Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006 Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában Dömsödy Andrea Országos Pedagógiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006 Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában Dömsödy Andrea Országos Pedagógiai."— Előadás másolata:

1 VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006 Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában Dömsödy Andrea Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum ELTE PPK

2 2 Fogalmak

3 3 A könyvtár-pedagógia fogalma pedagógiai megközelítésben Cél az összekapcsolható és felhasználható területek integrálása egy szemlélet és célrendszer köré. könyvtár- tudomány nevelés- tudomány könyvtár- pedagógia pedagógiai tájékoztatás

4 4 Főbb területei könyvtári ismeretszerzéssel foglalkozó pedagógiai elmélet és gyakorlat, (oktatás) személyiségfejlesztés, szokásformálás (nevelés) könyvtárhasználat tanítás (tantárgy-pedagógia) könyvtár-pedagógia tanítása könyvtári munkafolyamatok pedagógiai céloknak való alárendelése

5 5 A célokat megvalósító foglalkozások típusai

6 6 Tanulási megközelítés Forrásalapú tanulás / tanóra A tanulók nem a pedagógustól kapják a tanuláshoz szükséges információkat, hanem információforrásokból maguk szerzik meg, gyűjtik össze, dolgozzák fel. Többforrású / többkönyvű tanulás / tanóra Olyan forrásalapú tanítási-tanulási helyzetek, melyek során a tanulók szükségszerűen többféle információforrást használnak a tanuláshoz szükséges információk összegyűjtéséhez. Könyvtári tanulás / tanóra a könyvtári, könyves környezet a pedagógiai többlet

7 7 Könyvtári megközelítés könyvtárhasználati foglalkozás  tanóra  könyvtárhasználati óra = a könyvtárhasználati ismeretek tanítására elkülönített tanóra  könyvtárhasználati szakóra = a könyvtárhasználati ismeretek kiemelt hasznosítása egy szaktárgyi órán  egyéb könyvtárhoz kapcsolódó foglalkozások, pl.: szakkörök könyvtárbemutató könyvtári rendezvény  könyvtári foglalkozás  könyvtári óra  könyvtári szakóra  könyvtári foglalkozás TartalomHelyszín

8 8 Könyvtári szakóra szakóra a könyvtárban könyvtárban tartott bármely tantárgyi tanóra, melyen az adott szaktárgyi tananyag feldolgozása során kiemelten használják a könyvtár információforrásait, eszközeit a tantárgyi elsajátítás érdekében információforrás = minden dokumentumtípus eszköz = minden tájékoztató eszköz minden információs eszköz (videó, számítógép …) minden egyéb eszköz (olló, ragasztó, fénymásoló, nyomtató …)

9 9 Hazai kutatások történeti áttekintés

10 10 kutatás iskolatanulócsoportévfolyam Nagy Attila többkönyvű módszerek alkalmazásának követése Barták Péter tanulási forrásközpont kialakításának követése 1(5)(1-8.) Nagy Attila többkönyvű módszerek alkalmazásának követése Bondor Erika innovatív iskolai könyvtárak feltételrendszerének vizsgálata /03 Dán Krisztina forrásalapú projektek követése 353.,7.,9.,10.

11 11 Közös célok a könyvtár és eszközeinek tanulásra, tanításra gyakorolt hatásának vizsgálata más szaktárgyakban való alkalmazási módszereinek kidolgozása és kipróbálása

12 12 A kísérletek közös jellemzői a többforrású tanulás-tanítás szemlélete, a könyvtár és az információforrások használtatása, a könyvtári szakórák, az önálló tanulás, a problémaközpontú megközelítés, a kritikus gondolkodás, a változatos módszerek, az olvasóvá-, könyvtárhasználóvá nevelés, mint kiemelt részcél

13 13 A kutatások egy lehetséges további útja konstruktivista, gyermektudományi kutatások információról, könyvtárakról való elképzelések, nézetek feltárása   tananyaggal  tankönyvekkel  módszerekkel összevetése

14 14 Néhány „adat” Mire jó?számítógépkönyvtár tanulásra22%23% szórakozásra81%10% negatívum0%5% a tanulók könyvtárakra vonatkozó metaforáinak legjellemzőbb motívumai:  tároló  múzeum 3 isk., 5 tanulócsoport, 6. évf.

15 15 Nézetek a könyvtárról A könyvtár olyan, mint …  egy nagy, óriási lexikon.  a kincstár.  az internet csak sokkal több hely kell neki és majdnem ugyanannyi információt tárol.  elzárt idegosztály. Állandóan csönd van.  az unalom országa, vagy mint egy kuka: sok a szemét.

16 16 Felhasznált irodalom Barták Péter: Önálló ismeretszerzésre nevelés az iskolai könyvtárban, 2. kiad., Veszprém, OTTV, 1992., 102 p. Bondor Erika: Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái, Néhány iskolai könyvtárunk eredményeinek gyakorlati szempontú bemutatása, Bp., OKI, 2002., 48 p., URL: ftp://ftp.oki.hu/ptk/konyvtar- bondor-iskolai.pdf Utolsó letöltés: Dán Krisztina – Haralyi Ervinné: A könyvtárra épülő szaktárgyi projektek jellege, szervezésük és megvalósításuk tapasztalatai = Csutor Béla (szerk.): Mesterfogások, Alkalmazott eljárások, módszerek és elemzések a pedagógia gyakorlatából, Bp., FPI, 2003., p. Dömsödy Andrea: Miért kellene ismernünk a gyerekek könyvtárképét? = Fordulópont, 2005/2. (28. sz.), p. Nagy Attila: Olvasásfejlesztés, könyvtárhasználat – kritikus gondolkodás, Szócikkmásolástól a paródiaírásig, Bp., OSZK – Osiris, 2001., 223 p. Nagy Attila: A több könyvű oktatás hatása, Beszámoló egy gimnáziumi kísérletről (Pszichológia a gyakorlatban, 35.) Bp., Akadémiai, 1978., 146 p.

17 VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006 Köszönöm a figyelmüket! Dömsödy Andrea


Letölteni ppt "VI. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2006 Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában Dömsödy Andrea Országos Pedagógiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések