Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A modern szabadidő gender- szempontú vizsgálata hallgatói mintában Bocsi Veronika DE GyFK

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A modern szabadidő gender- szempontú vizsgálata hallgatói mintában Bocsi Veronika DE GyFK"— Előadás másolata:

1 A modern szabadidő gender- szempontú vizsgálata hallgatói mintában Bocsi Veronika DE GyFK

2 Az előadás vázlata  A kutatási probléma felvázolása  Elméleti keretek  Módszertani keretek  Empirikus eredmények  Összegzés

3 A modern szabadidő fogalma  Hunyadi Zsuzsa (2005) – értéksemleges, elérhető kategória. Fiatalabb életkori csoportok felülreprezentáltak a fogyasztásában. Elkülönült tevékenységcsoportot alkotnak.  KSH időmérleg-vizsgálatai, Ifjúság-vizsgálatok, penetrációs kutatások – nyomon követhető a terjedése, dominánssá válása.  Nyitási irány – a hagyományos szabadidő felől lehetséges.  „tradicionális” szelete a televíziózás, majd a számítógép- és intenethasználat is elterjed (már nincs értelme az utóbbi kategóriák bontásának)  „modern tőke” (Nagy Réka), andragógia felnőtt-fogalmának a része.  Egy része átmutat a szabadidőn, de a penetrációs vizsgálatok rámutatnak, hogy a tevékenységek legnagyobb része ide tartozik.

4 A hallgatói életmód és a modern szabadidő  A hallgatói életmódnak az egyik leghangsúlyosabb eleme a szabadidő.  A felsőoktatás sikeres adaptációja az IT használatához (neptun, elektronikus index stb.)  Ideális esetben egy hagyományos, magaskulturális elemekkel való keveredés valósul meg.  Felsőoktatás tömegessé válása – eltávolodás a magaskultúrától, szabadidő passzívabb, tömegkulturális fogyasztása?

5 A gender-problematika a modern szabadidő fogyasztásában  A szabadidő önmagában is kutatható gender-szempontból (mennyisége, eltöltése, aktivitás-passzivitás)  Digitális egyenlőtlenségek – megragadhatók a nemek viszonylatában? Ha igen, milyen dimenziók mentén?  Nagy Réka (2006)  Új dimenziók – használat módja (technikai feltételek, használati célok, információ- szerzés módja, látogatott weblapok stb.)

6 A felhasznált kutatások  Regionális Egyetem kutatás (2005)  Campus-Lét OTKA-kutatás kvantitatív szelete (vezető: Prof. Szabó Ildikó) – Problémák: eltérő technikák, nem a modern szabadidőre „kihegyezett” kutatások. Eltérő kari struktúra, alminták kialakításának nehézsége.

7 Kutatási célok  A 2010-es adatok összevetése a 2005-ös adatokkal a következő területeken: napi időráfordítások (televíziózás, internet- használat) nemi bontásban – leglátogatottabb weblapok elemzése.  Fő kérdés - beszélhetünk-e digitális egyenlőtlenségekről a hallgatói populáción belül a nemek tekintetében?

8

9 A fiúk számítógép-használatának eloszlása a „C” tábla alapján (2005)

10

11

12

13

14

15

16

17

18 Összegzés  Megragadható a modern szabadidő dominánssá válása  A nemek között jelentős átrendeződés történt.  Összesített adatok – hasonló időráfordítás a két nem között. Kérdés – honnan csoportosítottak át időkeretek a hallgatók? Használható az egyenlőtlenség fogalma?  Fogyasztott tartalmak – Minimális, de jellegzetes különbségek.

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A modern szabadidő gender- szempontú vizsgálata hallgatói mintában Bocsi Veronika DE GyFK"

Hasonló előadás


Google Hirdetések