Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája."— Előadás másolata:

1 Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája Szombathely, október 14.

2 Kellenek-e nekünk a TISZK-ek? VEGYÜK SORRA A CÍM SZAVAIT! •Mi az a „TISZK”? •Ki az a „mi”? •Kellenek-e – azaz milyen alternatívái vannak?

3 Mi az a TISZK? – I. Nem a definíció a lényeges –Sokféleség – továbbra is „széttartó” az intézményrendszer •Méret (hány iskola /2, 30/, hány diák / /, hány fenntartó 1-15, lefedett terület /pl. az iskolák által lefedett konvex sokszög /egy kistérség-az egész ország) •Modellek – Legalább 4 gyakori és, nagyon eltérő modell (I – önkormányzati társulás, III. egy intézmény IV. – küldő-fogadó iskolák, V – társaság /kft., zrt./) Most akkor mi az, hogy TISZK?

4 A 84 TISZK tanulólétszám szerinti megoszlása

5 A TISZK-ekbe bevitt iskolák száma N=75

6 Mi az a TISZK? – II. •Térségi? –Egy város – több TISZK, Egy város – egy TISZK, Több város – egy TISZK, –kistérség, 1/3-1/2 megye, megye, több megye, Megyeszékhely vs környező kisvárosok, Országos Egyházi TISZK, Duna-Tisza-Rába-Körös… •Integrált? – intézmények integrált működése, TISZK-szintű szolgáltatások, Valódi és Mű-TISZK-ek •Szakképző Központ? (v.ö. RKK)

7 Ki az a „mi”, akinek kell vagy nem kell a TISZK? •A szereplők viszonya a TISZK-hez –Államigazgatás (2 tárca!) –Fenntartók (önkormányzat, egyház, alapítvány, minisztérium stb. – modell!) –TISZK-menedzsment (modell!) –Intézményvezető (lásd később) –Pedagógusok –Iskolahasználók (diák, gyerek) –Gazdaság szereplői, gyakorlóhelyek

8 Kellenek? I. Miért lettek TISZK-ek? •Szétszabdaltság, sok fenntartó, sok intézmény –elaprózódik a pénz a fejlesztéseknél –sok párhuzamosság, kis csoportméret –kis intézmény – kis HEF – alacsony minőség –helyi (politikai) érdekek prioritása a szakmai- pedagógiai érdekkel szemben, valamint… –…a munkaerőpiac igényeivel szemben –KONCENTRÁCIÓRA VAN SZÜKSÉG

9 TISZK-történet dióhéjban (Alakul a koncepció, de nem alakul ki) •2003 •2004 •2005 •2006 •2007 •2008 •2009 •2010 •?

10 Kellenek? II. Alternatívák MÁRMINT A FŐ CÉLOKHOZ VAN-E ALTARNATÍVA (hatékonyság, szétszabdaltság) •A „régi” intézmény-fenntartási rendszer – szakképző iskola •Területi irányítás – pl. megyei szintű (régió túl nagy, kistérség túl kicsi, járás??) –(pl. Olaszország) •TISZK-ek •?

11 TISZK, RFKB Egy igazgatói felmérés néhány eredménye, 2009 november •Jó-e Önöknek, hogy egy TISZK tagjai? •Jó-e a magyar szakképzésnek a TISZK- rendszer? •Az RFKB döntései nyomán jobban meg fog- e felelni a képzés a MEP igényeinek? •Hogyan érintette Önöket az RFKB döntése? •TISZK-rendszer vagy megyei szakképzés- irányítás volna jobb?

12 Az, hogy TISZK keretében működünk, számunkra KEDVEZŐ / KEDVEZŐTLEN Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörültek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELÓNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz

13 Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörülnek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELŐNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz

14 Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. IGEN - NEM Várhatóan hogyan érinti az Önök beiskolázását az RFKB 2009-es döntése? ELŐNYÖS – KÖZÖMBÖS - HÁTRÁNYOS

15 TISZK-ek szerveződése helyett inkább át kellene térni a megyei szintű szakképzésszervezésre és irányításra. inkább IGEN - Inkább NEM Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz

16 Tehát akkor kellenek-e a TISZK-ek? Nem igazán. Ők csak trójai falovak, egy sok pénzen alapuló „nagy ötlet” termékei. Kétharmados többséggel nagyon szépen át lehetne alakítani a fenntartást hatékonyabbá, de „ebbe” beletettünk milliárdot + „valamilyen” fenntartási kötelezettség is van. HOGY LEHET EBBŐL KIMÁSZNI? Ez az új csapdahelyzet, ezért van ekkora csönd.

17 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések