Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 1 Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái Bondor Erika, könyvtárostanár.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 1 Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái Bondor Erika, könyvtárostanár."— Előadás másolata:

1 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 1 Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái Bondor Erika, könyvtárostanár – Budapest Könyvtárostanárok Egyesülete, elnök

2 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 2 Iskolai könyvtárak a tanulásért – tanításért „Tanul a társadalom” – az önálló ismeretszerzés, a tanulásmódszertan megalapozásának egyik fő helyszíne a közoktatási intézményekben az iskolai könyvtár. Enélkül nem képzelhető el a későbbi korosztályokban az egész életen át tartó tanulás. Kulturális esélyteremtés – az első és egyben utolsó könyvtártípus, ahová biztosan eljut a gyermek a tanulóévei alatt. Logikátlan tendenciák – miért éppen a gyermekek korosztályát sújtják leginkább a könyvtárbezárások, összevonások, az elavult gyűjtemények?

3 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 3 Iskolai könyvtárak a tanulásért – tanításért Korszerű forrásközpont – de nemcsak gyűjtemény (hagyományos és AV dokumentumok), hanem adattárak, online elérhető források is A tanulás-tanítás helyszíne – a könyvtárhasználati órák és a könyvtári szakórák terepe Közösségi tér az iskolában – egyéni és csoportos foglalkozások, önálló kutatás mellett az iskolai közösségek találkozóhelye, szabadidő eltöltésének helyszíne is

4 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 4 Az iskolai könyvtárak pedagógiai módszertani kultúrája Állományával is támogathatja a közoktatásban a megújulási folyamatokat (modern pedagógiai szakirodalom beszerzése és ajánlása) Gyakorlatával akár élenjáró is lehet Szükséges a felsőoktatás megújítása a könyvtárostanárok képzésében, a gyakorlati módszertani tudnivalókra koncentrálva

5 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 5 Háttérkutatások Az Országos Közoktatási Intézet 2002-es iskolai könyvtári kutatása ?tipus=cikk&kod=konyvtar- bondor-iskolai

6 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 6 Iskolai könyvtárak és az innováció Az innováció A gyakorlatban működő újítás Adaptálható – nem adott személyhez köthető csupán

7 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 7 Iskolai könyvtárak és az innováció Személyi és tárgyi feltételek Személyes motiváció: érdeklődési irány és képzettség Fenntarthatóság A könyvtárostanárok képzése a felsőoktatásban és a tanári továbbképzések keretében

8 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 8 Könyvtárostanári attitűdök Jó szakmai felkészültség: jó könyvtáros Vérbeli pedagógus: elsősorban tanárnak tartja magát Ha a könyvtárostanár jó pszichológus A könyvtárostanár mint rendezvényszervező

9 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 9 Összegzés Tartalék van: kreativitásban, szellemi tőkében Segítség, támogatás szükséges a felsőoktatás, a közoktatás, az oktatáspolitika részéről

10 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 10 Jegyzetek A tanulmány végén megtalálhatók a kutatás háttéranyagai, a vizsgált iskolák adatai, táblázatok, az irányított interjú alapjául szolgáló űrlap – bondor-iskolai Jegyzetek és szakirodalom Dr. Balogh Ernőné: Egy kattintás a világ – Besenyőtelken is. Soros Informatikai Konferencia, Balatonfüred május 29. Celler Zsuzsanna: A tudásalapú társadalom felé. Iskolai könyvtárak külföldön - Dán Krisztina–Varga Zsuzsa: Az iskolai könyvtár mint információs forrásközpont - Dán Krisztina: Az iskolai könyvtárak fejlesztésének stratégiája – Erdősné Márta Mária: Az iskolai könyvtár minősége – Kőrösné Mikis Márta: Az innovatív pedagógiai gyakorlat definíciója. Új Pedagógiai Szemle, 2000/11, p. 63. Földes Petra: Az informatika innovatív pedagógiai gyakorlata. Esettanulmányok elemzése az iskolai információkutatás és - felhasználás, valamint a diák-tanár együttműködés szempontjából. Országos Közoktatási Intézet, 2001 Károlyi Ágnes: Könyv- és könyvtárhasználati képzés az általános iskolai nevelés és oktatás tervében: Segéd- és vitaanyag az évi gyermekkönyvtáros tanfolyamokhoz. OSZK-KMK: Budapest, 1980 Küldetésnyilatkozat. Útmutató az iskolai könyvtárak fejlesztéséhez / Dán Krisztina -

11 2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 11 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "2006. október 26.VI. Országos Neveléstudományi Konferencia - MTA, Budapest 1 Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái Bondor Erika, könyvtárostanár."

Hasonló előadás


Google Hirdetések