Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MÁV Pályavasúti Üzletág EU-konform szervezete és szolgáltatásai Dr. Farkas Gyula SZE 2005. november 18.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MÁV Pályavasúti Üzletág EU-konform szervezete és szolgáltatásai Dr. Farkas Gyula SZE 2005. november 18."— Előadás másolata:

1 A MÁV Pályavasúti Üzletág EU-konform szervezete és szolgáltatásai Dr. Farkas Gyula SZE november 18.

2 Tartalom EU-vasútpolitika –Első vasúti csomag –Második vasúti csomag –Harmadik vasúti csomag Hálózati üzletszabályzat Vasúti biztonsági keretszabályok

3 EU-VASÚTPOLITIKA

4 Európai vasút-liberalizáció

5 MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István Komárom Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes KAPOSVÁR PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Nyírábrány Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CF R ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Környe Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsán y Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Balaton - szentgyörgy Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolc s Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godis a Szentlőrinc HŽ Mezőfalva Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Sellye Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Vácrátót Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód Galgamácsa ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládház a Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Selyp Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Putno k Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecse g ÓzdKazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyíradony Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Nagykáll ó Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárt on Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállá s Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB 1 100c 121 Pusztavám Mór Bodajk Balinka Keszőhidegkút - Gyönk Tamási Mezőhídvég Hidas-Bonyhád Bonyhád Mátramindszent Mátranovák- Homokterenye Tuzsér Baja- Dunapart Transzeurópai áruszállítási vonal (vastag) GySEV vonalak Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve Lovasberén y Keszthely HŽ Országos és regionális vonal (vékony) E50 E52 E56 E61 E69 E85 E71 E691 Legfontosabb nemzetközi vasúti fővonalak (AGC) magyarországi szakaszai AGC magyarországi szakaszai

6 MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István Az AGC vonalakkal egyező legfontosabb nemzetközi kombinált szállítási vonalak AGTC magyarországi szakaszai Komárom Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes KAPOSVÁR PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Nyírábrány Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CF R ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Környe Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsán y Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Balaton - szentgyörgy Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolc s Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godis a Szentlőrinc HŽ Mezőfalva Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Sellye Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Vácrátót Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód Galgamácsa ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládház a Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Selyp Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Putno k Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecse g ÓzdKazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyíradony Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Nagykáll ó Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Gyom a Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárt on Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállá s Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB a c Pusztavám Mór Bodajk Balinka 5b 5a 26 Keszőhidegkút - Gyönk Tamási 48 Mezőhídvég 49 Hidas-Bonyhád Bonyhád 51 Mátramindszent Mátranovák- Homokterenye 83 Tuzsér Baja- Dunapart 304 Transzeurópai áruszállítási vonal (vastag) GySEV vonalak Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve Lovasberén y 6 18 Keszthely HŽ Országos és regionális vonal (vékony) AGTC vonalak magyarországi szakaszai Egyéb hazai vonalakkal egyező AGTC szakaszok

7 EU vasútpolitika Liberalizációs Piaci erők bevezetésének jótékony hatása, piac kevésbé szabályozott, privatizálás, szabad verseny felgyorsítása Konzervatív Nemzeti vasúti szervezet megőrzése, nagyobb politikai ráhatás, vasutak közötti kooperáció (nem versenyzés)

8 Az EU Bizottság évi Zöld Könyve és évi Fehér Könyve évi Zöld Könyv : kiemelt feladat az externális szállítási költségek internalizálásának meghatározása évi Fehér Könyv : infrastruktúra használati díjak = társadalmi határköltségek (deficit?), háromlépcsős folyamat (SMC meghatározása; IM bevételszerkezet meghatározása (+externáliák, adó és díjrendszer értékelése); rendszerek finomítása)

9 2001. évi Fehér Könyv a közlekedéspolitikáról Átfogó intézkedésegyüttes –2004/49/EK irányelv a vasútbiztonságról –2004/50/EK irányelv az interoperabilitásról –2004/51/EK irányelv a közösségi vasutak fejlesztéséről szóló 91/440/EGK módosítás –881/2004/EK rendelet az ERA létrehozásáról

10 Első vasúti csomag 91/440/EGK irányelv 95/18/EK irányelv 95/19/EK irányelv 2001/12/EK irányelv 2001/13/EK irányelv 2001/14/EK irányelv módosítva kicserélve Vasúti Fehér Könyv (revitalizációs stratégia) EU Bizottság Fehér Könyv (közl. infr. díja)

11 2001/12/EK irányelv a Közösség vasútjainak fejlesztéséről Infrastruktúra-kezelő független az Államtól Infrastruktúra-kezelő független bármely vasúti vállalattól

12 A függetlenség feltételei Külön eredménykimutatás Külön mérleg Felelősség a saját vagyontárgy és erőforrásai ellenőrzése és felhasználása irányítására Felelősség a saját adminisztrációért Felelősség a saját belső ellenőrzésért (intézkedések, melyekkel biztosítható a kívánt tevékenységek helyes végrehajtása) Üzleti terv készítése (beruházási és pénzügyi programokkal)

13 A díjszabás és kapacitáselosztás függetlensége Különálló jogi forma Különálló szervezet Különálló döntéshozatali funkció

14 Új vasúti struktúra Új piac jelenik meg. A vasúti pályakapacitási piac és szállítási piac kettéválik. Új vasúti szabályozó szervezetek jelennek meg.

15 Pályakapacitási piac szereplői Kínálat Infrastruktúra-kezelő, kapacitás-elosztó és díjmeghatározó szervezet Kereslet Szállítási tevékenységet végző társaságok (személy- és áruszállítás, vontatás)

16 Új szervezetek Díjmeghatározó és Kapacitás-elosztó Szervezet Engedélyező Hatóság (vasúti pályára való belépés szakmai és pénzügyi feltételeinek ellenőrzése és engedélyezése) Szabályozó Testület (fellebbezési és szabályozó funkciók)

17 2001/13/EK irányelv A közösségi vasutak biztonságáról, valamint a vasúttársaságok engedélyezéséről

18 2001/13/EK irányelv Közös engedélyezési rendszer kialakítását célzó intézkedések Engedélyező Hatóság vasúti pályára való belépés szakmai és pénzügyi feltételeinek ellenőrzése és engedélyezése, annak függetlensége Működési engedély kiadásáról, felfüggesztéséről, módosításáról a többi EU tagállam tájékoztatása

19 2001/14/EK irányelv A vasúti infrastruktúra-kapacitás szétosztásáról, az infrastruktúra használati díjak kiszabásáról és a biztonsági tanúsítványokról

20 2001/14/EK irányelv Hálózati Üzletszabályzat kidolgozása és közzététele Díjak meghatározása és beszedése IM költség-bevétel egyensúly biztosítása Jogok és kötelezettségek meghatározása OSS rendszer kialakítása

21 Második vasúti csomag 91/440/EGK irányelv 95/18/EK irányelv 2001/14/EK irányelv 2004/51/EK irányelv 2004/49/EK irányelv módosítva

22 Vasúti piac megfigyelő (monitoring) rendszer (RMMS) Cél: EK irányelvek végrehajtásának nyomon követése, piacfelügyelet támogatása Problémák: a vasutak felelősségi körébe nem tartozik piaci előrejelzés nyújtása, a bizalmas üzleti adatok közlésétől tartózkodnak a vasutak, az információk a különböző piacok vonatkozásában nehezen egységesíthetők, az Európai Bizottság más közlekedési módokat nem kötelez hasonló információk nyilvánosságra hozatalára.

23 Harmadik vasúti csomag Európai Bizottság 2004 márciusi javaslata Keretszabályok kiegészítése Integrált európai vasúti térség kialakítása Vonatvezetői engedélyek kérdése Vasúti áruszállítás szolgáltatás minősége Utasok jogai Nemzetközi vasúti személyszállítási szolgáltatások piacnyitása (2010?)

24 2004/51/EK irányelv –nemzetközi vasúti áruszállítási szolgáltatásokhoz, TERFN hálózatra március 15-től –nemzetközi vasúti áruszállítási szolgáltatásokhoz, hálózat egészére január 1-jétől –vmennyi vasúti áruszállítási szolgáltatásokhoz a hálózat egészére január 1-jétől

25 Jelentés az irányelv végrehajtásáról A Európai Bizottság készíti a tagállamokról Vasúti piac fejlődése, trendek, összes piaci szereplő tevékenysége, piaci részesedése Teljes közlekedési ágazatra és a biztonságra gyakorolt hatás elemzése Ágazati munkafeltételek a tagállamokban Javaslat és ajánlás a további szabályozásra

26 HÁLÓZATI ÜZLETSZABÁLYZAT

27 Az a szabályzat, amely részletesen tartalmazza a díjszabási és kapacitás-elosztási rendszer általános szabályait, határidőit, eljárásait és kritériumait. Továbbá olyan információkat, amelyek lehetővé teszik az infrastruktúra kapacitás igénylését.

28 A Hálózati Üzletszabályzat fő fejezetei Általános tudnivalók Hozzáférés a hálózathoz Infrastruktúra adatok A pályakapacitás elosztása A vasútvállalatok számára nyújtott szolgáltatások Díjak

29 1. fejezet: Általános tudnivalók A Hálózati Üzletszabályzat célja Jogi háttér (vasútról szóló törvény; miniszteri rendeletek) Érvényesség, kiadás Kapcsolattartás

30 2. fejezet: Hozzáférés a hálózathoz Általános hozzáférési feltételek A pályavasút és a vasútvállalat közötti szerződés (Általános szerződési feltételek) A használat és a lemondás szabályai A gördülőállománnyal és a személyzettel kapcsolatos elfogadási eljárás

31 Hozzáférhet a magyar vasúti infrastruktúrához (1): Az EU csatlakozás előtt: A belföldi székhelyű vasút vagy az általa alapított nemzetközi csoportosulás Nemzetközi szerződés vagy viszonosság esetén külföldi székhelyű vasút

32 Hozzáférhet a magyar vasúti infrastruktúrához (2): Az EU csatlakozást követően az előbbieken kívül: Nemzetközi kombinált árufuvarozás céljára bármely olyan külföldi vasút, melynek székhelye az EU valamely tagállamában van Tranzitforgalom céljára bármely olyan nemzetközi csoportosulás, amelyet az EU valamely tagállamában bejegyzett vasútvállalat alapított Nemzetközi árufuvarozásra az európai törzshálózatba tartozó vasúti pálya, ill. az ahhoz kapcsolódó vonalakon legfeljebb 50 km távolságig bármely olyan külföldi vasút, amelynek székhelye az EU valamely tagállamában van

33 MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István A vonalak kategorizálása A vonalak kategorizálása Komárom Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes KAPOSVÁR PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Nyírábrány Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CF R ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Környe Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsán y Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Balaton - szentgyörgy Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolc s Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godis a Szentlőrinc HŽ Mezőfalva Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Sellye Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Vácrátót Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód Galgamácsa ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládház a Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Selyp Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Putno k Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecse g ÓzdKazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyíradony Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Nagykáll ó Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Gyom a Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárt on Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállá s Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB a a c Pusztavám Mór Bodajk Balinka 5b 5a 26 Keszőhidegkút - Gyönk Tamási 48 Mezőhídvég 49 Hidas-Bonyhád Bonyhád 51 Mátramindszent Mátranovák- Homokterenye 83 Tuzsér Eperjeske oh. 274, 400 Baja- Dunapart 304 Regionális hálózat GySEV vonalak Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve Lovasberén y 6 18 Transzeurópai áruszállítási vonalak Országos törzshálózat

34 Komárom Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes KAPOSVÁR PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Nyírábrány Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CF R ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Környe Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsán y Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Balaton - szentgyörgy Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolc s Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godis a Szentlőrinc HŽ Mezőfalva Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Selly e Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Vácrátót Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód Galgamácsa ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládház a Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Selyp Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Putno k Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecse g Ózd Kazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyíradony Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Nagykáll ó Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Gyom a Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárt on Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállá s Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB a a c Pusztavám Mór Bodajk Balinka 5b 5a 26 Keszőhidegkút - Gyönk Tamási 48 Mezőhídvég 49 Hidas-Bonyhád Bonyhád 51 Mátramindszent Mátranovák- Homokterenye 83 Tuzsér Baja- Dunapart 304 Regionális hálózat GySEV vonalak Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve Lovasberén y 6 18 Transzeurópai áruszállítási vonalak Országos törzshálózat Bogdása Szörény Balatonrendes Zánkafürdő Palotabozsok Mórágy Tolna-Mözs Dunakömlőd Almás Mohora Vizslás Makó-Újvásártér Pusztatemplom Gádoros Nagyér Kardoskút Belsőberegpuszta Csanádpalota Szilvásvárad Sajónémeti Kiskapud Jósvafő-Aggtelek Polgár Nagymajor Hortobágyi Halastó Gyökérkút Hodász Nagydobos Az EU valamely tagállamában székhellyel rendelkező vasút számára hozzáférhető vasútvonalak Berekhát Mindsze nt Sárga színnel kerültek megjelölésre a transzeurópai hálózattól legfeljebb 50 km távolságra fekvő vonalszakaszok

35 3. fejezet: Infrastruktúra adatok A vonalhálózat földrajza –Állomások –Csomópontok A vonalhálózat jellemzői űrszelvény, tengelyterhelés, eng. sebesség, vonathossz, villamosítottság Forgalom irányítás és biztonsági rendszer

36 MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István A kétvágányú vonalak Komárom Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes KAPOSVÁR PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Nyírábrány Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CF R ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Környe Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsán y Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Balaton - szentgyörgy Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolc s Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godis a Szentlőrinc HŽ Mezőfalva Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Sellye Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Vácrátót Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód Galgamácsa ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládház a Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Selyp Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Putno k Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecse g ÓzdKazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyíradony Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Nagykáll ó Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Gyom a Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárt on Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállá s Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB a a c Pusztavám Mór Bodajk Balinka 5b 5a 26 Keszőhidegkút - Gyönk Tamási 48 Mezőhídvég 49 Hidas-Bonyhád Bonyhád 51 Mátramindszent Mátranovák- Homokterenye 83 Tuzsér Baja- Dunapart 304 Transzeurópai áruszállítási vonalak (vastag vonal) GySEV vonalak 19 Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve Lovasberén y 6 18 Kétvágányú vonalak Keszthely HŽ

37 MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István VácrátótGalgamácsa Selyp Putno k Nagykáll ó Nyíradony Nyírábrány Balaton - szentgyörgy Mezőfalva Vonatbefolyásolásra kiépített vonalak Komárom Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CF R ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Környe Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsán y Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolc s Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godis a Szentlőrinc HŽ Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Sellye Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládház a Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecse g ÓzdKazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Gyom a Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárt on Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállá s Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB Vonatbefolyásolásra kiépített vonal Vonatbefolyásolás nincs GySEV vonalak Bicske Tuzsér KAPOSVÁR Vastag vonal = transzeurópai áruszállítási vonal Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve HŽ

38 MÁV Rt. Fejlesztési és Beruházási Főosztály Káldi István Vácrátót Balaton - szentgyörgy Környe Komárom A villamosított vonalak Rajka Hegyeshalom Szob Somoskőújfalu SZÉKESFEHÉRVÁR GYŐR TATABÁNYA SALGÓTARJÁN SZOLNOK BUDA- PEST Sopron SZOMBATHELY Szentgotthárd Őriszentpéter ZALAEGERSZEG Murakeresztúr Gyékényes KAPOSVÁR PÉCS SZEKSZÁRD Magyarbóly Kelebia SZEGED Röszke Lőkösháza BÉKÉSCSABA Kötegyán Biharkeresztes DEBRECEN Nyírábrány Ágerdőmajor NYÍREGYHÁZA Záhony Sátoraljaújhely Hidasnémeti Tornanádaska Bánréve Ipolytarnóc Nógrádszakál KECSKEMÉT VESZPRÉM Ágfalva Harka EGER MISKOLC CFR ŽSR ÖB B GySEV/ROeEE ÖBB Mosonmagyaróv ár Almásfüzit ő DorogTokod Esztergom Kisbér Oroszlány Csorna Fertőszentmiklós Győrszabadhegy PápaCelldömölk Veszprémvarsány Zirc Dudarbánya ÖBB Porpác Zalaszentiván Nagykanizsa Kőszeg Hajmáskér Boba Körmend Zalalövő Rédics Zalabér - Batyk Zalaszentgrót SŽ Ukk Tapolca LepsényCsajág Szabadbattyán Tárnok Siófok Fonyód Somogyszob Nagyatád Pusztaszabolcs Sárbogárd Rétszilas Dombóvár Godisa Szentlőrinc HŽ Mezőfalva Paks Börgönd Bátaszék KomlóBaja Középrigóc Sellye Barcs Villány Mohács HŽ Vác ŽSR Diósjenő Drégelypalánk Balassagyarmat Romhány Aszód Galgamácsa ŽSR Hatvan Vámosgyörk Kál - Kápolna Füzesabony Nyékládháza Felsőzsolca Szerencs Mezőzombor ŽSR Selyp Kisterenye ŽSR Újszász Gyöngyö s Putno k Hejőkeresztúr Mezőcsát Tiszapalkonya ŽSR Sajóecseg ÓzdKazincbarcika Rudabánya Sajószentpéter CeglédSzajol Kisújszállás Karca g Püspökladány Apafa UŽ Görögszállá s Tiszafüred CFR Sáránd Nagykereki Létavértes Ohat - Pusztakocs Tócóvölgy Tiszalök Nyíradony Nyírbáto r Mátészalka Vásárosnamény Nagykáll ó Kocsord alsó Zajta Csenger CFR Tiszatenyő Mezőtúr Gyom a Murony Békés Kétegyháza Csugar Nagylap os CFR ÚjszegedMakó Mezőhegye s Orosháza Kisszénás Battonya Kondoros Körösnagyharsány Vészt ő Szeghalom Gyula Kunszentmárton Szentes Hódmezővásárhe ly JŽ Kiskunfélegyház a Kecskemét - alsó Lakitele k Kunszentmiklós- Tass Fülöpszállás Kiskőrös Kiskunhala s JŽ Dunapat aj Kalocsa Bácsalmás ÖBB a a a a 8080a a c a a 3 Pusztavám Mór Bodajk Balinka 5b 5a 6 26 Keszőhidegkút - Gyönk Tamási 48 Mezőhídvég Hidas-Bonyhád Bonyhád 51 Mátramindszent Mátranovák- Homokterenye 83 Tuzsér Eperjeske oh. 100d Baja- Dunapart 154a Transzeurópai áruszállítási vonalak (vastag vonal) GySEV vonalak Mosonszolnok Dunaújváros Villamosított vonal Pécsbánya rendező Egyes rövidebb szárnyvonalak, helyi-, összekötő- és vontatóvágányok, széles- és keskenynyomközű vonalak a térképen nincsenek feltüntetve

39 4. fejezet: A pályakapacitás elosztása 1. Az eljárás leírása A menetvonal igénylés és a kapacitás elosztás határidői –éves menetrend –eseti igények

40 4. fejezet: A pályakapacitás elosztása 2. Túlterhelt infrastruktúra meghatározása Prioritási szabályok Kapacitás-elosztás fenntartási, felújítási és fejlesztési célból Eljárás, ha a kiutalt kapacitást nem használják Intézkedések üzemzavar esetén

41 Az infrastruktúra kapacitásának sajátosságai A kapacitás önmagában egzakt módon nem mérhető, mert függ az adott időszakban alkalmazott menetrend szerkezettől függ a vonalszakasz hosszának megválasztásától a különböző számítási módszerek más és más eredményt adnak

42 Vasútvállalatok VPI Menetvonal-igények fogadása, kiutalása Szabályozás Kapacitásgazdálkodás MÁV Rt. és GySEV Rt. Ügyfélszolgálat (OSS) Menetvonal-gazdálkodás Forgalom-lebonyolítás Üzemirányítás menetvonal igény végleges menetvonal kiutalása menetvonal igény végleges menetvonal egyeztetés teljesítés egyezte- tése szerződéskötés menetvonal- kiutalás Menetvonal igénylés – kiutalás

43 Határidők évben

44 Az éves menetrendi időszakon belüli, eseti igényekkel kapcsolatos határidők Menetvonal igény beadása Hová kell az igényt beadni A rendelkezésre bocsátott menetvonal típusa 1 Nap- pal a közle- ke- dést megel őzően Állomásfőnökség operatív 2 - 4Forgalmi Területi Központ Területi Forgalomirányítási Osztály Vasúti Pályakapacitás-elosztó Iroda módosított operatív 30új különvonati

45 Túlterhelt infrastruktúra a hálózatnak az a része: amelynek kihasználtsága óránként vizsgálva meghaladja a 60 %-ot, csúcsidőszakban – legfeljebb három egymást követő órában – a 75 %-ot, vagy az igényelt menetvonalak konfliktus helyzete az egyeztetések lefolytatása után sem oldható fel

46 Menetvonal-igénylés folyamata (éves menetrend) Menetvonal -igények benyújtása Egyeztetési- össze- hangolási eljárás Pályahasz- nálati Egyeztető Testület döntéshozatala Végleges menetrend elkészítése Végleges menetrend szerkesztésre továbbítása Pályahasz- nálati- Szerződés megkötése Pályahasz- nálati Szerződés ellenjegyzése Leközlekedés dokumentálása Menetvonal- Visszavonás „nem használat” esetén Leközleked- tetés Menetrend- javaslat szerkesztésre továbbítás Pályahasználati díj elszámolása lMenetrend- javaslat elkészítése Végleges Menetrend jóváhagyása

47 Menetvonal-igénylés folyamata (eseti) Menetvonal -igény benyújtása Jogosultság, formai helyesség vizsgálata Menetrend- szerkesztésre továbbítás lMenetrend elkészítése Menetvonal- kiutalás Pályahasz- nálati- Szerződés megkötése Pályahasz- nálati Szerződés ellenjegyzése Leközlekedés dokumentálása Pályahasz- nálati díj elszámolása Leközleked- tetés

48 5. fejezet: Pályavasúti szolgáltatások Pályahasználati díj ellenében nyújtott Alapszolgáltatás Járulékos szolgáltatások Kiegészítő szolgáltatások Pályahasználati díjon kívül nyújtott szolgáltatások

49 A pályavasút által az árufuvarozó vasútvállalat számára nyújtott szolgáltatások 1. Menetvonal-biztosítás A vasútvállalattól átvett, (rakott/üres) kocsi megjelenik a pályavasút létesítményein 2. Vasúti kocsi kiszolgálása A kocsi megjelenik a vonatindító/rendező állomáson 3. Elegyrendezés, vonat összeállítása Vonat összeállítás, kocsivizsgálat elvégezve 4. Közlekedtetés A vonat megérkezik a rendeltetési állomásra 5. Elegyrendezés, vonat szétrendezése 6. Kiszolgálás A kocsi a vasútvállalatnak való átadás előtt utoljára megjelenik a rendeltetési pályavasúti létesítményeken Megtörténik a vonat kocsikra való bontása, szétrendezése

50 Szolgáltatások folyamata kiszolgálás rendezés (ek) közleked- tetés rendezés (ek) kiszolgálás Rakott kocsi közleked- tetés rendezés (ek) kiszolgálás Üres kocsi kiszolgálás rendezés (ek)

51 A pályavasút által a személyszállító vasútvállalat számára nyújtott szolgáltatások 1. Menetvonal biztosítás 2. Állomáshasználat fordulás céljából 3. Közlekedtetés 4. Állomáshasználat megállás céljából 5. Állomáshasználat fordulás céljából …...

52 Szolgáltatások folyamata fordulás Induló állomás Végállomás Induló állomás Végállomás közleked- tetés megállás (ok) közleked- tetés fordulás közleked- tetés megállás (ok) közleked- tetés

53 6. fejezet: Díjak Díjmegállapítás módszere, díjszabási elvek Díjtételek Kedvezmények, felárak Számlázás

54 Pályahasználati díjképzés alapjai A díj felszámításának szükségessége A díjrendszer stratégiai céljai Az árképzés sajátosságai A díjrendszer kialakítását befolyásoló külső tényezők

55 A díj felszámításának szükségessége (1) Pályakapacitási piac kialakulása Pályavasút alaptevékenységének megváltozása Pályakapacitás magasabb kihasználásának elősegítése

56 A díj felszámításának szükségessége (2) A menetvonal értékének piaci alapon történő meghatározása A vasúti infrastruktúra gyenge pontjainak, szűk keresztmetszeteinek meghatározása Állami támogatások felhasználásának átláthatóvá tétele

57 A díjrendszer stratégiai céljai A vasút versenyképességének javítása A vasút piaci pozíciójának megtartása Európai áru- és személyszállítási korridorok kijelölése Állami támogatás csökkentése Más közlekedési módokkal való összehasonlíthatóság biztosítása Infrastruktúra szolgáltatási színvonalának, piaci értékének megállapítása

58 Az árképzés sajátosságai Valamennyi vasútvállalat számára egységes, diszkriminációmentes hozzáférés biztosítása A díj minden vonalra, vonalszakaszra, rész- és teljes hálózatra megállapítható legyen Az igénybevett szolgáltatások költség- különbségeinek a fizetett árban tükröződnie kell Az igénybevett vonalszakasz kihasználtsága a díj megállapítása során figyelembe vételre kerül

59 Más közlekedési módok EU és szomszédos országok Elvárás: Irányelvek betartása, illeszkedés Állam Elvárás: Működőképes, átlátható, finanszírozható Elvárás: Összehasonlíthatóság, versenyképesség Vasútvállalatok Elvárás: Megfizethetőség Egyszerre teljesít minden elvárást A pályahasználati díjrendszer kialakítását befolyásoló külső tényezők

60 Alkalmazott díjmodellek 1.Lépcsők száma (egylépcsős, kétlépcsős) Alapdíj (1) és Szolgáltatási díj (2) 2. Alapdíj alkotó részei (egyrészes, kétrészes) Változó rész (1) és Fix rész (2) 3.Változó rész komponenseinek száma (1, 2, több) Vonatkm, etkm, vonatdb, perc

61 Kétlépcsős modell 1. lépcsőAlapdíj 3 vonalkategória 5 vonatkategória 2. lépcső Szolgáltatási díj Járulékos szolgáltatások (megállás, fordulás, rendezés, kiszolgálás) Kiegészítő szolgáltatások (veszélyes áru, rendkívüli küldemény továbbítása)

62 Egyrészes, kétkomponensű Változó díjrész 1. komponens Menetvonal biztosítás (Ft/vonat) Menetvonal kérelmek kezelése Menetvonal kiutalása Üzemzavar esetén alternatív menetvonal biztosítása Személyszállítás (3 kategória) Áruszállítás (1 kategória) 2. komponens Közlekedtetés (Ft/vonatkm) Nyílt vonalak, állomási fővágányok, kitérők, műtárgyak, felsővezeték Jelző- és biztosítóberendezések Vonatforgalom lebonyolítása Személyszállítás (3 kategória) Áruszállítás (1 kategória) Gépmenet (1 kategória)

63 Közlekedtetési díj PályasebességPályasebesség  1p,  1f ) TengelyterhelésTengelyterhelés  2p,  2f ) VillamosítottságVillamosítottság  3p,  3f ) Vágányok számaVágányok száma  4p,  4f ) BiztosítottságBiztosítottság  5p,  5f )  s = Pályaszakasz max. sebesség/160(km/h)*100%  a = Pályaszakasz max. tengelyterhelés /22,5(t)*100%  e = 100%, ha a pályaszakasz villamosított, egyébként  e = 0%  t = 100%, ha a pályaszakasz két- vagy többvágányú, egyébként  t = 0%  sa = E paraméterben súlyozva szerepel a pályaszakasz biztosítóberendezéseinek típusa (állomási, vonali), az útátjáró biztosítottsága, illetve a vonali rádió.

64 Közlekedtetési díj VonatbefolyásolásVonatbefolyásolás  6p,  6f ) Vonatkövetési rendVonatkövetési rend  7p,  7f ) Gazdasági értékGazdasági érték  8p,  8f )  tsc = A hálózaton alkalmazott legkorszerűbb vonatbefolyásolási rendszer a 100%, míg a többit ehhez viszonyítjuk.  tsmax = E paraméterben súlyozva szerepel a térközszám és a vonalszakasz menetirányításának típusa.  sevmax (p,f) = A maximálisan igénybevett (ülőhely, átkm) pályaszakasz teljesítménye.  sevmax p = Adott pályaszakaszon biztosított ülőhely db/  sevmax p *100%  sevmax f = Adott pályaszakaszon elszállított átkm/  sevmax f *100%

65 A vonalakra engedélyezett legnagyobb sebesség

66 A vonalakra engedélyezett tengelyterhelés

67 Vonalak legfontosabb jellemzőinek összefoglaló táblázata

68 Vonalkategorizálás személyszállító vonatok számára

69 Vonalkategorizálás tehervonatok számára

70 Árképzési módszerek Ár Kapacitás AC MC Kereslet P AC P MC MC: határköltség (marginal cost) AC: átlagköltség (average cost) P AC : ár az átlagköltségen alapuló árképzés esetén P MC : ár a határköltségen alapuló árképzés esetén P 1 : ár egylépcsős árképzés esetén P 2 : ár kétlépcsős árképzés esetén Y AC : kapacitás nagysága átlagköltségen alapuló árképzés esetén Y MC : kapacitás nagysága a határköltségen alapuló árképzés esetén Y 1 : kapacitás nagysága egylépcsős árképzés esetén Y 2 : kapacitás nagysága kétlépcsős árképzés esetén P 2 P Y AC Y 2 Y 1 Y MC

71 Az EU országaiban alkalmazott pályahasználati alapdíjak I. (személyszállítás)

72 Az EU országaiban alkalmazott pályahasználati alapdíjak II. (áruszállítás)

73 Alkalmazott modell – MÁV Rt. 1.Menetvonal-biztosítási díj 2.Közlekedtetési díj 3. Kiszolgálási díj5. Fordulási díj 4. Elegyrendezési díj6. Megállási díj 7. Felár (veszélyes áru, rendkívüli küldemény továbbítása) 8. Kombinált árufuvarozás (nem fizet felárat) 9. A visszatérítési rendszer kidolgozás alatt Alapdíj díj Járulékos szolgáltatási díj Kiegészítő szolgáltatási díj Kedvezmények Visszatérítések

74 Utasfelvételi helyek kategorizálásának szempontrendszere 1. Fővágányok száma   ) Peronmagasság   ) Peronhossz   ) Peron megközelítés   ) 4 kategória1-2 db; 3-8 db fővágány; 9-12 db; 12 db-nál több fővágány 4 kategória:1-2 db; 3-8 db fővágány; 9-12 db; 12 db-nál több fővágány 4 kategóriaSk+0; Sk+15 cm; Sk+30 cm; Sk cm 4 kategória: Sk+0; Sk+15 cm; Sk+30 cm; Sk cm 4 kategória150 m-nél rövidebb peron; m hosszú; m hosszú; 400 m vagy annál hosszabb peron 4 kategória: 150 m-nél rövidebb peron; m hosszú; m hosszú; 400 m vagy annál hosszabb peron 4 kategóriaszintbeli rámpa 4%; szintbeli rámpa 10%; gyalogos aluljáró; gyalogos felüljáró 4 kategória: szintbeli rámpa 4%; szintbeli rámpa 10%; gyalogos aluljáró; gyalogos felüljáró

75 Utasfelvételi helyek kategorizálásának szempontrendszere 2. Utastájékoztatás módja vágányok mellett   ) Utastájékoztatás felvételi épületen belül    ) Utaskiszolgáló létesítmény    ) Közlekedési kapcsolat    ) 3 kategóriaaudio; vizuális; audio-vizuális 3 kategória: audio; vizuális; audio-vizuális 5 kategória: nincs; audio; vizuális; audio-vizuális; komplex 4 kategória: nincs; felvételi épület; felv. ép. működő jegypénztárral; felv. ép. működő jegypénztárral, ülőlehetőséggel 8 kategória

76 Utasfelvételi helyek kategorizálásának szempontrendszere 3. Időjárás elleni védelem   ) Távközlési szolgáltatás    ) Kereskedelmi szolgáltatás   ) 6 kategórianincs; esőbeálló; 6 kategória: nincs; esőbeálló; perontető; váróterem; esőbeálló és váróterem; perontető és váróterem 4 kategória:nincs; nyilvános telefon; nyilvános telefon és postahivatal; nyilvános telefon, postahivatal és pénzváltási lehetőség 5 kategória:nincs; alacsony szintű (büfé); büfé+2 szolgáltatás; étterem, büfé és 2 szolgáltatás; + utazási iroda

77 Utasfelvételi helyek kategorizálása

78 Szolgálati helyek legfontosabb jellemzőinek összefoglaló táblázata

79 MÁV Rt évi pályahasználati díjai ALAPDÍJ MENETVONALBIZTOSÍTÁSI DÍJ (Ft/vonatdb) Személyszállítás Árufuvarozás Távolsági vonat Helyi vonat Szerelvényvonat Személyszállítás Távolsági vonat Helyi vonat Árufuvarozás Gépmenet 240 Szerelvényvonat KÖZLEKEDTETÉSI DÍJ I. II. III. (Ft/vonatkm) kategóriájú pályaszakasz

80 MÁV Rt évi pályahasználati díjai SZOLGÁLTATÁSI DÍJ SzemélyszállításÁrufuvarozás FELSŐVEZETÉKHASZNÁLAT (Ft/vonatkm) Távolsági vonat 34 Helyi vonat 34 ÁLLOMÁSHASZNÁLAT (MEGÁLLÁS) (Ft/megállás) I. kategóriájú állomáson II. kategóriájú állomáson 677 III. kategóriájú állomáson 338 ÁLLOMÁSHASZNÁLAT (FORDULÁS) (Ft/fordulás) I. kategóriájú állomáson III. kategóriájú állomáson II. kategóriájú állomáson RENDEZÉS (Ft/kocsi) I. kategóriájú állomáson II. kategóriájú állomáson 686 III. kategóriájú állomáson 343 KISZOLGÁLÁS (Ft/kocsi) III. kategóriájú állomáson 492 II. kategóriájú állomáson 984 I. kategóriájú állomáson 1 967

81 VASÚTI BIZTONSÁGI KERETSZABÁLYOK

82 2004/49/EK irányelv Közös keretszabályok a vasúti biztonságra Vasútvállalatok biztonsági tanúsítványa Infrastruktúra működtető biztonsági engedélye Biztonsági hatóságok feladata, szerepe Balesetek kivizsgálása és összehangolása

83 Közös keretszabályok a vasúti biztonságra Tagállamok szabályozási rendszereinek összehangolása Szervezetek hatásköreinek meghatározása Közös biztonsági célok, módszerek, mutatók kidolgozása

84 Közös biztonsági Célok, módszerek: –legkisebb biztonsági szint meghatározása, –kockázatelemzés, kockázatértékelés, –biztonsági tanúsítvány, engedély követelményeinek való megfelelés értékelése Mutatók: –Balesetekre, váratlan eseményekre vonatkozó (típus, abszolút és 1 vkm-re eső értéke, kategória (utas, alkalmazott, stb) –Infra biztonságára és annak megvalósítására vonatkozó (vonatbef., vasúti átjárók, stb)

85 Biztonsági tanúsítvány és engedély Vasúttársaság biztonsági rendszerének engedélyezése Infra-működtető biztonsági rendszerének engedélyezése Képzési lehetőségekhez való hozzáférést a tagállamoknak biztosítani kell Használatban levő járművek üzembe helyezése Biztonsági tanúsítványok harmonizálása

86 Biztonsági hatóság Szervezetileg, jogilag, döntéshozatal szempontjából független szervezet (IM, RU, beszerző egység) Feladatai: –nagysebességű és hagyományos vasúti rendszer üzembe helyezés engedélyezés, ellenőrzés (96/48/EK és 2001/16/EK szerint) –biztonsági tanúsítvány és engedély kiállítás, meghosszabbítás, módosítás, visszavonás és ellenőrzés –biztonsági keretszabályok figyelemmel kísérése –jármű nyilvántartás felügyelete és annak pontos, naprakész állapotának ellenőrzése –éves beszámoló készítés tevékenységéről (ERA-hoz)

87 Vizsgáló testület Szervezetileg, jogilag, döntéshozatal szempontjából független szervezet (IM, RU, Kap-díj, BH) Feladatai: –súlyos balesetek kivizsgálása –jelentés készítése a vizsgált eseményekről –biztonsági ajánlásokat ad –éves beszámolót készít –tájékoztatási kötelezettség (ERA) a jelentés, ajánlás és éves beszámoló vonatkozásában Hozzáférést kell számára biztosítani a vizsgálat lefolytatásához, nem foglalkozhat a felelősség/vétkesség kérdésével


Letölteni ppt "A MÁV Pályavasúti Üzletág EU-konform szervezete és szolgáltatásai Dr. Farkas Gyula SZE 2005. november 18."

Hasonló előadás


Google Hirdetések