Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus."— Előadás másolata:

1 Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus

2 Serdülőkor- Ifjúkor pszichológiája

3 Elméletek a fejlődési szintekről Freud: pszichoszexuális fejlődés (libidó mást-mást száll meg) 1. 1 év orális 2. 2 év anális év fallikus év látencia 5. Serdülőkor genitális Fixáció!! Erikson: pszichoszociális fejlődési stádium 1. bizalom-bizalmatlanság 2. autonómia- kétely 3. kezdeményezés- bűntudat 4. teljesítmény- kisebbrendűség 5. identitás- szerepkonfúzió 6. intimitás-izoláció 7. alkotóképesség-stagnálás 8. integritás- kétségbeesés

4 Személyiség alakulása Személyiség alakulása Környezet-öröklés kérdés Környezet-öröklés kérdés Szociális tanulási modell  minták, szerepek elsajátítása, értékrend Szociális tanulási modell  minták, szerepek elsajátítása, értékrend Átmenti időszak, felnőtt és gyermekkor között (12-17év) Átmenti időszak, felnőtt és gyermekkor között (12-17év)

5 A serdülőkre vonatkozó nézetek elkényeztetettek és kényelmesek elkényeztetettek és kényelmesek felelőtlenek felelőtlenek hedonisták hedonisták cinikusok cinikusok erkölcstelenek erkölcstelenek lázadóak, nem akarnak integrálódni a felnőtt világba lázadóak, nem akarnak integrálódni a felnőtt világba

6 Elméletek Rousseau  instabilitás- biológiai változás - gondolkodás, - gondolkodás, logikai érvek logikai érvek - megismétli a - megismétli a gyerekkort gyerekkort Hall  instabilitás, mely depresszióhoz,szerelemhez stb. vezet.

7 Freud  genitális szakasz, újraéledő ödipusz, csak más felé Freud  genitális szakasz, újraéledő ödipusz, csak más felé Érzelmi viharokat az id(ösztönén) ego (én) szuperegó (felettesén)közötti harc okozza. Érzelmi viharokat az id(ösztönén) ego (én) szuperegó (felettesén)közötti harc okozza. Szexuális izgalom  nemi érés következménye. Szexuális izgalom  nemi érés következménye.

8 Modern társadalom felosztása 1. korai serdülőkor (11-14 év) – testi változások, nemi szereppel való azonosulás 1. korai serdülőkor (11-14 év) – testi változások, nemi szereppel való azonosulás 2. középső serdülőkor (15-18 év) – fő feladat: szülőkről való érzelmi leválás 2. középső serdülőkor (15-18 év) – fő feladat: szülőkről való érzelmi leválás 3. késői serdülőkor (18-21 év) – társadalmi szerepek, komoly párkapcsolat, pályaválasztás 3. késői serdülőkor (18-21 év) – társadalmi szerepek, komoly párkapcsolat, pályaválasztás

9 A felnőttkorba vezető bio-szocio- pszichológiai átmenet Biológiai vonatkozások Biológiai szaporodás képessége Másodlagos nemi jellemzők kialakulása (menstr., magömlés) Felnőtt méret elérése Viselkedéses vonatkozások Formális gondolkodás kialakulása Identitásképzés Társas vonatkozások Szexuális kapcsolatok Saját magukért vállalt felelősség Következő generációért vállalt felelősség

10 Nemi érés és viselkedés Lassan érő testileg Korán érő testileg Fiúk Pszichológiailag és szociálisan is kevésbé éretten vis. Megfutamodnak társas helyzetek elől. Komorabbak. Nyugtalanabbak kevésbé nyitottak. Isznak, dohányoznak. Lányok Később szülnek gyermeket. Elégedettebbek külsejükkel. Később népszerűek. Zavart testkép,v. nagyobb presztízs a társas életben. Alacsonyabb érzelmi stabilitás, önkontrolljuk. Jobb megküzdési mód.

11 Család helyzete ebben az életkorban  4 éves szakadék. Kötés: ösztön szint: regressziós igény Kötés: ösztön szint: regressziós igény én szint:kognitív szinten bírálják én szint:kognitív szinten bírálják felül a gy.-et. felül a gy.-et. felettes szint: bűntudat felettes szint: bűntudat Kitaszítás: zárcsere Kitaszítás: zárcsere

12 Társas élet: Kortársak szerepe Szülők szerepe Barátkozások  galerik. nem szerinti csop->ell. nemű. nem szerinti csop->ell. nemű. Szexualitás, ösztönök kiélése. Normák, szabályok áthágása, próbálkozások Identitás keresése. Fő kérdések, ki vagyok, mit akarok stb.

13 Marcia: identitás elérésének 4 féle módja: Krízis+Krízis- Elköteleződés+ Érett identitás Érett identitás Egészséges Korai zárás Pl. szülők pályáját választja Elköteleződés-Moratórium Lézengés, próbálkozás Identitás diffúzió

14 Serdülőkorban előforduló zavarok Magatartászavar Magatartászavar Hangulatzavar, depresszió Hangulatzavar, depresszió Evészavarok AN, BN  testképzavar Evészavarok AN, BN  testképzavar Önértékelési zavar Önértékelési zavar Fontos: megértés, és elfogadás, biztonságnyújtás biztonságnyújtás

15 Felnőttkor kezdeti szakaszában kötelezzük el magunkat v.milyen állás mellett. (ma változás) Erikson  ha nincs kellő identitás, nincs intimitás, elköteleződés, mert saját világukba, szükségleteibe mélyednek bele  nem tud a másikra figyelni. Más elmélet szerint az intimitás teszi lehetővé az önazonosságot. Fiatal felnőttkor

16 Fiatal felnőttkor feladatai: Célok kitűzése és elérése  személyes növekedés Célok kitűzése és elérése  személyes növekedés Jövőkép megteremtése Jövőkép megteremtése Egzisztencia megteremtése  munka, pénz, produkálás vágya Egzisztencia megteremtése  munka, pénz, produkálás vágya Értékek értékrendek, világnézet kiforrása Értékek értékrendek, világnézet kiforrása Hivatástudat, tettek és következmények. Hivatástudat, tettek és következmények. Utódnemzés, reprodukció vágya. Utódnemzés, reprodukció vágya. Tapasztalatok átadása. Tapasztalatok átadása.


Letölteni ppt "Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések