Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TANULÁSI ZAVAROK ÉS PEDAGÓGUSTERHEK TURCSIK KATALIN, ISKOLAPSZICHOLÓGUS ÖVEGES JÓZSEF SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 2014. március 21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TANULÁSI ZAVAROK ÉS PEDAGÓGUSTERHEK TURCSIK KATALIN, ISKOLAPSZICHOLÓGUS ÖVEGES JÓZSEF SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 2014. március 21."— Előadás másolata:

1 TANULÁSI ZAVAROK ÉS PEDAGÓGUSTERHEK TURCSIK KATALIN, ISKOLAPSZICHOLÓGUS ÖVEGES JÓZSEF SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA március 21.

2 MIRŐL LESZ SZÓ?  Tanulási zavarral küzdő diákok tanítása ◊Miben más? ◊Nagyobb teher? ◊Hamarabb vezet kiégéshez?  VIZSGÁLAT ◊Kivitelezés ◊Eredmények ◊Következtetések

3 TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA Más attitűd • Több türelem, elfogadás, empátia, támogatás. Lassabb tempó • Lassú haladási tempó, alacsonyabb követelmények. Másfajta eszközök és módszerek • Módszertani felkészültség szükségessége. Differenciálás • Diákok megismerése, gyógypedagógiai ismeretek. Magatartás és fegyelmezés • Több probléma. – miben más?

4 „Mint pólóban úszni vagy vízben gázolni.” „Mint kötélen táncolni víz felett.”  Más attitűd – nagyobb érzelmi megterhelés  Lassabb tempó – több türelem, frusztrációk  Másfajta módszerek, differenciálás – nagyobb erőráfordítás  Magatartási problémák – több energia, frusztrációk TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – nagyobb teher?

5  A kiégés oka általánosságban: tartós érzelmi megterhelés és stressz.  Azok a pedagógusok, akik részképesség-kieséses gyerekekkel foglalkoznak, fokozottan ütköznek a kiégés fenyegetésével. (Kocsis György Gábor)  Pedagógusok stresszforrásai között első helyen áll a tanulók fejlődésének hiánya. (Antonion et al.) TANULÁSI ZAVARRAL KÜZDŐK TANÍTÁSA – hamarabb vezet kiégéshez?

6 KIÉGÉS KIMERÜLÉS – érzelmileg, mentálisan, fizikailag INKOMPETENCIA ÉRZÉSE CÉLOK ÉS IDEÁLOK ELVESZTÉSE NEGATÍV ATTITŰDÖK Freudenberger, TARTÓS ÉRZELMI MEGTERHELÉS

7 PEDAGÓGUS KIÉGÉS – fő okok ÉRZELMI MEGTERHELÉS: ◊Empátiát, azonosulást igénylő munkamód ◊Frusztrációk ◊Sokrétű, szerteágazó feladatok ◊Alacsony én-hatékonyság érzés ◊Megbecsültség érzésének hiánya

8 PEDAGÓGUS KIÉGÉS – tünetek  Érzelmi kimerülés ◊Empátiás készség beszűkülése, negatív önértékelés, depresszív hangulat, deperszonalizáció.  Mentális kimerülés ◊Rutinból tanítás, szakmai teljesítmény csökkenése.  Fizikai kimerülés ◊Krónikus fáradtság, fejfájás, betegségek, alvászavar, stb.

9 PEDAGÓGUS KIÉGÉS – szakaszai Forrás – Kalóné Gabi: Pedagógusok kiégésének megelőzése (2012)

10 VIZSGÁLAT Vsz.: ált. iskolai és középiskolai pedagógusok Módszer: kérdőív (internet) Kérdések:  Általános adatok  Tanulási zavarral küzdő diákokkal való munka sajátosságai  Kiégés kérdőív  Befejezetlen mondat

11  Általános adatok  Tanulási zavarral küzdő diákokkal való munka sajátosságai ◊Érzelmi megterhelés (4 állítás) ◊Pedagógiai eszközök(2 állítás) ◊Energia(2 állítás) ◊Tudatosság(1 állítás) ◊Külső körülmények (2 állítás)  Kiégés kérdőív (Maslach-féle Kiégés Kérdőív) ◊Emocionális kimerülés (9 állítás) ◊Deperszonalizáció (5 állítás) ◊Teljesítmény csökkenése (8 állítás)  Tanulási zavarokkal küzdő diákokat tanítani… KÉRDŐÍV

12 HIPOTÉZISEK Azok a pedagógusok, akik tanulási zavarral küzdő tanulókat tanítanak:  eltérő nehézségekkel találják szemben magukat,  eltérő attitűddel tudnak eredményesen tanítani,  eltérő pedagógiai eszközökkel eredményesek,  több energiát fektetnek be,  nagyobb tudatossággal és önreflexióval kell hogy működjenek,  nagyobb érzelmi megterhelésnek vannak kitéve,  jobban ki vannak téve a kiégésnek.

13 A VIZSGÁLAT RÉSZTVEVŐI  169 fő  Férfi/nő: 38/131  Átlag életkor 44,4 év (23-68)  Ált. isk./középisk: 60/109

14 EREDMÉNYEK – PEDAGÓGUS TERHEK „Hasonlítsa össze a tanulási zavarral küzdő és az átlagos diákokkal végzett tanári munkát!”

15 EREDMÉNYEK – PEDAGÓGUS TERHEK SORRENDBEN:

16 EREDMÉNYEK – KIÉGÉS

17

18

19

20 ÉRTELMEZÉS  A tanulási zavarral küzdőket tanító pedagógusok munkája nagyon eltér az átlagos diákokat tanítókétól.  Érzelmi megterhelésük fokozott.  Ez a másfajta megterhelés nem fokozza a kiégés veszélyét. Magyarázat: a több ráfordítás valahol megtérül (?) – sikerélmények, nyereségek. Befejezetlen mondat – pedagógus vallomások.

21 PEDAGÓGUS VALLOMÁSOK Tanulási zavarokkal küzdő diákokat tanítani… …kihívás. (58-szor!) …gyötrelmes és felemelő érzés is egyben. …nem könnyű, de nagyon hálás feladat. …olyan, mint egy gyémántot sokszögűre csiszolni. …olyan, mint előcsalogatni a csigát a csigaházból – hosszú folyamat, de megéri a csodáért. AMBIVALENCIA – negatívumok és pozitívumok

22 KÖVETKEZTETÉS  A tanulási zavarral küzdő diákokat tanító pedagógusokat ugyannyira meg kell védeni a kiégéstől, mint az átlagos diákokat tanítóknak. KI VÉDI MEG Ő KET? HOGYAN?

23 KIÉGÉS MEGELŐZÉSE ÉS KEZELÉSE 1. SZERVEZETI SZINT ◊Team munka, műhelyek ◊Szupervízió ◊Képzés ◊Terhek optimális elosztása ◊Vezetői megerősítés

24 KIÉGÉS MEGELŐZÉSE ÉS KEZELÉSE 2. EGYÉNI SZINT ◊Saját motivációk és attitűdök tudatosítása ◊Prioritások felállítása ◊Időtervezés ◊Feltöltő tevékenységek – pihenés, relaxáció, testmozgás, hobbi ◊„Siker” átértékelése ◊Önképzés ◊Kilépés, váltás ◊Humor

25 VÉGSZÓ „A tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység.”

26 VÉGSZÓ – személyes tapasztalat „A tanári munka jellegzetessége: magányos tevékenység.” A tanári munka társas tevékenység. CSAK EGYÜTT LEHET JÓL CSINÁLNI! CSAK EGYÜTT LEHET CSINÁLNI!

27 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "TANULÁSI ZAVAROK ÉS PEDAGÓGUSTERHEK TURCSIK KATALIN, ISKOLAPSZICHOLÓGUS ÖVEGES JÓZSEF SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 2014. március 21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések