Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Családszociológiai alapismeretek 1. rész. A család fogalma  Interakcionális iskola – Burgess  Strukturális-funkcionális iskola – Parsons  Fejlődésszemléletű.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Családszociológiai alapismeretek 1. rész. A család fogalma  Interakcionális iskola – Burgess  Strukturális-funkcionális iskola – Parsons  Fejlődésszemléletű."— Előadás másolata:

1 Családszociológiai alapismeretek 1. rész

2 A család fogalma  Interakcionális iskola – Burgess  Strukturális-funkcionális iskola – Parsons  Fejlődésszemléletű családszociológiai irányzat: Hayley/ Hill  Marxista megközelítés

3  „A család hagyományos értelemben egy olyan elsődleges csoport, amelybe az egyének beleszületnek, s amely intim kapcsolataival hozzájárul fizikai és lelki védelmükhöz számos változata lehetséges: vannak családok többgenerációs együttélésben, vannak az átalakulás folyamatában is, családi rendszerek, melyek élettartama néhány hónap és az is előfordul, hogy a család mindössze egy generációból áll.”

4 A család a történelemben  Evolúciós elméletek (Lewis Morgan, Le Play): Csoportházasság/törzscsalád patriarchális nagycsalád monogám nukleáris család  Goody elmélete:  Nukleáris család folyamatossága Az újabb kutatások ezt nem támasztják alá!!!

5 Családi-rokoni hálózatok  Rokonság  Típusok:  Kiterjesztett család:  Vertikális integráció:  Rokoni, politikai és területi szerveződés (klánok)

6 A modern család  Általánossá vált a nukleáris család  Önálló otthon  Családtervezés általános normává vált  Női szerep átalakulása

7 A posztmodern családdal kapcsolatos jelenségek  Az egyén társadalmi integrációjának lehetőségei tágabbak  Házassági hajlandóság változásai  Nyitott házasság  Élettársi viszony  Válás  Gyermekvállalási kedv csökkenése

8 A család típusai  Szerkezete alapján:  Nukleáris – nagy – egyszülős/töredék család  Felek társadalmi státusza alapján:  Azonos – eltérő  Házasságkötés szerint:  Monogám – poligám - poliandrén

9

10 A család funkciói  Gazdasági funkció  Biológiai, reprodukciós funkció  Pszichológiai funkció  Szocializációs funkció

11 HALEY családrendszere  1. szakasz: a párkapcsolat keresésének szakasza (keresés- rátalálás)  2. szakasz: házasság – esküvő rítusa  3. szakasz: várandóság, a gyermek fogadásának időszaka  4. szakasz: szülővé válás, apa-anya-gyermek hármasa  5. szakasz: óvódás gyermekes család  6. szakasz: iskolás gyermekkel foglalkozó  7. szakasz: a serdülő, a saját útját próbáló fiatallal foglalkozó család  8. szakasz: a „pár” kettesben marad

12 A család életciklusa és feladatai (Minuchin, cit.Barnes, 1991) Életciklus Átmeneti feladat Családi rendszerben szükséges feladatok Otthon elhagyása, egyedül élés Elkülönülés, függetlenség Lehetővé tenni a fiatal leválását a családról. Krízis esetén se hívja vissza a család a fiatalt. Házasság, házaspár Új helyzet érzelmi felvállalása 1. Új családtag elfogadása 2. Magánélet tiszteletben tartása, új egyensúly létrejötte Kisgyermekes család Kéttagúból három- vagy négytagúvá alakulás 1. Helyet csinálni a jövevénynek 2. Érzelmi elérhetőség új formái 3. Nagyszülőszerepek elfogadása

13 A család életciklusa és feladatai (Minuchin, cit.Barnes, 1991) Életciklus Átmeneti feladat Családi rendszerben szükséges feladatok Serdülők a családban Viselkedési és véleményszabadság rugalmasabb (szex is) de még autoritás is fennáll 1. A család fiatal tagjai elismerik a változás értékességét 2. Küzdelem, vita és tárgyalás értékeinek elfogadása 3. Az egymástól való különbözés fontosságának felismerése Gyerekek kirepülése „üres fészek” szindróma Új családtagok „jövés- menések” elfogadása, új határok a pár körül 1. A gyerekkel új, felnőttviszonyulás kialakítása 2. Családon kívüli világ lehetőségeinek újragondolása: időben, térben, pénzügyileg

14 A család életciklusa és feladatai (Minuchin, cit.Barnes, 1991) Életciklus Átmeneti feladat Családi rendszerben szükséges feladatok Késői életszakasz A gyerektől való nagyobb függőség elfogadása 1. A pár/ egyén az öregséggel szemben is fenntartja tevékenységét 2. Túlgondoskodás nélkül függés elfogadása 3. Veszteség, halál (saját is) gondolatának elfogadása


Letölteni ppt "Családszociológiai alapismeretek 1. rész. A család fogalma  Interakcionális iskola – Burgess  Strukturális-funkcionális iskola – Parsons  Fejlődésszemléletű."

Hasonló előadás


Google Hirdetések