Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL Bognár Mária Harkány, 2009. november 13.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL Bognár Mária Harkány, 2009. november 13."— Előadás másolata:

1

2 A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL Bognár Mária Harkány, november 13.

3

4 MIÉRT BESZÉLJÜNK TANULÓ SZERVEZETRŐL?

5

6

7 MI A TANULÓ SZERVEZET?

8 D EFINÍCIÓ „A tanuló szervezet olyan szervezetet jelent, amely jövőjének kialakítása érdekében folyamatosan növeli, erősíti alkotókedvét és tehetségét. A tanuló szervezetek fontos jellemvonása, hogy a benne résztvevők új módon képesek tekinteni magukra és a világra.” (Peter Senge: Az 5. alapelv, 1998, HGV)

9 A TANULÓ SZERVEZETEK ÖT ALAPELVE Rendszergondolkodás Gondolati minták Csoportos tanulás Személyes kiválóság Közös jövőkép kialakítása

10 R ENDSZERGONDOLKODÁS Semmi sem független a környezetétől. A komplexitás ijesztő lehet hajlam csak a felszíni jelenségekre reagálni (itt és most)

11 G ONDOLATI MINTÁK „ A mélyen belénk épült általánosítások, képek és elképzelések, amelyek alapvetően befolyásolják, világszemléletünket, és leghétköznapibb cselekvéseinket.” Az új elgondolásokat elnyomja a korábbi gondolkodásmód, az uralkodó szemlélet egyénileg és közösen is ismerjük fel gondolati mintáinkat.

12 C SOPORTOS TANULÁS Alapja a vita helyett a dialógus Minden résztvevő felfüggeszti saját előfeltevéseit; minden résztvevő egyenrangú partner – megszűnnek a hatalmi különbségek, a szervezeti hierarchia (Leadership Academy); egy beszélgetésvezető tartja kézben a dialógust.

13 S ZEMÉLYES KIVÁLÓSÁG Személyes irányítással rendelkező személyiségek: o folyamatos tanulás jellemzi őket; o tudják, hogy mi fontos számukra; o személyes jövőképpel rendelkeznek. A tanuló szervezetben a személyes irányítás a munkavállalók lehető legszélesebb körére kiterjed.

14 K ÖZÖS JÖVŐKÉP KIALAKÍTÁSA Az egyéni jövőképekre épül, így a szervezet tagjai azonosulni tudnak vele; elég kihívást jelent ahhoz, hogy csak közös erőfeszítéssel lehessen megvalósítani; megalkotása nem egyszeri tevékenység, hanem állandó feladat. (Gördülő tervezés, „S” modell)

15 A Z „S” MODELL

16

17 HOGYAN ÉPÍTSÜNK TANULÓ SZERVEZETET? A változási (tanulási) folyamatok szakaszai, avagy a CBAM (Concerns-Based Adoption Model)

18 A FEJLESZTÉS SZAKASZAI Énorientáció (A változáshoz fűződő viszonyom) Feladatorientáció (A feladat/változás megvalósítására való koncentrálás) Másokra orientáltság (A változás fenntarthatóvá tétele)

19 1. SZAKASZ : T ÁJÉKOZÓDÁS Jellemzők: o Általános érdeklődés o Tudatosodás Kulcskérdés: Mi ez?

20 2. SZAKASZ : I NFORMÁLÓDÁS Jellemzők: o Növekvő érdeklődés o Egyre többet tudni Kulcskérdés: Hogyan működik a fejlesztés?

21 3. SZAKASZ : S ZEMÉLYESSÉ TÉTEL Jellemzők: o Személyes felkészülés (tudás, idő) o Képessé válni a fejlesztésre Kulcskérdés: Hogyan hat rám? Hogyan fogom csinálni? Mi a tervem?

22 4. SZAKASZ : M EGVALÓSÍTÁS Jellemzők: o Folyamatok menedzselése o Feladatok tudatosítása o Erőforrások felhasználása Kulcskérdés: Hogyan tudom a legjobbat elérni?

23 5. SZAKASZ : K ÖVETKEZTETÉS Jellemzők: o A fejlesztés következményei a tanulókban o Az innováció hatásai a működésre Kulcskérdés: Működik? Hogyan változott a korábbi gyakorlat?

24 6. SZAKASZ : E GYÜTTMŰKÖDÉS Jellemzők: o Az eredmények megmutatása o Együttműködés más pedagógusokkal o Disszeminálás Kulcskérdés: Jól működik, de mások hogyan csinálják?

25 7. SZAKASZ : Ú JRAGONDOLÁS Jellemzők: o Az innováció hasznai, előnyei o Új alternatívák továbbgondolása Kulcskérdés: Van bármi olyan dolog, amitől jobb lesz?

26 É NORIENTÁCIÓ (1-3. SZAKASZ ) Megfelelő mennyiségű és minőségű információra van szükség Bízni kell a fejlesztés eredményességében A változás hatása személyes és szakmai életére Ennek hiányában: ellenérveket keresünk, ellenállás alakul ki

27 F ELADATORIENTÁCIÓ (4. SZAKASZ ) A fejlesztés szükségességének elfogadása A tevékenységek kipróbálása a mechanikus másolástól a kreatív ötletig A horizontális tanulás kezdete Ennek hiányában: a jó gyakorlat csak laboratóriumi kísérlet (nálunk azért nem lehet, mert …

28 M ÁSOKRA ORIENTÁLTSÁG A változás eredményeinek maximalizálása Egymástól tanulás igénye szakmai műhellyé alakítja az együttműködést Belső indíttatás mentén az innováció elkötelezettjévé válik Ennek hiányában: nem lesz fenntartható a fejlesztés

29 A FEJLESZTÉS FÓKUSZAI Énorientáció (A változáshoz fűződő viszonyom) Feladatorientáció (A feladat/változás megvalósítására való koncentrálás) Másokra orientáltság (A változás fenntarthatóvá tétele)

30 A FENNTARTHATÓ VÁLTOZÁS Szervezetre szabott Minden szinten másféle fejlesztési terv készül Folyamatos reflexió jellemzi A változás valamennyi lépcsőjét végigjárja A szervezet valamennyi szintjén megjelenik és láthatóvá válik a fejlesztés eredménye

31 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! Szakmai anyagok: Ötlettár


Letölteni ppt "A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL Bognár Mária Harkány, 2009. november 13."

Hasonló előadás


Google Hirdetések