Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, 2010. május 27.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, 2010. május 27."— Előadás másolata:

1 Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, 2010. május 27. 1mayer.jozsef@ofi.hu

2 Kiknek kell esélyt teremteni? • Lehetőség szerint mindenkinek! De mit jelent az esély, és mit a méltányosság • a középosztályhoz tartozó tanulóknak, • a szegény családokból érkezőknek, • a tehetségeseknek, • a szerényebb képességűeknek, • a sajátos nevelést igénylőknek, • a városban vagy a falvakban élőknek, • A különféle kisebbségekhez tartozóknak… …stb? mayer.jozsef@ofi.hu2

3 Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre? A közoktatásban már szinte mindent kitaláltunk és majdnem mindent alkalmaztunk: • Szakmai/pedagógiai és pénzügyi támogatások sokasága valósult meg • Hálózatokat szervezünk, tanuló szervezetté alakítjuk az iskolákat • Szakmai és módszertani pedagógus-továbbképzéseket szervezünk • Támogatásokat biztosítunk az iskolák menedzsmentjének • Van tehetséggondozás és hátránykompenzáció …és így tovább! mayer.jozsef@ofi.hu3

4 Mit kell tehát változtatni az esélynövelés és a méltányosság érdekében? • Az „iskola” küldetésnyilatkozatát” és „rejtett tantervét” • A tanárszerepet • A tantárgy-pedagógiát és a tanulási folyamatot • A „tanórát” illetve az időháztartás mintázatait • A diákot • Az iskola „szövetségesi” környezetét • A pedagógusképzést és a pedagógus-továbbképzést • Az iskola kapcsolatrendszerének (partnerhálózatának) minőségét, súlypontjait 4mayer.jozsef@ofi.hu

5 Az iskolázottság várható alakulása 5mayer.jozsef@ofi.hu

6 . A népesség iskolázottsága, 1930, 1960, 1970, 1980, 1990, 2001 és 2005 (%) 6mayer.jozsef@ofi.hu

7 . Középfokú továbbtanulási arányok iskolakategóriák és településkategóriák szerint, 2005 (%) 7mayer.jozsef@ofi.hu

8 A középfokú oktatásba felvettek tendenciája 8mayer.jozsef@ofi.hu

9 Kiknek kell tehát leginkább esélyt nyújtani? 9mayer.jozsef@ofi.hu

10 A legnagyobb probléma: a nem tanulók 10mayer.jozsef@ofi.hu

11 A második nagy probléma: a kimaradók 11mayer.jozsef@ofi.hu

12 Problémát (is) jelenthető tanulók a középfokú oktatásban (fő) Mayer József12

13 A sajátos nevelést igénylők Mayer József13

14 Iskolatípusok és tanulói problémák – „Az egyes képzési programokban a tanulók körülbelül hány százalékát jellemezné úgy, hogy…” (a megjelölt százalékos részarányok átlaga iskolatípusonként) Mayer József14

15 Olvasó és nem olvasó tanulók 15

16 A különféle különórákra járók aránya 16mayer.jozsef@ofi.hu

17 Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában) I. 17

18 Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában) II. 18

19 …és a legnagyobb probléma: a rövid tanulói utak és az alacsony iskolázottság újratermelődése mayer.jozsef@ofi.hu19

20 20 Régiónkénti megoszlás (%) mayer.jozsef@ofi.hu

21 21 Településtípusonkénti arány (%) mayer.jozsef@ofi.hu

22 22 Szülők iskolázottsága (%) mayer.jozsef@ofi.hu

23 23 Az iskolaelhagyás okai (%) mayer.jozsef@ofi.hu

24 24 Továbbtanulási szándék (%) mayer.jozsef@ofi.hu

25 Miért nehéz az esélynyújtás? 25mayer.jozsef@ofi.hu

26 26mayer.jozsef@ofi.hu

27 27mayer.jozsef@ofi.hu

28 28mayer.jozsef@ofi.hu

29 29mayer.jozsef@ofi.hu

30 30mayer.jozsef@ofi.hu

31

32 32 • mayer.jozsef@ofi.hu

33 33 Hogyan válhat relevánssá a kihívásokkal szemben az iskola? Hagyományos szerep és környezet: Lokális és textuális memóriaintézmény Nemzeti (és helyi) kultúra „papíralapú” átadása Iskolára (tantermekre - tanórákra) épülő tanulási környezet biztosítása Hagyományos tanár – (diák) szerep(ek) és kapcsolat Új szerep és környezet: Globális, multimediális, interaktív intézmény Hálózatokban jelenlévő iskolák – hálózatokban tanuló diákok: iskolán és tantermeken (tanórákon) túlmutató tanulásszervezés és új módszertani kultúra Új típusú tanár –diák kapcsolat: Tanulást irányító tanár – irányított individuális ismeretszerzést preferáló diák Egyénre szabott tanulási útvonalak kialakítása mayer.jozsef@ofi.hu

34 „Szeret(ne)-e Ön saját iskolájukba járni diákként?” (összesítés – %) 34

35 25-64. év között tanulók Mayer József35

36 Az előadás a következő kutatásokra épül: A tanulók munkaterhei Magyarországon OKI, 2006. Versenyképesség a közoktatásban OFI, 2007/2008. Agressziókutatás a fővárosban MFPPI, 2008/2009. Humán-erőforrás kutatás a fővárosban MFPPI, 2009. Tanulók támogatása a szakképzésben MFPPI, 2010 (publikálás előtt!) mayer.jozsef@ofi.hu36

37 Köszönöm a figyelmüket! Mayer József37


Letölteni ppt "Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, 2010. május 27."

Hasonló előadás


Google Hirdetések