Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rokszin Mónika pszichológus

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rokszin Mónika pszichológus"— Előadás másolata:

1 Rokszin Mónika pszichológus
Élet- és pályavezetés Rokszin Mónika pszichológus

2 Serdülőkor- Ifjúkor pszichológiája

3 Elméletek a fejlődési szintekről
Freud: pszichoszexuális fejlődés (libidó mást-mást száll meg) 1 év orális 2 év anális 3-6 év fallikus 7-12 év látencia Serdülőkor genitális Fixáció!! Erikson: pszichoszociális fejlődési stádium bizalom-bizalmatlanság autonómia- kétely kezdeményezés- bűntudat teljesítmény- kisebbrendűség identitás- szerepkonfúzió intimitás-izoláció alkotóképesség-stagnálás integritás- kétségbeesés

4 Személyiség alakulása
Környezet-öröklés kérdés Szociális tanulási modell minták, szerepek elsajátítása, értékrend Átmenti időszak, felnőtt és gyermekkor között (12-17év)

5 A serdülőkre vonatkozó nézetek
elkényeztetettek és kényelmesek felelőtlenek hedonisták cinikusok erkölcstelenek lázadóak, nem akarnak integrálódni a felnőtt világba

6 Elméletek Rousseau instabilitás- biológiai változás - gondolkodás,
logikai érvek - megismétli a gyerekkort Hall instabilitás, mely depresszióhoz,szerelemhez stb. vezet.

7 Freud genitális szakasz, újraéledő ödipusz, csak más felé
Érzelmi viharokat az id(ösztönén) ego (én) szuperegó (felettesén)közötti harc okozza. Szexuális izgalomnemi érés következménye.

8 Modern társadalom felosztása
1. korai serdülőkor (11-14 év) – testi változások, nemi szereppel való azonosulás 2. középső serdülőkor (15-18 év) – fő feladat: szülőkről való érzelmi leválás 3. késői serdülőkor (18-21 év) – társadalmi szerepek, komoly párkapcsolat, pályaválasztás

9 A felnőttkorba vezető bio-szocio-pszichológiai átmenet
Biológiai vonatkozások Biológiai szaporodás képessége Másodlagos nemi jellemzők kialakulása (menstr., magömlés) Felnőtt méret elérése Viselkedéses vonatkozások Formális gondolkodás kialakulása Identitásképzés Társas vonatkozások Szexuális kapcsolatok Saját magukért vállalt felelősség Következő generációért vállalt felelősség

10 Nemi érés és viselkedés
Lassan érő testileg Korán érő testileg Fiúk Pszichológiailag és szociálisan is kevésbé éretten vis. Megfutamodnak társas helyzetek elől. Komorabbak. Nyugtalanabbak kevésbé nyitottak. Isznak, dohányoznak. Lányok Később szülnek gyermeket. Elégedettebbek külsejükkel. Később népszerűek. Zavart testkép,v. nagyobb presztízs a társas életben. Alacsonyabb érzelmi stabilitás, önkontrolljuk. Jobb megküzdési mód.

11 Család helyzete ebben az életkorban
4 éves szakadék. Kötés: ösztön szint: regressziós igény én szint:kognitív szinten bírálják felül a gy.-et. felettes szint: bűntudat Kitaszítás: zárcsere

12 Társas élet: Kortársak szerepe Szülők szerepe Barátkozások galerik.
nem szerinti csop->ell. nemű. Szexualitás, ösztönök kiélése. Normák, szabályok áthágása, próbálkozások Identitás keresése. Fő kérdések, ki vagyok, mit akarok stb.

13 Marcia: identitás elérésének 4 féle módja:
Krízis + - Elköteleződés Érett identitás Egészséges Korai zárás Pl. szülők pályáját választja Moratórium Lézengés, próbálkozás Identitás diffúzió

14 Serdülőkorban előforduló zavarok
Magatartászavar Hangulatzavar, depresszió Evészavarok AN, BN testképzavar Önértékelési zavar Fontos: megértés, és elfogadás, biztonságnyújtás

15 Fiatal felnőttkor Felnőttkor kezdeti szakaszában kötelezzük el magunkat v.milyen állás mellett. (ma változás) Erikson ha nincs kellő identitás, nincs intimitás, elköteleződés, mert saját világukba, szükségleteibe mélyednek bele  nem tud a másikra figyelni. Más elmélet szerint az intimitás teszi lehetővé az önazonosságot.

16 Fiatal felnőttkor feladatai:
Célok kitűzése és elérése  személyes növekedés Jövőkép megteremtése Egzisztencia megteremtése munka, pénz, produkálás vágya Értékek értékrendek, világnézet kiforrása Hivatástudat, tettek és következmények. Utódnemzés, reprodukció vágya. Tapasztalatok átadása.


Letölteni ppt "Rokszin Mónika pszichológus"

Hasonló előadás


Google Hirdetések