Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés Ferenczi Zoltán A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés Ferenczi Zoltán A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai."— Előadás másolata:

1 Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés Ferenczi Zoltán A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai

2 Írásban Szóban „On-line” Projekt Játék („tréning”) A számonkérés módja

3 Hatékony iskolai prevenciós módszerek Hogyan támogatja az iskolai környezet az egészséget A pedagógus kompetenciahatárai a drogmegelőzésben Esetleírás Interjú készítése Drog – család – iskola Spiritualitás és iskola a drogmegelőzésben A Közoktatási törvény II. fejezete (titoktartás) pedagógus szemmel Szabadon választott téma (kizárólag előzetes személyes egyeztetés alapján!) Írásbeli vizsga

4 ÍRÁSBELI MUNKÁK ESETÉBEN Az egészségfejlesztés szemléletének elsajátítása, valamint a jegyzetben és az előadásokon elhangzottak kritikus megjelenítése. Minimum 10, maximum 20 flekk terjedelem. Magyar nyelvhelyesség Pontos hivatkozás (a plágium eredménytelen vizsgának számít!) → szövegközben (Glázser, p) vagy lábjegyzetben 1 Glázser, Bozsó: A lábtörlés mint kóros viselkedési szokás, Demagógia Kiadó, Budapest, p. 1 Palinta Pál: Szükséges-e lelőni a drogosokat?, Régi Duna Kiadó, Karakaszszörcsög, pp.

5 „On-line” vizsga en elküldött kérdésekre kell kifejtő választ adni. Kérdéstípusok: Érdekesebb pedagógiai etikai kérdések a drogfogyasztás iskolai megjelenéseivel kapcsolatban. Egy-egy megtörtént iskolai szituáció megoldása, befejezése. Olyan helyzetek elemzése, amely akár a tantestületen belül, akár az iskola más színterein a drogügyek kezelését befolyásolja, meghatározza.

6 A számonkérés módja „ON-LINE” VIZSGA ESETÉN Gyakorlatiasság, lehetőségek felvetése, a helyzet elemzése, újszerű alternatíva felvázolása az órán elhangzottak és a jegyzetben leírtak alapján

7 Szóbeli vizsga csoportos egyéni Vizsgaanyag: jegyzet órán leadott anyag

8 A jegyzet 1.fejezet: A szenvedélybetegségek problematikája ( old) 2.fejezet:A viselkedési addikciók ( old) 5.fejezet: Egyén-család-társadalom ( old) 8.fejezet: Iskolai drogprevenció és egészségfejlesztés ( ) 12.fejezet:Társadalom és drogpolitika ( ) 13.fejezet: Jog és pedagógus ( )

9 Projekt készítése A kannabisz és a tizenévesek kultúrája Kultúrtörténet – drog – spiritualitás Drogkarrierek Intézmények Iskolai módszerek a drogmegelőzésben Egyéb (Kizárólag előzetes megbeszélés alapján!)

10 Interaktív csoport Játékok Viták Helyzetgyakorlatok Tréningelemek stb. Értékelés módja: A program teljes ideje alatt aktív részvétel.

11 Van-e értelme annak, hogy itt vagyunk…?

12 Mit tegyünk…?

13 Javaslat: 1.Beszélgessünk, vitatkozzunk a témáról HOGYAN? A blokk végén témajavaslattal… 2.Gondolkozzunk együtt a leadott anyag alapján (videóval, vendéggel…)

14 Témaajánlat A család, mint az addikciók kialakulásának és megerősödésének színtere Kémiai és viselkedési addikciók A drogok csoportosítása Normák és devianciák Jogos kérdések Az ellátás és segítségnyújtás lehetőségei Prevenció és egészségfejlesztés Drogpolitikai áttekintés Hatékonyságvizsgálat és eredményességi mutatók

15 Család & szenvedélybeteg ség

16 A drogkarrier kialakulása SZÜLETÉS ELŐTT Delegáció – „bekódoltság” a) beépíti életprogramjába b) kimenekül belőle EMBRIONÁLIS FEJLŐDÉS Szülői drogfogyasztás Embrionális addikciók

17 A drogkarrier kialakulása AZ ELSŐ HÓNAPOK A férj-feleség szeretetkapcsolata felbomlik –játszmák  ”az elég jó anyaság” Nevelési stílusmonitorozásszorosság drogfogyasztás autoritererősgyenge +++ kongruenserőserős_ NEVELÉSI STÍLUS ráhagyó-1gyengeerős_ ráhagyó-2gyengegyenge+

18 A drogkarrier kialakulása FELDOLGOZATLAN TRAUMÁK Gyász Válás Veszteségélmények GYERMEKKOR Menekülési reakciók (kifelé vagy befelé) Befolyásoló tényezők (szülők, kortársak) Dohányzás ~ 90% Alkoholizmus ~ 50% Illegális drogok ~20%

19

20 A drogkarrier kialakulása 6-12éves kor környékén valamilyen kémiai szer kipróbálása, használata A szer megismerése után újabb hatások keresése A hatások valamilyen probléma megoldását vagy valamilyen élmény megtalálását szolgálják Szembefordulás a normaadó társadalom kereteivel Kriminalizáció … ILLEGÁLIS DROGOK VÁLASZTÁSA

21

22 A drogok csoportosítása LEHETŐSÉGEK Társadalmi elfogadás Veszélyessége Előállításmódja Hatóanyaguk szerint

23 A drogok csoportosítása Társadalmi elfogadás alapján legálisillegális

24 A drogok csoportosítása Veszélyessége alapján keménydrogoklágydrogok

25 A drogok csoportosítása Előállításmódja alapján mesterségestermészetes

26 A drogok csoportosítása Hatóanyaguk szerint Tartsunk szünetet?

27 A drogok csoportosítása depresz- szánsok ópiátokstimu- lánsok halluci- nogének kanna- bisz Szerves oldósze- rek AlkoholMákAmfeta- minok LSDMarihuánaHigítók Szedatí- vumok MorfiumKokainPeyotlHasisCsavarlazító Hipnoti- kumok HeroinNikotinPCPParkettalakk Barbitu- rátok MetadonkoffeinMaszlagBenzin CoderitGalócaRagasztók

28 A drogok = (növényi) hatóanyag DROGÉRIA LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS A DROG DEFINÍCIÓJA (WHO 1972): Minden, ami megváltoztatja a szervezet működését…

29 A drogok hasznosítása Alkohol fertőtlenítés

30 Nikotin Parkinson-kór A drogok hasznosítása

31 Ópiátok köhögéscsillapítás

32 A drogok hasznosítása Amfetamin Hiperaktív gyerekek terápiája

33

34 A tolerancia idő Drogfogyasztás mértéke A kívánt hatás

35 A drogkarrier Normál állapot Eufória Addiktív stádium POZITÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA

36

37 Az addikció Kémiai addikciók heroinkokainszerves oldószerek nikotinalkohol szexuális addikciók Viselkedési addikciók kóros vásárlásjátékszenvedélymunka- alkoholizmus kannabisz

38 Az addiktív ciklus

39


Letölteni ppt "Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés Ferenczi Zoltán A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések