Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger 2008. április 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger 2008. április 24."— Előadás másolata:

1 Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger 2008. április 24.

2 Pedagógiai Szakkönyvtár és tankönyvbemutató hely

3 Bemutatkozás Pedagógiai tájékoztatás  Kt. 36. § (2)bekezdés c) pont pedagógiai tájékoztatás: szakmai információk, adatok és tanügyi dokumentumok gyűjtése, őrzése, ezekről tájékoztatás  10/1994 (V.13.) MKM rendelet 9. § fentiek ellátásának eszközei, módszerei:  szakkönyvtár működtetése, tankönyvtár, médiatár, bibliográfiai szolgáltatások, könyvtárak közötti dokumentum- és információcsere  módszertani tevékenység, együttműködés az iskolai és kollégiumi könyvtárakkal, közreműködés a szaktanácsadásban pedagógiai szakmai tájékoztatók, rendezvények  kiadványozás, információszolgáltatás (Híradó, Web)

4 Helyzetelemzés/1. Helyzetelemzés/1.  190 kiküldött kérdőív - 92 visszaérkező kérdőív (letölthető honlapunkról) Munkatárs, könyvtáros végzettsége Arány (%) Felsőfokú53% Más felsőfokú 11% Középfokú24% Más középfokú 0% Nincs könyvtáros 4%

5 Helyzetelemzés/2. Iskolai könyvtár létét igazoló dokumentumok IGENNEM Nincs válasz Gyűjtőköri szabályzat 76%12%12% Alapító okiratban szerepel 67%29%3% Pedagógiai Programban szerepel 79%14%7% SZMSZ80%8%12% Könyvtárhasználati szabályzat 84%5%11%

6 Helyzetelemzés/3. Könyvtárhasználat oktatása  Ki tartja: - könyvtáros 62% - szaktanárok (magyar, informatika, tanító) 23% - könyvtáros + szaktanár 15%  Tanévenkénti óraszám: 0-5 óra. : 16% 6-10 óra: 24% 11-15 óra: 21% 16 óra felett : 30% (pl. 80, 68, 40 óra) nincs válasz: 9%

7  Állomány feldolgozottsága: Hagyományos 53% Hagyományos + számítógépes 15% Számítógépes 22% Nem válaszolt10%  4 helyen egyáltalán nincs iskolai könyvtár  5 helyen a községi könyvtárral van szerződés Helyzetelemzés/4.

8 Helyzetelemzés/5.  Szakfelügyeleti vizsgálat 2006 első felében  Országos jelentés: KéN 2007/3. szám  Összehasonlítás az országos adatokkal: 1.Végzettségek: felsőfokú a legtöbb, de! magas a középfokúak aránya 2.Alapdokumentumok: hiányosak, pontatlanok, hiányoznak 3.Technikai felszereltség: döntően hagyományos 4.Könyvtárhasználattan: könyvtáros tartja

9 Helyzetelemzés/6. Szakfelügyelők javaslatai  A könyvtár létét igazoló dokumentumokra, ill. azok hiányosságaira vonatkoznak  Könyvtári nyilvántartások vezetése  Pedagógiai program iskolai könyvtári vonatkozásait erősíteni  Könyvtári órák számának emelése  Iskolai könyvtárosok számának növelése a törvényi előírásoknak megfelelően (Kt. 122. §)

10 Szolgáltatások/1. Szolgáltatások/1.  : pedagógiai tájékoztatás  Szolgáltató füzet : pedagógiai tájékoztatás Hagyományos: szakkönyvtár, irodalomkutatás, bibliográfiakészítés Régi: A pedagógusok információkeresési technikáinak fejlesztése Új: Kompetenciafejlesztés könyvtári eszközökkel  Tehetséggondozás a könyvtárban – FPPTI 30 óra  Továbbképzés: Tehetséggondozás a könyvtárban – FPPTI 30 óra

11 Szolgáltatások/2.  Rendezvények: a kulcskompetenciák fejlesztéséről, 2 szaktanácsadó, 3 helyszínen A NAT és a helyi pedagógiai programok felülvizsgálata c. szakmai nap (magyar nyelv és irodalom és a könyvtárhasználattan viszonya)  Módszertani napok tankönyvkiadókkal: előadások, tankönyves börze  Tankönyvügy: tankönyvrendelet, KTE állásfoglalás  Szirén-bemutató: országos körút évente

12  Bod Péter országos könyvtárhasználati verseny – megyei forduló koordinálása  Információszolgáltatás e-mailben (levelezőlista alakulóban) : zentaine@heves-ped-suléinet.hu  Műhelyfoglalkozások: 1 alkalom, próbálkozás  Web: Forrásközpont, Könyvtár  Híradó: Könyvtárostanárok figyelmébe  Terv: Milyen a jó tankönyv?: a tankönyvkutatások összegzése, a tankönyvválasztás kritériumai Szolgáltatások/3.

13  NAT-ban kiemelt fejlesztési feladatok között: A tanulás tanítása  Kulcskompetenciák között: 5. Digitális kompetencia 6. A hatékony, önálló tanulás  Magyar nyelv és irodalom: 4. A tanulási képesség fejlesztése  Informatika: 7. Könyvtári informatika modulban  a NAT egészét átfogja, a képességfejlesztés és a tanulási, önművelési kultúra megalapozásán a hangsúly  Tantárgyköziség Szolgáltatások/4.

14 Jövő  IFLA és az UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozata, 1999. november: misszió, finanszírozás, célkitűzések, a könyvtárostanár, működtetés „Az iskolai könyvtár az oktatási folyamat szerves része!” Letölthető az OPKM honlapjáról  TÁMOP 3.2.4 „Tudásdepo-Expressz” – a kultúra közoktatási kontextusban fordul elő – óriási lehetőség, együttműködésen van a hangsúly, olvasásfejlesztési programok

15 Információforrások  www.konyvtarostanar.klog.hu  www.opkm.hu www.opkm.hu  www.ki.oszk.hu www.ki.oszk.hu  www.ktep.hu (tagság fontos) www.ktep.hu  www.hunra.hu (uniós pályázat miatt!)  www.ki.oszk.hu (uniós pályázati információk) www.ki.oszk.hu  Bod Péter verseny levelezőlista  Bibliográfia 2007. évről (klogról letölthető)

16 Elérhetőség, kapcsolat Pedagógiai és Közművelődési Intézmény 3300 Eger, Szarvas tér 1. Tel: 36/512-001 zentaine@heves-ped.sulinet.hu www.heves-ped.sulinet.hu


Letölteni ppt "Az iskolai könyvtárak helyzete és a szakmai szolgáltatás szerepe Heves megyében Zentai Péterné, PKI Eger 2008. április 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések