóbeli vizsga viszonylagos súlya  Az írásbeli javítási-értékelési és a szóbeli értékelési útmutatók részletezettsége Valamint:  a Nyelvhelyesség súlya a középszintű vizsgán  élő idegen nyelvek egységesítése Megvitatásra javasolt kérdések

66 Középszintű vizsga tisztán B1 szintű legyen Középszinten is: – minden összetevő teljesítése – 20%-os minimum küszöb – Nyelvhelyesség is azonos súlyú legyen Tételkészítői javaslatok

67 Olvasott szöveg értése A vizsgázó által nem felhasználandó, plusz elemeket tartalmazó feladatok esetében (például kihagyásos szöveg), a plusz elemek száma középszinten az itemek harmadát, emelt szinten pedig a felét tegye ki. Az eredmények alapján ez a nehezítés kiegyenlítettebbé tenné a feladatban elért összteljesítményt. Tételkészítői javaslatok

68 Nyelvhelyesség I. Középszinten a tapasztalat szerint a 600 szó összes szövegterjedelem nem elegendő, így ra javasoljuk emelni. Ami az itemszámot illeti, a minimális és maximális közötti különbség emelt szinten nagyon magas (35-45), ehelyett itemet javaslunk. Tételkészítői javaslatok

69 Nyelvhelyesség II. A hiányos szöveg kiegészítése előre megadott szókészletből feladatnál a szólistát, amiből választani kell, bővíteni kellene, mert nehéz igazi, valóban elgondolkodtató választási lehetőségeket adni. A B2-es szintű vizsgákon általában +5-öt használnak, emelt szinten ez az érettségin is működhetne, míg középszinten +3 szót javasolnánk. A szóképzés esetében nemcsak új szóra, hanem a zárójelben lévő szó szövegbe illő alakjára is lehetséges volna rákérdezni, valamint nem feltétlenül a szóképzési lánc előző fokát lehetne a feladatban megadni. Tételkészítői javaslatok

70 Hallott szöveg értése I. A középszintű hallott szöveg értése feladatsorban a 3 feladathoz felhasznált 1-1 szöveg együttes időtartama 6-9 percre növekedne, míg a feladatsor itemből állna. Az emelt szintű vizsga szintén 3 szövegből és 3 feladatból állna. A feladatokhoz felhasznált felvételek együttes időtartama 8-12 perc, míg a feladatsor itemből állna. Tételkészítői javaslatok

71 Hallott szöveg értése II. A CD-n lévő hangfelvétel a javaslat szerint nem tartalmazná a feladatmeghatározást egyik szinten sem, de a feladatlapon szereplő írott instrukciók és az ott szereplő feladatok meghallgatás előtti elolvasásához szükséges (néma) időt igen. Tételkészítői javaslatok

72 Íráskészség A verbális segédanyagok és a (megírandó) szövegfajták felsorolása után a vizsgaleírás mindkét szinten kiegészítendő mindezek általánosan használt elektronikus változataival: , blog- és fórumbejegyzés, internetes hirdetés (ez utóbbi csak a segédanyagok között szerepel). Szükséges lenne az analitikus skálák frissítése, mert a tapasztalatok szerint jelenleg felfelé torzítják az elért eredményeket. Tételkészítői javaslatok

73 A vizsgáztatói képzések felújításának szükségessége: legalább – emelt szinten, vizsga nélkül; optimális esetben – mindkét szinten, vizsgával a képzés végén. Tételkészítői javaslatok


Letölteni ppt "Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004."

Hasonló előadás


Google Hirdetések