Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

•Dr. Dinnyés János egyetemi tanár •Vezetéstudományi tanszék A konfliktusok és kezelésük.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "•Dr. Dinnyés János egyetemi tanár •Vezetéstudományi tanszék A konfliktusok és kezelésük."— Előadás másolata:

1

2 •Dr. Dinnyés János egyetemi tanár •Vezetéstudományi tanszék A konfliktusok és kezelésük

3

4 A konfliktusok természete •A konfliktus kísérőjelenség. •A változás és a verseny természetes és szükségszerű eseménye. •A változás az élet törvényszerűsége. •4 EL-modell •Négy fő ok, amiért az emberek idegenkednek a változástól: •Gazdasági, anyagi ok •Pszichológiai okok •Szociális okok •Kulturális okok •A verseny az a másik konfliktusforrás.

5

6 A változás 4EL-modelljének tényezői •Ellenállás • Minden változással szemben fellép, hiszen a biztonságra, a bizonyosra, a stabilitásra szükségünk van. •Elégedetlenség a jelennel • A felismert, tudatossá és közössé tett elégedetlenség a változás szükséges feltétele és indítómotorja lehet. •Elképzelt (vonzó) jövő • A szervezet egészében elterjedt és ismert vonzó célnak, az elérni kívánt jövőképnek, amellyel azonosulni tudnak az emberek, óriási ereje van. •Első lépés • Amikor a pozitív jövőkép a „fiókban marad”, azaz hiányzik a részletekbe menő, lebontott cselekvés, akkor a változás elmarad. •Elkötelezettség • A minőségi dimenzióban működik és a jó irányítás mellett, bizonyos feltételek közepette felgyorsíthatja, illetve megerősítheti a változási folyamatot.

7

8 A 4EL-modell •Ellenállás>

9

10 A konfliktusok tipizálása •A felek hatalmi pozíciója alapján: –Laterális (azonos szakmai felkészültséggel és tekintéllyel rendelkező emberek között) –Vertikális (a tekintély, hatalom, hatáskör különbsége a szereplők között igen nagy) –Rendszerkonfliktus (a szervezet egyes részei között) •Szituációk alapján: –Szerep kétértelműség (bizonytalan helyzetek) –Szaktekintély és hatalmi differenciák (főnök-beosztott viszony) –Változó elvárások –Változás a státuszban –Változás a célokban –A munka és szerepátfedés (két vagy több ember ugyanarra a munkára van kijelölve) –Változások a munkamódszerben

11

12 Konfliktusok kezelése •Elfojtás –A hatalom és a tekintély alkalmazása. Nem oldja meg a konfliktust, alkalmazása esetenként mégis elkerülhetetlen. •Szembesítés (együttműködés) –A problémát kiteregetik, az érintettek őszintén beszélnek egymással. Eredménytelen lehet, ha álláspontjától egyik fél sem tágít. •Elsimítás –Gyakorlatilag tanácsadás. Ha mindkét féllel sikerül megértetni a másik fél szükségleteit, esetenként feloldáshoz vezethet. •Kompromisszum •Kooptálás –Ha a nagyobb fél elnyeli a zajos, de gyengébb másikat, úgy hogy beveszi valamilyen vezető testületbe. •Visszavonulás

13

14 Csoporton belüli konfliktusok •A csoport tagjai közötti konfliktusok igen változatos formákban jelentkezhetnek. •A csoportfejlődés kölcsönös elfogadási és döntéshozási fázisaiban általában felmerülnek nézeteltérések, melyek a csoportot hatástalanná és megosztottá tehetik. •A vezetés célja nem az, hogy felszámolja a csoporton belüli konfliktust, hanem az, hogy olyan mértékre minimalizálja,hogy az egyéni és szervezeti célok elérését ne akadályozza.

15

16 A csoportok közötti konfliktus •A csoportok közötti konfliktusok meghatározó tényezői: –A korlátozott források –Kommunikációs problémák –Az érdekek és célok különbözősége –A különböző felfogások és attitűdök –A feladat tisztázottsága •Vezetési stratégiák: –Indirekt megközelítés •Elkerülés •Meggyőzés •Közös problémamegoldás –Direkt megközelítés •Dominancia alkalmazása •Kulcsfigurák eltávolítása •Összhangba hozó célok keresése

17

18 Konfliktuskezelés- Thomas-Kilmann modell  Konfliktushelyzet = két ember törekvései összeegyeztethetetlen nek tűnnek.  Két alapvető dimenzió: •Önérvényesítés •Együttműködés  Konfliktusok kezelésének öt sajátos módja: •Versengés, •Elkerülés, •Alkalmazkodás, •Kompromisszumkere sés, • Problémamegoldás Gyenge Erős Kompromisszum Gyenge Erős Önérvényesítés Együttműködés Elkerülő Veszít/veszít Versengő Nyer/veszít Alkalmazkodó Veszít/nyer Probléma-megoldó Nyer/nyer

19

20 Problémamegoldó konfliktuskezelés folyamata 1. •A probléma felismerése •A másik nézőpontjának megismerése –Kérdések –Meghallgatni –Nem vitatkozni –Érzelmek semlegesítése –Munkára koncentrálni –Az egyén elválasztása a viselkedésétől

21

22 Problémamegoldó konfliktuskezelés folyamata 2. •Visszajelzés, újrafogalmazás •Saját nézőpont elmondása •Törekvés a közös megegyezésre •Megoldáskeresés •A megoldás nyomon követése

23

24 •Köszönöm •A•A •Figyelmüket!


Letölteni ppt "•Dr. Dinnyés János egyetemi tanár •Vezetéstudományi tanszék A konfliktusok és kezelésük."

Hasonló előadás


Google Hirdetések