Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gyógytestnevelés, és annak mozgásanyaga Rácz Katalin.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gyógytestnevelés, és annak mozgásanyaga Rácz Katalin."— Előadás másolata:

1 A gyógytestnevelés, és annak mozgásanyaga Rácz Katalin

2 A gyógytestnevelés fogalma Oktatási-nevelési forma, mely a betegségek megelőzésében és gyógyításában fejti ki hatását. Bizonyos tekintetben sajátos foglalkozás, de a testnevelés mozgásanyagával dolgozik. A testnevelés speciális területe, annak egy része, fajtája. Határtudomány (Tn. tud., orvos tud.) –Alanyai: tanulók, akiknek egyészségei állapota veleszületett vagy szerzett betegségük miatt károsodott.

3 Rehabilitáció Rehabilitáció: Tevékenységek összessége, mely az egészség helyreállítását tervszerűen, társadalmi keretek között igyekszik elérni. Az utókezelések sora arra irányul, hogy a sérült minél hamarabb felépüljön, hasznos tagja legyen a társadalomnak. A gytn. ennek a rehabilitációs folyamatnak közbeeső, de igen fontos szakasza.

4 Gyógytestnevelés Mozgásformák sajátos alkalmazása. Rendszerbe foglalja azokat az ismereteket, melyek az egészségi állapotnak a tn. és sport eszközeivel, módszereivel való helyreállítását szolgálja. A gytn. a rehabilitációs folyamatnak közbeeső, de igen fontos szakasza. Könnyített tn.

5 Gyógytestnevelésre beosztott gyerekek Egészségi állapotuk eltér a többi tanulóétól. A különbségek morfológiai és funkcionális vonatkozásúak. A szomatikus (testi) eltérés mellett gyakran pszichés eltérések is találhatók. Okai: testformájuk, mozgásuk eltér A személyiségfejlődési zavarok nem egyértelműen a fogyatékosság következményei. Veszélyeztetettek, mert: –A környezet helytelen magatartása miatt csökkent értékűnek tartják magukat. –Romboló hatású a felesleges sajnálkozás. –Kortársak magatartása (csúfolás…)

6 Gyógytestnevelés célja és feladata Oktatási célja és feladata –Hozzájáruljon a veleszületett betegség közben kialakult egészségi állapot helyreállításához, gyógyításához, rehabilitációjához. –A testi képességek fejlesztése. –Sportolási igény felkeltése. –Betegségek megelőzése – prevenció (Tn.!!!) Nevelési célja és feladata –Személyiség fejlesztő feladatai: önértékelés, önkontroll, önfegyelem, optimista szemlélet, munkakedv, önbizalom, munkaszeretet kialakítása… –Alapvetően két személyiségtípussal foglalkozunk: Fokozott betegségtudata van, saját betegségbe menekül  Nincs betegségtudata, nem veszi figyelembe a betegségét

7 Gyógytestnevelésre beosztott gyerekek Ezek az okok hozzájárulnak olyan személyiségvonások, karakterhibák kialakulásához, amelyek másodlagosan származnak a betegségből: –Visszahúzódó, gátlásos tanuló –Önzővé, túlzottan becsvágyóvá válhat a gyerek Tanító feladata: –Megfelelő tapintat –Pozitív beállítottság –Szakmai ismeret

8 A testnevelés eszköztára Testgyakorlatok köre + szakmai ismeretek Előkészítő gyakorlatok: –Természetes mozgások –Szabadgyakorlati alapformájú gyakorlatok Gimnasztika Szer és kéziszer gyakorlatok Társas gyakorlatok Fő gyakorlatok Torna Labdajáték Atlétika Testnevelési játékok

9 A gyógytestnevelés mozgásanyaga 1. Légzés fejlesztő gyakorlatok –Különböző testhelyzetekben kialakított gimnasztikai gyakorlatok. –Mindig ciklikus mozgáshoz kapcsoljuk. –Önállóan végezhető légző gyakorlatok. –Légzést segítő mozgásokhoz kapcsolva (mellkast tágító). –Mindig kilégzéssel kezdjük!!! 2. Mobilizáló gyakorlatok –Ízületi mozgáshatárok megtartása vagy kiszélesítését szolgáló gyakorlatok. –Az adott ízület mozgásos sajátosságait veszi figyelembe. –Az ízületet mozgató összes izom megnyújtását szolgáló gyakorlatok. –Kontraktúrákat lehet oldani.

10 A gyógytestnevelés mozgásanyaga 3. Relaxáló gyakorlatok –A tudatos fizikai és pszichikai ellazulási képessége. –Azt tudjuk ellazítani, amit ingerületbe tudok hozni. –Alacsony életkorban nem fekvéshez kapcsolom a relaxációt, mert a gyerek tudatosan létrehozott tónusos helyzetből képes ellazulni. Ekkor érzékeli a különbséget. 4. Korrekciós gyakorlatok –Az előkészítő gyakorlatokból hozom létre a korrekciós gyakorlatokat, ami a gytn-ben a fő gyakorlat. –Szimmetrikus gyakorlatok – helyes testtartás kialakításához –Aszimmetrikus gyakorlatok – scoliózis kezelésében –Korrekciós testhelyzetek

11 A gyógytestnevelés mozgásanyaga A gytn. óra felépítése: –Bevezető rész –Fő rész –Befejező rész +Házi feladat Csak készségszintű gyakorlat lehet!!! Ismeret: Jártasság: azonos körülmények között a gyerek önállóan vagy kis segítséggel képes végrehajtani a mozgást. Készség: változó körülmények között önállóan, biztonságosan Dinamikus sztereotípia – tovább fejleszti a mozgást

12 Módszertani ajánlások Megrövidülésre hajlamos izmok: –mellizmok, comb hajlítók, farizom, hasizom Megnyúlásra hajlamos izmok: –felületes és mély hátizmok, comb feszítők, csípő horpaszizom Hanyagtartás mozgásterápiája: –Mély hátizom, hasizom –DE!!! A medence helyes állása befolyásoló tényező!

13 Módszertani ajánlások Fontos teendő Helyes testtartás megéreztetése. 1. Mély hátizom erősítés –Tehermentesített helyzetben, legideálisabb a hason fekvés. –Nem szabad magasra emelni a törzset, mert egyébként az ágyéki rész túlzottan terhelődik. –A fej a gerincoszlop meghosszabítása!!! 2. Felületes hátizmok –Hason törzsemelésben karmunkák. 3. Vállöv, lapocka körüli izmok

14 Módszertani ajánlások Törzsdöntésben végzett gyakorlatokat a gyerekek helytelenül végzik, domború háttal. Oka: megrövidült combhajlító és farizom, gyenge ágyéki mélyhátizmok Célszerű: hajlított terpeszállásban De, nem javasolt állva hátizom erősítő gyakorlatokat tervezni és végezni.

15 Módszertani ajánlások 4. Renyhe hasizomzat erősítése A természetes mozgásokban a legkevésbé fejlődnek automatikusan. Tudatos fejlesztésre van szükség!!! Szerepe van: a medence rögzítésében Ha a hasizom gyenge a gerinc ágyéki szakaszának rögzítése nem jó fokozódik az ágyéki lordózis derékfájás

16 Módszertani ajánlások Javaslat: Alulról indított gyakorlatok Felülről indított gyakorlatok. Ferde hasizom erősítése – törzs oldalra hajlítása és fordítása Az ágyéki gerincszakaszt le kell szorítani a talajra. Hanyatt fekvésből lábemelés: terheli a legerősebb csípőhajlító izmot, az csípő horpaszizmot, aminek egy része az alsó háti és ágyéki csigolyákon ered lábemelésnél a derék megemelkedik az ágyéki lordózis fokozódik a porckorongokat a hát felé nagy nyomás éri irritáció, derékfájdalom

17 Módszertani ajánlások Csak igen erős hasizom esetén lehet alkalmazni, addig nem. Mivel a csípő horpaszizom erősödik és nem a hasizom Megoldás –Lábemelés hajlított lábbal –Ülésben vagy ülésben alkartámasszal a talajon – az ágyéki gerincszakasz így domború marad –Talptámasszal a talajon

18 Módszertani ajánlások 5. Megrövidült mellizomzat nyújtása Oka: az előreesett váll Behorpadt mellkast okozhat, amely a légző mozgásokat akadályozhatja Javaslat: Hátul ujjfűzés kifordított vállakkal!!! – egyébként fokozza a domború hátat 6. Combhajlítók nyújtása: Oka: Domború hát miatt hátrabillen a medence

19 Módszertani ajánlások Erősítés után nyújtás – rugalmas és erős izmok kialakítása a cél. Mobilizálás – az ízületi merevséget kell oldani a beszűkült ízületi mozgáshatárok kezelése érdekében. –Hanyagtartás – merev hát, a csigolyák közötti kis ízületekben található merevséget kell oldani pl.: kúszó, mászó gyakorlatokkal

20 Módszertani ajánlások Mellkas fejlesztő, tágító gyakorlatok – lapos hát miatt Légző gyakorlatok – helyes légzés+mozgás Játék!!! –Nem bonyolult, egyszerű gyakorlatok, de helyesen!!!


Letölteni ppt "A gyógytestnevelés, és annak mozgásanyaga Rácz Katalin."

Hasonló előadás


Google Hirdetések