Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium 2006. november.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium 2006. november."— Előadás másolata:

1 Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november 8. (szerda) Pedagógusi kiégés- kérdőíves vizsgálat bemutatása, hallgatói munka Borbély Tibor Bors I.szemeszter, Kut. téma: pályaorientációs szakpolitika és a tanárközösségek

2 2 A kiégés fogalma A szindróma krónikus emocionális megterhelések, stresszek nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek. (H. J. Freuderberg) A kiégés tartós vagy ismételt emocionális terhelés eredménye más emberekért való hosszú távú, intenzív erőfeszítéssel összefüggésben. (Ditsa Kafry 1981) (Forrás: Ónody Sarolta 2005)

3 3 A minta bemutatása A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára c. speciálkollégium keretében kiégési kérdőívet vettem fel 6 pedagógussal A megkérdezésre október végén- november elején került sor A vizsgálati minta jellemzői: mindannyian felsőfokú szakképzésen, ill. alapképzésen tanítanak Jellemzően a szakmai realizmus/ ill. idealizmus állapotában kell lenniük a tanítási gyakorlatuk alapján (2- 5 éves gyakorlat) A megkérdezettek között 2 ffi, és 4 nő volt A megkérdezettek átlagos életkora: 29,5 év fiatal felnőtt életkorban vannak, kivéve egy megkérdezettet Egy fiatalabb válaszadót kivéve szakmai realizmus jellemző a válaszokat.

4 4 Összefoglaló adatok

5 5 A válaszadók életfeladatai E. Erikson fejlődésmodellje alapján forrás:

6 6 Leginkább negatívnak értékelt kérdések (4-es) 7. kérdés eszközválasztásról 1 fő, ffi 2. kérdés pedagógiai erőfeszítéseinek értelméről 2 fő, ffi, nő 18. kérdés hivatás és magánélet viszonyáról 3 fő, 3 nő 9. tanórai differenciálás 1 fő, nő 17. kérés iskolán kívüli elfoglaltság, 1 fő, nő 14. kérdés tantestület életében való részvételről 1 fő, nő 15. kérdés szakirodalom iránti érdeklődés, 1 fő nő

7 7 Következtetések Bár a minta nyilvánvalóan elégtelen komoly következtetések levonására mégis érdekes tény, hogy: –A megkérdezettek közötti idősebb felnőtt (39 év) 3 esetben is 4 pontos választ adott, a többieknél 1-2 ilyen eset volt –A 6-ból 3 fő érzékeli gondnak a munka és magánélet egyensúlyát (WLB) mindannyian nők, a férfiaknál ez nem jelentkezett még enyhébb formában sem.

8 8 Irodalom Ónody Sarolta: Kiégési tünetek (burnout szindróma) keletkezése és megoldási lehetőségei ÚPSZ 2001/5 Paksi Borbála – Schmidt Andrea Pedagógusok mentálhigiénés állapota Különös tekintettel az iskolai értékátadást, egészségfejlesztést és problémakezelést befolyásoló dimenziókra ÚPSZ 2006/6 Soósné Dr. Faragó Magdolna Mentálhigiénés pedagógiai szociálpszichológiai fogalomtár Bp. OPKM 2003


Letölteni ppt "Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium 2006. november."

Hasonló előadás


Google Hirdetések