Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szakképzés jelene és jövője Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Karcag, 2010. november 12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szakképzés jelene és jövője Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Karcag, 2010. november 12."— Előadás másolata:

1 A szakképzés jelene és jövője Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Karcag, november 12.

2 A szak(iskolai)képzés válság tünetei • Magas arányú tanulói lemorzsolódás – rövid tanulói utak • Nem elfogadható mértékű tanári fluktuáció • Az iskolai agresszivitás, mint tanulást gátló tényező • A szakiskola elvégzéséhez szükséges tanulói kompetenciák hiánya – kiszorulás az írást-olvasást igénylő munkahelyekről • A pályakezdő(k)/szakmunkások)/ munkanélküliségének komplex problémája • A (szak)képzés tartalmi kínálata és a munkaerő-piaci igények inkoherenciája • Az szakmunkásképzés presztízsének csökkenése • A fizikai munka leértékelődése 2

3 Mi következik/következhet a válságból? • Az azonnali változtatás igénye Milyen elképzelések állnak/álltak szemben egymással? 1.Eltérő elképzelések a képzés időtartamáról (3 vagy 4 év, vagy ennél rövidebb idő) 2.Mi legyen a képzés tartalma (közismeret és szakképzés aránya) 3.Az általános iskolai végzettség szükségessége vagy ennek a kemény korlátnak a feloldása 3

4 Lehet-e ebben a helyzetben jó döntés hozni - avagy mit is kellene átgondolni a jó döntés érdekében? • A társadalom –és mentalitástörténeti kontextust • A társadalmi értékrendszerek és hierarchiák megváltozását ( !) • A globalizációs folyamatok konzekvenciáinak intézményi szintű azonosításának és értékelésének a gyakorlatát Az bizonyos, hogy nem lesznek sikeresek az „igen” – „nem” típusú „egydimenziós” válaszok Miért nem? Mert a problémák egy része • Kezelhető pedagógiai eszközökkel más része pedig • a pedagógián túlmutató eszközöket igényel. 4

5 Mi jelentheti a jó megoldást? • A szektoriális (oktatás, szociális szféra, munkaügy, egészségügy)támogató együttműködések feltételrendszerének megteremtése • Az egyénre szabott – akár vertikális - tanulási útvonalak kidolgozása és alkalmazása a tömegoktatásban • A különféle tanulási formák (formális- non-formális, informális) között szerzett ismeretek „kreditelhetőségének” a megteremtése • A képzési kínálat és a munkaerő-piaci igények összehangolása • A „kékgalléros” munka(körök) vonzó imagine-nek a felépítése (média!) 5

6 Mi rejtőzik a problémák mélyén? A megváltozott tanulói összetétel, és az erre adható pedagógiai/szakmai válaszok inkoherenciája 1.A probléma nem ott keletkezik, ahol leginkább látszik. 2.Nem mutogatunk „lefele”, de érdemes átgondolni: • Az iskolakezdésben mutatkozó eltérő időpontok + a tanulók eltérő (szociális/mentális)fejlettsége • Az alap(kulcs)kompetenciák megszerzéséhez biztosított azonos időtartamból adódó nehézségek • Általános iskola felső tagozatán lezajló szelektivitás ( a 8. és 6. évfolyamos gimnáziumok szerepe) következményei 3.Túlkorossá válás az általános iskolai tanulmányok időtartama alatt. 4.Az alacsony iskolázottság újratermelődését „garantáló” családi /szociális környezetek

7 Problémát (is) jelenthető tanulók a középfokú oktatásban (fő) Mayer József7

8 Iskolatípusok és tanulói problémák – „Az egyes képzési programokban a tanulók körülbelül hány százalékát jellemezné úgy, hogy…” (a megjelölt százalékos részarányok átlaga iskolatípusonként – iskolavezetők) Mayer József8

9 Szülők legmagasabb iskolai végzettsége (%) - szakiskola 9

10 Egy kis történelem… • A tanulók munkaterhei Magyarországon kutatás A kutatás időpontja: 2003/2004. Publikálva: OKI, Témánk szempontjából melyek voltak akkor a legfontosabb megállapítások: Mayer József10

11 A különféle különórákra járók aránya

12 Legalább heti 50 órát „dolgozó” diákok aránya

13 Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában) 13

14 Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában) 14

15 A tanulói sikertelenség okai – ahogy a pedagógusok látják Mayer József15

16 Olvasó és nem olvasó tanulók 16

17 Melyek azok a tényezők, amelyek szerinted befolyásolják iskolai teljesítményedet?

18 Szereti-e azt az iskolát, ahol a tanul?(T) Szeretne-e gyermeke iskolájában tanulni?(SZ) Szereti a munkahelyét?(P) 18

19 Köszönöm a figyelmüket! Az előadás a következő kutatásokra épül: A tanulók munkaterhei Magyarországon OKI, Versenyképesség a közoktatásban OFI, 2007/2008. Agressziókutatás a fővárosban MFPPI, 2008/2009. (Frontvonalban 2008, Kis könyv a felelősségről 2009.) Humán-erőforrás kutatás a fővárosban MFPPI, Egy világváros pedagógusai – Tanulók támogatása a szakképzésben MFPPI, (Mentorok könyve)


Letölteni ppt "A szakképzés jelene és jövője Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Karcag, 2010. november 12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések