Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógusok mentálhigiénéje Zalaegerszeg, 2011. április 6. Herczeg Csilla.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógusok mentálhigiénéje Zalaegerszeg, 2011. április 6. Herczeg Csilla."— Előadás másolata:

1 Pedagógusok mentálhigiénéje Zalaegerszeg, április 6. Herczeg Csilla

2 Mit értünk mentálhigiéné alatt? Köznyelvben – lelki egészség „ Elsősorban lelki, kapcsolati kultúra.” / Grezsa Ferenc pszichiáter / Fontos mindenkinek, aki emberekkel foglalkozik – tudniuk kell, hogy milyen módon tartható fenn, mivel javítható a lelki egészség. Tágabb értelemben: önismeret, másság elfogadása

3 Milyen a pedagógusok helyzete? Sok pedagógus frusztrált Túl nagynak érzik a terheket Gyakorta a feszültségük átszüremkedik a családi kapcsolataikba Nem tudják kibeszélni a gondjaikat Rákapnak nyugtatókra, altatókra, alkoholra

4 A tények: Egyre gyakoribb és durvább fegyelmezetlenségek a tanórákon. Úgy tűnik, a pedagógusok eszköztára egyre kevéssé „alkalmas” a problémák kezelésére. Egyre több a pedagógusokat érő folyamatos lelki megterhelés Sok a pedagógusokat érő konfliktus helyzet, ezen belül a megoldatlan konfliktusok száma magas Egyre gyakoribb a pályán a kiégés A pedagógusok több mint 60 %-a jelez pszichés problémát Erős a „tehetetlenség” érzése

5 A gyakori és tartós frusztráció következményei pszichoszomatikus megnyilvánulások (magas vérnyomás, emelkedett pulzus, légzésszám, koleszterin és vércukor szint, remegés, verejtékezés, asztma, fekélybetegségek, funkcionális fejfájás) indulatok levezetésének hiánya, állandó izgalom alvászavarok pszichés zavarok, szorongásos problémák neurózis, depresszió, pánik indokolatlan félelmek

6 A gyerekek ép személyiséggé formálásához ép,egészséges pedagógusszemélyiség szükségeltetik. A pályaszocializáció jelentős a tanítóvá válás folyamatában. Ha a pályaszocializáció folyamata kedvezőtlenül alakul, akkor elindulhat a kiégés / burn out / folyamata.

7 „Burnout (kiégés) szindróma krónikus, emocionális megterhelések, stresszek nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés állapota, amely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.” Herbert J. Freudenberger (1974)

8 I. Idealizmus szakasza Frissen diplomázott pedagógus Pályájának szépségeit felnagyítva érzékeli Elég erőt érez a problémák megoldására Nagyon motivált Aktivációs feszültsége magas Bízik önmagában és környezetében A gyerekeket és a szülőket idealizálja Feltétlen bizalommal fordul kollégáihoz

9 II. Realizmus szakasza Kezdi összerendezni a tapasztalatait /ezek nem csak pozitív előjelűek/ Megtapasztalta a buktatókat, a szocializáltság óriási különbségeit Szülői szembenállást, gyanakvást, hozzáértésének megkérdőjelezését Kudarcokat élt át Kollégái nem csak jóindulatúak Megtapasztalta az irigységet, féltékenységet

10 III. Stagnálás szakasza Fokozatosan kiábrándul a pedagógus a hivatásából Elveszíti a hitet, hogy nevelni lehet a gyermeket Korábbi törekvéseit feladja Kezdi feleslegesnek érezni a szakmai megbeszéléseket Meginog az önbizalma Nem hiszi, hogy eredményeket tud elérni Csak az oktatási tevékenységben látja a munkájának szilárd pontjait

11 IV. Frusztráció fázisa Minden iskolai esemény erős frusztrációs feszültséget eredményez Úgy érzi, semmi köze a gyermekhez Az osztály távoli, ellenséges „gyermek- masszává” válik A munka kimerítő robottá válik Sikertelennek érzi magát

12 V. Apátia szakasza Lehető legkevesebbet akar a pedagógus érintkezni a gyerekekkel, kollégákkal Az iskola légkörét fenyegetőnek érzékeli

13 „Túlbiztosítja” magát, arra hivatkozik, hogy neki ezt mondták Elmulasztja a határidőket,rázuhannak az elintézetlen feladatok Felkészületlenül megy órára, kapkod, hibázik Depressziós, negatív érzések uralják

14 Szociális jellegű megnyilvánulások Kezdetben ingerült, majd durva, goromba hangnemet használ Szidja a gyerekeket, kiabál, fenyegeti őket Családi problémák jelentkezhetnek

15 Legfőbb okok A sajátos nevelési igényű és hátrányos helyzetű gyerekek nagyfokú pszichés feszültséget okozhatnak. Idegesíti, tehetetlennek érzi magát a pedagógus, nincs ideje a többi tanulóra. Szülővel való együttműködés hiánya /ellenséges, vádaskodó szülő/ Kollégák közötti feszültség /irigység, féltékenység,rivalizálás /

16 Vezetővel kialakult konfliktus / szorongás / Állandóan változó tantervek, átszervezések, összevonások, amelyek a megszokott biztonságérzetéből kilökik a pedagógust

17 PREVENCIÓ! Meg kell ismerni azt a fogyatékosságot, amivel a gyermek él. Teammunka során módszertani eljárásokat lehet gyűjteni. Figyelni kell arra, hogy minden napra egyenlő teher jusson. Készítsünk örömleltárt – milyen jó, kellemes események történtek velünk.

18 Minden nap legyen egy szellősebb idő, amikor pihen a pedagógus – ez lehet egy kávézás is A szerepváltások között hagyjunk szünetet, érjünk be 15 perccel előbb az iskolába / visszafelé is / Esténként gondoljuk át a napunkat, írjunk listát a következő feladatokról

19 Mozogjunk, sétáljunk Végezzünk kerti munkát, relaxációs gyakorlatokat, hallgassunk zenét stb. Mérjük fel a sikerre, elismerésre irányuló szükségleteinket Konfliktuskezelési technikákat sajátítsunk el, és ezeket gyakoroljuk is Időnként gondoljuk végig a szerepeinket /szülő, gyerek, barát, testvér, szakember/ Tudatos személyiségfejlesztés Aktív részvétel a továbbképzéseken

20 Saját személyes szféra Az ember társas lény, a társas támogatás a lelki egészségre kedvező hatást gyakorol: biztonságot nyújt enyhíti a rossz közérzetet önbizalmat ad, növeli az önbecsülést csökkenti a szorongást, depressziót, a külső stresszt enyhíti integrál a társas hálóba Társas támogató rendszer: házastárs gyermek barátok, szabadidőpartnerek munkatársak szolgáltatók vallási, kulturális, sport, szociális és politikai egyesületek tagjai szomszédok, ismerősök

21 Az iskola részéről stratégiák lehetnek a pedagógusoknak segítendő, hogy megszabaduljanak a stressztől (Carter) időt adni a pedagógusoknak együttműködésre és beszélgetésre műhelyek, szolgáltatások, tanfolyamok nyújtása szóbeli dicséret, megerősítés, a munka elismerésének nyújtása több támogatás nyújtása szakértők, támogatószemélyzet, vallási segítség nyújtása több, - választási lehetőséget biztosító -, továbbképzési alkalom, a viselkedésükben eltérő és hátráltatott tanulókról is(!) jobb kommunikáció a vezetőkkel

22 „ A szőlővesszőt a föld alá kell temetni, hogy friss hajtásokat hozzon – nekünk is változtatnunk kell az életünkön, ha azt akarjuk, hogy felfrissüljenek a gondolataink.” /Frances Mayes/

23 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! Herczeg Csilla


Letölteni ppt "Pedagógusok mentálhigiénéje Zalaegerszeg, 2011. április 6. Herczeg Csilla."

Hasonló előadás


Google Hirdetések