Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Férfi-apa, nő-anya és a férfivá, nővé fejlődő gyermek. Az intimitás és gyermekeink szexuális fejlődésének támogatása. Szül ő Suli 6. Pécel, 2012. 02. 21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Férfi-apa, nő-anya és a férfivá, nővé fejlődő gyermek. Az intimitás és gyermekeink szexuális fejlődésének támogatása. Szül ő Suli 6. Pécel, 2012. 02. 21."— Előadás másolata:

1 Férfi-apa, nő-anya és a férfivá, nővé fejlődő gyermek. Az intimitás és gyermekeink szexuális fejlődésének támogatása. Szül ő Suli 6. Pécel, Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely Tölgyesi Klára

2 A szerelem önmagában senkit nem tesz felkészültté a nemi kapcsolatra!

3 Ahol elindul a szexuális fejlődés minden partnerkapcsolat őstípusa: az anya- gyermek kapcsolat  pszichoszexuális fejlődés alapja a saját biológiai nemünkkel való azonosságunk felismerése és elfogadása az anya a női, az apa a férfi modell képviselője. A szexuális identitás mellett éppen a nemi szerep elsajátítása képezi az egész pszichoszexuális fejlődés alapját.

4 4-10 éves kor között szülők tudatosan is, de főleg akaratlanul, spontán interakcióik révén alakítják a gyermekben a nemi szerepet, a kisfiúhoz vagy kislányhoz „illő” magatartást 3 éves korára a legtöbb gyermek már tudja, melyik nemhez tartozik, bár a nemek különbségét többnyire csak külsőségek alapján ismeri (ruházkodás, hajviselet stb.) életév a pszichoszexuális identitás megszilárdulásának és a nemi szerep fokozatos kiépülésének időszaka

5 Autoerotika kisgyermekkorban anális autoerotika a kisgyermek tisztaságra szoktatása - rájön, hogy a széklet vagy a vizelet visszatartása, majd kiengedése kellemes izgalmat és élvezetet okozhat maszturbáció, vagyis a nemi szervek szándékos ingerlése - csecsemőkorban kezdődik, s az sem túl ritka, hogy szinte megszakítás nélkül egészen a felnőttkorig tart (óvodáskorban gyakoribb) - fejlesztik a szexuális reagálókészséget

6 Heteroerotika kisgyermekkorban A saját meztelenséggel kapcsolatos viselkedés formái: magamutogatás (exhibicionizmus) a szégyenlősség (rejtőzködés) Ezek tanult és nem veleszületett viselkedések! Szülői viselkedés?! A mások meztelenségére irányuló kíváncsiság kielégítésének két fő módja: mások megfigyelése szóbeli közlések útján beszerezhető információk A szülő zavarba jövése, titokzatoskodása vagy haragja, a kitérés, az elégtelen vagy hamis magyarázat.

7 A heteroerotika fejlődésének legfontosabb területe A heteroerotika fejlődésének legfontosabb területe a hasonló korú társakkal folytatott erotikus játék és kommunikáció. Ennek előfordulási aránya fokozatosan emelkedő tendenciát mutat a gyerekek életkorával haladva. A résztvevők nincsenek mindig tudatában a játék szexuális jellegének. Legismertebb formájuk a „papás-mamás” és a „doktor játék”: lényegük a nemi szervek megtekintése vagy megérintése.

8 Ödipusz-konfliktus (3-5 éves kor) Eleinte minden gyermek elsősorban az anyjával azonosul. A nemi azonosságtudat kialakulása folytán aztán a fiúknak át kell állniuk az apára. Ám, ha a fiú azonosul az apjával, akkor azzal a nemi szereppel is azonosul, amit az apa az anyával szemben gyakorol. Így a fiú az anyjával is „férfiként" próbál viselkedni. Ez a hozzá való érzelmi viszonyának gyakran kifejezetten erotikus színezetet ad: a fiú esetleg valósággal szerelmes lesz az anyjába, s féltékeny lesz az apjára. Ezt a drámai konfliktust nevezte s. Freud Ödipusz-konfliktusnak. Nem általános élettani dolog, de előfordul.

9 Fejlődési feladat a gyermeknek meg kell tanulnia a vele azonos nemű szülő nemi szerepét, le kell mondania a nemi szereppel járó, felnőttes kiváltságokról, s el kell fogadnia saját, gyermekies nemi szerepét. Ennek óriási szocializációs jelentősége van!!!

10 A kisiskolás kor pszichoszexuális fejlődésének jellemzői viszonylag nyugodtabb szakasz, bár változatlanul tovább folyik a nemi szerepek tanulása és gyakorlása (gyermekszerelmek, erotikus játékok, kíváncsiskodás), bővülnek a szexuális ismeretek és attitűdök (hozzáállás, értékek) növekszik a szexuális reagálókészség Mindez előkészíti a következő évek, a pubertás nagy változásait.

11 Pszichoszexuális fejlődés tizenéves korban Eltérő pszichoszexuális fejlettségi szinten vannak a gyerekek: beállítottságukat gyakran a bizonytalanság, szorongás, a negatív hozzáállás túlsúlya jellemzi a hormonrendszer működésének fokozódása a kiskamasz korban egyre növekvő fiziológiás nyugtalanságot kelt: a serdülő fiúknál gyakoribbá válik az erekció, a lányoknál a csikló és a mellbimbók duzzadása, a hüvely nedvesedése jelzi a pszichés vagy fizikai ingerekre bekövetkező nemi izgalmat Különbségek: - a fiúknál az orgazmuskészség serdülőkori megjelenése a spontán bekövetkező éjszakai magömlések révén mintegy fiziológiailag biztosított, - a lányoknál ilyen spontán mechanizmus hiányában az orgazmuskészség csak tanulással sajátítható el! Ez a tanulás lehet véletlenszerű is, de többnyire külső segítséggel megy végbe. Ez azonban sokáig késhet, s így az orgazmuskészség a lányoknál néha csak későn (vagy sohasem) alakul ki.

12 Egyéb különbségek a szexuális aktivitás és kapacitás alakulása terén A férfiak szexuális aktivitása és potenciája éves korban a legerősebb. A nőknél viszont gyakran csak éves korra alakul ki a nemi kapacitás maximuma, ám ez sokáig nem mutat csökkenő tendenciát. Így, bár a nő kicsit korábban érik testileg, mint a férfi, nemi vágya, szexuális igénye mégis később alakul ki, és nem spontán, magától, hanem többnyire a partnerkapcsolatokban. ?????????

13 Amit szülőként tudnunk kell az önkielégítésről… Tizenéves korban a fiúk túlnyomó többsége (90-95%), de a lányoknak is jelentős hányada (40-60%) gyakorolja. Utóbbiak általában később kezdik, és ritkábban gyakorolják; pedig tulajdonképpen nekik fontosabb lenne, mint a fiúknak, mert biztosítaná orgazmus- készségük kialakulását! a vele járó szexuális fantáziák teszik a maszturbációt pszichoszexuálisan jelentőssé. Ezek ugyanis rendszerint a heteroszexuális viselkedés képzeletbeli kipróbálásai és gyakorlásai, így fejlesztik a nemi szerepet, erősítik a pszichoszexuális identitást, orientációt és a szexuális reagáló készséget

14 Amit szülőként tudnunk kell az önkielégítésről (folyt.)… A velejáró bűntudat gyakori oka a serdülőkori krízisnek, teljesítményromlásnak, a kamasz elmagányosodásának. problematikus, ha a tizenéves valamiért „leragad" az önkielégítés szokása mellett, s nem törekszik partnerkapcsolatokra. Ilyen esetben az önkielégítés akár pótcselekvés vagy szenvedélybetegség is lehet.

15 A természetes partnerkapcsolathoz szükséges … szülőkhöz-kötődés erős szálainak meglazítása, a tőlük való érzelmi szeparáció, függetlenedés, a kapcsolat felnőttes jellegűvé alakítása Olyan feladat ez, aminek sikeres megoldásától függ az egész további pszichoszexuális fejlődés. Az a tizenéves, aki nem tud érzelmileg leválni szüleiről, megreked a fejlődés alacsonyabb szintjén, nem igényli, vagy nem képes vállalni a másokkal való intim kapcsolatot, így nem törekszik komolyabban a partnertalálásra. („Nincs szabad vegyértéke"). A szülőkről való érzelmi leválásnak, önállósulásnak többféle típusát ismerjük. Ezek a következők: 1. természetes átnövés a felnőttes, baráti viszonyba 2. kikényszerített önállósulás 3. túl korai önállósulás és 4. sikertelen önállósulás

16 A fiatal szerelmek éves korban ??? A tartós kapcsolat komoly lélektani teljesítmény Randevúzás funkciói: sikerélményeket biztosít, így erősíti az önbizalmat Tapasztalatszerzés növeli az egyén összehasonlítási alapját és személyi presztizsét alakítja a partnerideált (A partnerideál „ősmintája” az ellenkező nemű szülő.)

17 Mai jellemzők… évesek : petting Petting: a fiúknál okoz orgazmust gyakrabban, de a lányoknál nagyobb a jelentősége elősegíti a partnerhez való alkalmazkodás elsajátítását, az intim viszony létrehozásának megtanulását éves kor: első szexuális élmény

18 A pszichoszexuális fejlődés zavarai 1. Az életkorhoz viszonyítva túl korai vagy túl gyakori szexuális ingerek és élmények; 2. az abnormális („perverz”, deviáns) vagy túl erős, erőszakos ingerek; 3. a fejlesztő élmények hiánya, vagy túl késői érkezése

19 Ideális szülői hozzáállás A kisbabát öleljük, érintésük, ringassuk (szükségletei szerint)! Örülhessen fiúnk, lányunk a testének! Válaszoljunk minden kérdésre az ő szintjén! Ne keltsünk bűntudatot, ha észleljük, hogy simogatja magát! Ha önkielégítésen kapjuk, hozzuk tudtára, hogy az rendben van, normális! Vállaljuk a gyerekek előtt a szép érintéseket egymás között (minta)! A hálószobánk titkaival ne terheljük őket, de ha benyitnak - vállaljuk mi történt! Informáljuk őket arról, hogy mikor mi fog történni (menstruáció, éjszakai magömlés, petting, behatolással járó aktus, stb.)! Inkább adjunk pénzt óvszerre, vigyük el nőgyógyászhoz, mint sem, hogy a baj esetén legyen ránk szükség! Ne akarjunk barátjuk, barátnőjük lenni, szigorúan maradjunk „apában” és „anyában”! A legtöbb, amit tehetünk értük: rendben tartjuk a kapcsolatunk szexuális működését! Így ők is szabadon fejlődhetnek ebben!

20 Ha a szülők szexualitása nincs rendben… Nincs érintés, nincs szex Nyilvánvalóvá válik, hogy az egyik fél szeretné, a másik nem Internetes kapcsolat – önkielégítés – megcsalás  Külső kapcsolata van az egyik szülőnek, esetleg mindkettőnek

21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Tölgyesi Klára


Letölteni ppt "Férfi-apa, nő-anya és a férfivá, nővé fejlődő gyermek. Az intimitás és gyermekeink szexuális fejlődésének támogatása. Szül ő Suli 6. Pécel, 2012. 02. 21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések