Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A sikeres integráció, inklúzió feltételei Még jó, hogy nem vagyunk egyformák, Hálistennek, nem vagyunk egyformák.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A sikeres integráció, inklúzió feltételei Még jó, hogy nem vagyunk egyformák, Hálistennek, nem vagyunk egyformák."— Előadás másolata:

1 A sikeres integráció, inklúzió feltételei Még jó, hogy nem vagyunk egyformák, Hálistennek, nem vagyunk egyformák.

2 Európai Uniós törekvés, szemlélet Különböző okokból és módon hátrányos helyzetűeket ne különítsük el, a többiekkel együtt a különnevelés alternatívájaként megjelenik az együttnevelés / integráció / JÓ ESETBEN Az intézmény egészét áthatva Inklúzív pedagógia valósul meg Integrációt sikeresen felvállaló intézmény előbb-utóbb inklúzívvá válik

3 Az integráció nem válhat eredményessé ha kizárólag / szervezeti érdekből / szerkezeti szinten valósítjuk meg Társfogalma az inklúzió, mely szemléleti elfogadást és befogadást jelent Integráció gyakorlatában pár gyerek beillesztéséről beszélünk ép társak közé, addig a befogadás, inklúzió a jobb pedagógia, emberkép következménye-az egész intézményre, minden gyerekre visszahat INTEGRÁCIÓ-INKLÚZIÓ együtt kell, hogy jelen legyen a gondolkodásunkban INTEGRÁCIÓINKLÚZIÓ A GYERMEK FOGADÁSABEFOGADÁSA

4 Az INTEGRÁCIÓ igazi DIVATSZÓ napjainkban Alapvető különbség az integráció és az inklúzió között Judy Sebba /Sussex, 1996/ szerint: INTEGRÁCIÓ : be kívánják olvasztani az óvoda, iskola meglévő struktúráiba az egyént vagy a gyermekek kis csoportját INKLÚZIÓ: valamennyi gyermek fejlődése, haladása a cél, illetve azok is sikeresen nevelődnek, akik eddig sikertelenek voltak oly módon, hogy újra gondoljuk a nevelési terv- tanterv, megvalósításának szervezeti kereteit

5 Az iskolai INTEGRÁCIÓ és az INKLÚZIÓ jellemzőinek összehasonlítása INTEGRÁCIÓ -Az óraszervezés nem változik - Jellemző a frontális munka -A gondokért a gyermek a felelős -A gyógypedagógusra hárul minden probléma megoldása - Csak az osztályfőnök vállal részt az integrálásban INKLÚZIÓ -Az óraszervezés és a módszer nem hagyományos -Jellemző a csoportmunka, a differenciálás, és az önértékelés - Ha gond van a pedagógusnak is kell változtatni - A gyógypedagógus partner a megoldásban - Szemléletváltás a teljes testületben

6 A gyógypedagógia kifejezései között még a közelmúltban is voltak, és vannak stigmatizáló szavak: fogyatékosság más fogyatékosság Modern szemlélet- a gyerekeknek mire van szüksége? Differenciálódik az ellátórendszer az integráció irányába Úton vagyunk. Jó ha a cél mindig szem előtt van. A magyar sajátosságok, előzmények, és az aktuális tapasztalatok beépítése Átmenetek-visszavezetések kérdése, (speciális intézmények, megsegítések )

7 I. A PSZICHOLÓGIAI SZEMLÉLET FORMÁLÁSA II. A SIKERES INKLÚZIÓ FELTÉTELEI 1. A vezetők szerepe 2. A segítő csoport jelenléte 3. A megfigyelés – nyomonkövetési vizsgálatok – értékelés fontossága 4. A gyerekek támogatása 5. A családdal való kapcsolat kiemelt jelentősége III. TÉNYEZŐK MELYEK BEFOLYÁSOLJÁK AZ EGYÉN VAGY AZ INTÉZMÉNY REAKCIÓJÁT AZ INKLÚZIÓRA IV. AZ INKLÚZIÓT GYENGÍTŐ TÉNYEZŐK V. HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉSI MODELL

8 Egyéni, differenciált bánásmód mindenkinek Természetes az egyének közötti különbség Nem fogyatékosság-, hanem személyiségközpontú a megközelítés A személyiség elsődleges szerepe Nevelést, fejlesztést az adottságokhoz igazítjuk Eredmény: a gyerekek önmagukhoz képest, harmonikusan fejlődnek A körülmények alakítása Partneri kapcsolatok I. A pszichológiai szemlélet formálása

9 Optimista attitűd Mindenki profitál elve A testület folyamatos fejlesztése II. A sikeres inklúzió feltételei 1. Vezetők részéről

10 Segítő csoport: fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, pszichológus Támogató segítség a pedagógusoknak Rendszeres találkozások a szülőkkel II. A sikeres inklúzió feltételei 2. Segítő csoport jelentősége

11 A fejlődési szakaszok nyomonkövetése Preventív szűrések A változások rögzítése és értékelése Egyéni bánásmód lépéseinek kialakítása A megfigyelés kiemelt szerepe II. A sikeres inklúzió feltételei 3. Megfigyelés - nyomonkövetési vizsgálatok - értékelés

12 Környezet átalakítása Fejlesztések, terápiák, szolgáltatások Kiegészítő élmények, programok II. A sikeres inklúzió feltételei 4. A gyerekek támogatása

13 Információáramlás Szülők folyamatos tájékoztatása Nevelési tanácsadás Szülő-klubok II. A sikeres inklúzió feltételei 5. A családdal való kapcsolat

14 Források megléte Idő, alkalom a tapasztalatcserére Jártasság speciális pedagógiai helyzetekben Együttműködés – jó légkör Komplex megközelítés Közös értékek, célok az óvoda, az iskola és a szülők között III. Tényezők, melyek befolyásolják az egyén vagy az intézmény reakcióját az inklúzióra

15 Személyi, tárgyi feltételek hiánya Többségi gyerekek és sajátos nevelési igényű gyerekek aránya Mindenkinek ugyanazt, ugyanakkor, ugyanúgy Pedagógusok segítség nélkül A ”gyerekek érdeke mindenek felett” helyett más szempontok is előtérben Szakmai kontroll hiánya IV. Inklúziót gyengítő tényezők

16 Gyermek Tanuló Család Védőnő Óvoda-, Iskolaorvos Óvodavezető, Iskolaigazgató Óvoda-, Iskolapedagógusok Dajkák, Asszisztensek Gyermekvédelmi felelős Fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus-logopédus Óvoda-, Iskolapszichológus Külső Segítő Intézmények, Szakemberek V. Hatékony együttműködési modell Az együttműködés kulcsfontosságú Nevelés-oktatás,egészségügy, szociális terület Intenzív csapatmunka Kommunikációs kultúra A támogatás rétegei

17 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Bienerth Anna


Letölteni ppt "A sikeres integráció, inklúzió feltételei Még jó, hogy nem vagyunk egyformák, Hálistennek, nem vagyunk egyformák."

Hasonló előadás


Google Hirdetések