Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

EGY GYERMEK LELKE A felnövekvő ember:. • I. szakasz: Az „Ősbizalom” kialakulása születéstől 5 hónapos korig • II. szakasz: A leválás időszaka (Az autonómia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "EGY GYERMEK LELKE A felnövekvő ember:. • I. szakasz: Az „Ősbizalom” kialakulása születéstől 5 hónapos korig • II. szakasz: A leválás időszaka (Az autonómia."— Előadás másolata:

1 EGY GYERMEK LELKE A felnövekvő ember:

2 • I. szakasz: Az „Ősbizalom” kialakulása születéstől 5 hónapos korig • II. szakasz: A leválás időszaka (Az autonómia érzése) 5-6 hónapos kortól 3 éves korig • III. szakasz: A játék kora (A feladat- és kötelességtudat kialakulása) 4-6 éves korban • IV. szakasz: A kisiskoláskor (Az iskolaérettség, A szorgalom, A prepubertás) 7-10 éves korig • V. szakasz: A serdülőkor időszaka éves kortól • VI. szakasz: A fiatal felnőttkor és a felnőttkor (Következő fórumon: Életszakaszok a családban – Krízisek) • I. szakasz: Az „Ősbizalom” kialakulása születéstől 5 hónapos korig • II. szakasz: A leválás időszaka (Az autonómia érzése) 5-6 hónapos kortól 3 éves korig • III. szakasz: A játék kora (A feladat- és kötelességtudat kialakulása) 4-6 éves korban • IV. szakasz: A kisiskoláskor (Az iskolaérettség, A szorgalom, A prepubertás) 7-10 éves korig • V. szakasz: A serdülőkor időszaka éves kortól • VI. szakasz: A fiatal felnőttkor és a felnőttkor (Következő fórumon: Életszakaszok a családban – Krízisek)

3 Mi az ősbizalom, és miért van szükség kialakulására? Az ősbizalommal kezdődik minden! • A tanult viselkedésformák gyökere • A személyiség kialakulásának alapja TABULA RASA

4 • Az anya és a gyermek kapcsolata a legelső emberi kapcsolat (De mindenképp kialakul-e?) • Alapjaiban határozza meg a felnőtt ember kapcsolatokra való készségét

5 Mikor jön létre, miért? • Születéstől kb. 5 hónapos korig tartó állapot • Ekkor a csecsemő alapvető törekvése egyetlen dologra korlátozódik: a kapcsolat keresése az anyával: függés • A gyermek jóléte ekkor az anya gondoskodásától, testi-lelki egészségétől függ! • Nincs „Én” és „Nem én” Egyfajta szimbiózis

6 Miért szimbiózis? No komment….

7 Ebben a függő viszonyban alakul ki az ember első érzelme És ha nem alakul ki? Puska: „Alapjaiban határozza meg a felnőtt ember kapcsolatokra való készségét.” A szeretet Ha nem ez az első, sérül az egészséges személyiség kialakulásának folyamata hanem például a félelem

8 SZÜLŐKFELADATAI az I. életszakaszban: Veszélye: A szimbiózison kívül rekedt apa bizonytalanná válik, ez a házastársi elhidegülés első lépése LEHET!

9 A leválás időszaka Az autonómia érzése…

10 • 5-6 hónapos kortól • kb. 3 éves korra lezajlik • Elkezd megbomlani a „duálunió”… • Kezd kialakulni az „Én” Öntudat Saját akarat Önbizalom A leválás folyamata „Enyém a világ!”

11 A leválást elő kell készíteni!!! A harmonikus kisgyermek nem retteg az anya távollététől, elfogad, alkalmazkodik

12 Áttekintés 1.Elkezdődik a leválás 2.Kinyílik a világ (elkezd járni, kommunikálni) 3.Úgy éli meg, mintha bővülő világában ő lenne a központ! Ez az énközpontúság a csúcsát 1-1,5 éves korban éri el. Nárcizmus kora Mindenhatóság érzése Felfedezések kora Szükséges!!! az egészséges önbizalom kialakulásához

13 SZÜLŐK FELADATAI az II. életszakaszban: Leválás előkészítése, elősegítése Apa feladata: Az anya-baba párost a szimbiózisból való kibontakozáshoz segítse! Hogyan? • Baba gondozásában • nem hanyagolja el az anyát sem (udvarlás visszatérése)

14 Mi is történik a nagy életöröm időszaka után? ELVÁRÁSOKkal szembesül: „Nem szabad!” Krízis Első DACKORSZAK Nehéz feladni a mindenhatóság érzését… (2 éves kor körül)

15 A gyermek első belső konfliktusait ekkor éli meg Szomorúság…. Harag…..

16

17 A higgadt viselkedést ekkor tanulja meg! A szülőtől! A szülőknek ilyenkor nagy türelemmel kell irányítani a gyermek küszködéseit!

18 Arisztotelész ritka tehetségként értékeli, hogy, ha valaki "a megfelelő személyre a megfelelő mértékben, a megfelelő időben, a megfelelő célból a megfelelő módon tud haragudni.” Mit jelent ez? Gyermekeink érzelmi nevelése, tiszta fejjel.

19 SZÜLŐK FELADATAI a dackorszakban: NEHÉZ IDŐ A SZÜLŐNEK! IS! ELSŐSORBAN A GYEREKENK! • a gyermek indulatai megfékezésére még alig képes • dühkitörésekkel akarja saját akaratát kierőszakolni Fontos, hogy a szülő NE HARAGGAL viszonozza a lehetetlen magatartást Nyugodtsága tanítsa meg a gyermeket arra, hogyan lehet indulatain uralkodni.

20 A játék kora A feladat- és kötelességtudat kialakulása Óvodáskor (4-6 évesek) Ha minden jól megy… • Bekövetkezik az ELFOGADÁS • Szerencsésen átvészelt életszakasz után • Új „én-élménye” lesz (különállóság) • A folyamatban megtanult („társsá válni”) • Új képesség a szeretetre: (önzetlenség) Nemcsak követelni, hanem adni is tud!!!

21 2. DACKORSZAK A hatéves utolsó próbálkozása

22 Különálló személy érzéséből következik: kezd kibontakozni személyiségünk egyéni színezete (kb. 6 éves korig? És utána?)

23 SZÜLŐK FELADATAI a III. életszakaszban: Óvodásakor • A nemi identitás kialakulása APA JELENLÉTE! (Jelen van?) Különösen fontos az apával való kapcsolat Kislány számára: női mivoltának értéke Kisfiú számára: az apával való azonosulás • A gyermek ekkor nagyon érzékeny: fél a szeretet elvesztésétől A BÜNTETÉS DILEMMÁJA (???????) legyen enyhe, de határozott

24 A KISISKOLÁSKOR (6-10 éves kor) Az iskolaérettséget mérni lehet -Fizikai -Értelmi -Érzelmi Fizikai változások: testalkat Érzelmi: szülő hatás gyengül Iskolából jövő hatások (tanítónéni!) A FELADAT ELVÉGZÉSE MÁR KÖTELESSÉG!!! Mi lesz, ha nem alakult ki a kötelességtudat?

25 Kötelességtudat Kisiskoláskorban elveszíthetjük a lehetőséget, hogy • A mintakövetés, • Kötelességtudó magatartás • A feladattartás képessége kialakuljon (Kamaszkorban már a kortársak szerepe számít!) Ha nem alakul ki, felnőttkorában sem lesz kötelességtudó.

26 SZÜLŐK FELADATAI a IV. életszakaszban: Kisiskoláskor ??? „Fejébe száll a dicsőség!” ??? • Mikor a feladat elvégzése már kötelesség SIKERÉLMÉNY SEGÍTÉSE Együtt tudjunk örülni! DÍCSÉRNI, DÍCSÉRNI… • A 8-10 éves gyerek nagyon kritikus! Szó szerint veszi a szabályokat! Ránk szól a gyerek??? (Észreveszi – elítéli!) Vigyázat! KÖVETKEZETESSÉG A gyerekkel közösen határozzuk meg a büntetés lehetőségeit!

27 A PREPUBERTÁS „A kiskamasz” éves korban Korai serülőkor! HORMONÁLIS VÁLTOZÁSOK (a fizikai fejlődés folytatódik!) Életkori sajátosságok: • Hangulatváltozások • Szétszórtság • Rendetlenebb Lányoknál: órákig tartó susmus a barátnőkkel Fiúknál: versengés (jobb lenni a másiknál) BELSŐ BIZONYTALANSÁG

28 SZÜLŐK FELADATAI az V. életszakaszban: éves: Kiskamasz HALLGASSUK MEG! TÜRELEM, KÖLCSÖNÖS BIZALOM Készüljünk elő az igazi serdülőkorra!

29 A SERDÜLŐKOR Mire számíthat a szülő? éveseknél

30 Életkori sajátosságok: • A másodlagos nemi jelleg kialakulása (mellek, szőrösödés stb) A fiúk középiskolás korban érik el a lányok fejlettségét Nincs egyensúlyban a testi és az érzelmi fejlettség! • Kortárscsoport hatása erősödik! (A leválás folyamata felgyorsul) • Hormonális változások folytatódnak (hangulatváltozások) • Lelki problémák! • A függőségi viszony akár 24 éves korig is eltart: Szakképzettség megszerzése Egyes törzseknél 14 éves korban felnőtt Még nem teljes jogú felnőtt! Vigyázat!

31 A serdülőkor lelki jelenségei A „kamaszos viselkedés”: • Indokolatlan hangulatváltozások • Indulati megnyilvánulások • Túlérzékenység • Kusza gondolkodás • Bizalmatlan, gyanakvó • Bizarr gondolattársítások Elfajult esetben: serdülőkorban gyakori, hogy a fiatal szenvedései pszichotikussá válnak: téveszmék, hallucinációk (skizofrénia)

32 SZÜLŐK FELADATAI a VI. életszakaszban: évesek: Serdülőkor Őszintén, nyíltan beszélni • A szexuális értékekről • Párkapcsolatokról • Hivatásról (Pályaválasztás) Megtanítani: szeretni és dolgozni Szülők házastársi kapcsolata újra meghatározó minta!!!

33 A mi családunk… „És milyen szülő Ön?”

34


Letölteni ppt "EGY GYERMEK LELKE A felnövekvő ember:. • I. szakasz: Az „Ősbizalom” kialakulása születéstől 5 hónapos korig • II. szakasz: A leválás időszaka (Az autonómia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések