Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen 2012. május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen 2012. május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen."— Előadás másolata:

1 Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen Néhány sportoló csoport jellemzői és genderszempontú vizsgálata Kovács Klára Debreceni Egyetem Nevelés-és Művelődéstudományi Doktori Program

2 Kutatási téma „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen. Csoportok, csoporthatárok, csoportkultúrák OTKA K számú kutatás „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen. Csoportok, csoporthatárok, csoportkultúrák OTKA K számú kutatás Kosárlabdázó fiúkat és lányokat, kézilabdázókat, focistákat, step aerobicosokat, zumbázókat és kondizókat vizsgáltunk neveléstudományi mesterszakos hallgatókkal résztvevő megfigyeléssel, esetenként fókuszcsoportos interjúkkal és egyéni interjúkkal 2011 tavaszán és őszén. Kosárlabdázó fiúkat és lányokat, kézilabdázókat, focistákat, step aerobicosokat, zumbázókat és kondizókat vizsgáltunk neveléstudományi mesterszakos hallgatókkal résztvevő megfigyeléssel, esetenként fókuszcsoportos interjúkkal és egyéni interjúkkal 2011 tavaszán és őszén.

3 Célok és relevancia Megvizsgálni: hogyan működnek ezek mint csoportok hogyan működnek ezek mint csoportok mi jellemzi őket, mi jellemzi őket, milyen különbségek vannak az egyes sportágakban, sportolói csoportokon belül a nemek között, milyen különbségek vannak az egyes sportágakban, sportolói csoportokon belül a nemek között, mi jellemzi az úgynevezett férfias és nőies sportágakat. mi jellemzi az úgynevezett férfias és nőies sportágakat. Az eredmények segítenek megérteni a sport és sportolók világát az egyetemen a 21. században, különös tekintettel a társadalmi nemekre. Az eredmények segítenek megérteni a sport és sportolók világát az egyetemen a 21. században, különös tekintettel a társadalmi nemekre.

4 Elméleti háttér I. A sport definíciója A sport definíciója A sport mint a csoportkutatások egyik területe A sport mint a csoportkutatások egyik területe  Játék vs. sport (Loy 1974)  Csoportlétszám  Szerepek, pozíciók, elvárások (Rókusfalvy 1986)  Szimbólumok, identitás  Hierarchia (edző szerepe, jelentősége!!!)  Értékek, normák átadása, melyeket az egyén a hétköznapi életébe is beépít (Gombocz 2010)

5 Elméleti háttér II. A nők helyzete a sport világában A nők helyzete a sport világában Radikális és feminista álláspontok: monopolitikus kapitalizmus, militarizmus, szexizmus, rasszizmus, versenyképesség, szexuális elnyomást, férfiasság, szexuális atlétizmus, fizikális fölény, az izmok imádata, hímsovinizmus. Radikális és feminista álláspontok: monopolitikus kapitalizmus, militarizmus, szexizmus, rasszizmus, versenyképesség, szexuális elnyomást, férfiasság, szexuális atlétizmus, fizikális fölény, az izmok imádata, hímsovinizmus. Szerepkonfliktus (az eltérő nemi szocializáció eredménye) (Lüschen 1980) Szerepkonfliktus (az eltérő nemi szocializáció eredménye) (Lüschen 1980)

6 Kutatási kérdések és módszerek Milyen speciális jegyek jellemzik a sprtoló csoportokat az egyetemen? Milyen speciális jegyek jellemzik a sprtoló csoportokat az egyetemen? Miben különböznek más — pl. szabadidős tevékenységet végző csoportoktól —, illetve az egyes sportágak képviselői egymástól? Miben különböznek más — pl. szabadidős tevékenységet végző csoportoktól —, illetve az egyes sportágak képviselői egymástól? Hogyan épülnek fel ezek a csoportok, s egyáltalán mindegyikük tekinthetők-e csoportnak? Hogyan épülnek fel ezek a csoportok, s egyáltalán mindegyikük tekinthetők-e csoportnak? Mivel jellemzik magukat és másokat? Mivel jellemzik magukat és másokat? Miért fontos számukra a sport, s pont az a tevékenység, amit végeznek? Miért fontos számukra a sport, s pont az a tevékenység, amit végeznek? Hogyan, milyen gyakran kommunikálnak egymással? Hogyan, milyen gyakran kommunikálnak egymással? Van-e hierarchia csoportban, s ha igen, akkor milyen szerepeket, státuszokat különíthetünk el? Van-e hierarchia csoportban, s ha igen, akkor milyen szerepeket, státuszokat különíthetünk el? Összesen nyolc megfigyelést, két fókuszcsoportos interjút, egy edzővel és egy kondizó fiúval készített interjút készítettünk. Összesen nyolc megfigyelést, két fókuszcsoportos interjút, egy edzővel és egy kondizó fiúval készített interjút készítettünk.

7 A csoportok bemutatása Zumbázók Zumbázók Step aerobicosok Step aerobicosok Kondizók Kondizók Kézilabdások Kézilabdások Focisták Focisták Kosarasok Kosarasok

8 A sportoló csoportok összehasonlítása és jellemzése Motiváció: fizikai testmozgás, testedzés miatt, amely örömöt okoz a számukra. Motiváció: fizikai testmozgás, testedzés miatt, amely örömöt okoz a számukra. A fegyelem norma! A fegyelem norma! Kommunikáció: csapatsportokban kiemelkedően fontos!!! Kommunikáció: csapatsportokban kiemelkedően fontos!!! Edzői szerepei Edzői szerepei Konfliktusok, szimbólumok Konfliktusok, szimbólumok minél inkább intézményesült egy adott sportoló csoport (leginkább a csapatsportok esetében), és minél nagyobb szerepet játszik a csoport életében a versenyzés (versenysportolók esetében), annál inkább megtalálhatók felépítésükben, működésükben a formális csoportra jellemző karakterjegyek. minél inkább intézményesült egy adott sportoló csoport (leginkább a csapatsportok esetében), és minél nagyobb szerepet játszik a csoport életében a versenyzés (versenysportolók esetében), annál inkább megtalálhatók felépítésükben, működésükben a formális csoportra jellemző karakterjegyek.

9 A sportoló csoportok genderszempontú vizsgálata Feminin – maszkulin jegyek az egyes sportágakban Feminin – maszkulin jegyek az egyes sportágakban „Elnőiesedett” (szegregálódott) sportágak kifejezetten nők számára: nők hátrányának felszámolódása a sportban? „Elnőiesedett” (szegregálódott) sportágak kifejezetten nők számára: nők hátrányának felszámolódása a sportban? Férfi sporttársak véleménye a sportág női tagjairól Férfi sporttársak véleménye a sportág női tagjairól Motivációk: szinte azonosak Motivációk: szinte azonosak

10 Összegzés Minél kevésbé individuális, s minél nagyobb szerepet kap a versenyzés, annál inkább formális csoport Minél kevésbé individuális, s minél nagyobb szerepet kap a versenyzés, annál inkább formális csoport Elkülönülnek a tipikus maszkulin és tipikus feminin sportágak Elkülönülnek a tipikus maszkulin és tipikus feminin sportágak A maszkulin sportágakban egyre inkább megjelennek a nők, de elfogadottságuk az adott sportágban nem mindig megfelelő A maszkulin sportágakban egyre inkább megjelennek a nők, de elfogadottságuk az adott sportágban nem mindig megfelelő

11 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen 2012. május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen."

Hasonló előadás


Google Hirdetések