Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16."— Előadás másolata:

1 A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged december 16.

2 ÉRZELMI FEJLŐDÉS INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS FIZIKAI FEJLŐDÉS PERCEPTUÁLIS FEJLŐDÉS SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS ALKOTÓKÉSZSÉG FEJLŐDÉS

3 ELMÉLETI SZINT GYAKORLATI SZINT TERÁPIÁS SZINT GYÓGYULÁSI SZINT A vizuális, nem látható, belső élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Önerő mozgósítása Ráirányulás

4 „NE AZT KÉRDEZD, HOGY MILYEN BETEGSÉGE VAN AZ ILLETŐNEK, HANEM INKÁBB AZT, HOGY MILYEN EMBER TARTOZIK A BETEGSÉGHEZ”. (Feltehetően) William Osler mondása

5 ELMÉLETI SZINT A vizuálisan, nem látható, belső élmény Tevékenység, alkotás A vizuálisan látható élmény Az előterv, az elképzelés, a gondolatiság A cselekvő folyamat A látható, megvalósult anyag

6 Gyakorlati szint Ismerkedés az anyaggal, figyelemfelkeltés Előkészítés, próbálkozás Tudatos(abb) tevékenység A kész alkotás Terápiás szint Önerő mozgósítása Terápiára irányulás Terápiás szerződés CselekvésA megvalósulás Gyógyulási szint Ráirányulás KontrollÖnkontroll Az önmegvalósítás

7 egy kultúra stílusa Vertikálisan: korok, korszakok stílusa Horizontálisan: különböző népcsoportok, nemzetek stílusa tájegységek stílusa, csoportstílus, irányzat személyes stílus a műalkotás egyszeri stílusa individuális kollektív

8 GONDOLKODÁSI KÉPESSÉGEK ALKOTÓ KÉPESSÉGEK MEGISMERÉSI KÉPESSÉGEK

9 „Az ember két jogcímen is központja a Világnak: - Szemléletünk központja, - Szerkezeti központja vagyunk”. Teilhard de Chardin

10 GOODENEUGH: (Mexikó, Nigéria, Törökország) MÓRICZ ZSIGMOND: Az alkotáshoz: „ a rajzokban megnyilvánuló fejlettség társadalmi –gazdasági szint, illetve iskolázottság függvénye” „évente hat gyerek kiválasztása a tömegből majd csak akkor segít, ha ezek a hatok hathatók lesznek” „divergens gondolkodás” kell, azaz: fluencia (gördülékenység), Flexibilitás (rugalmasság), Originalitás (eredetiség) szükséges.

11 Binet: „nem a képességek ereje, hanem használásuk módja, vagyis az értelmesség művészete a legfontosabb, s ez a gyakorlattal finomodik”. A tehetséges a tevékenységben fejlődik, abban létezik, a kibontakozása önerősítő, öngerjesztő folyamat, amely kezdeti kis képességet (képességelőnyöket) is döntő jelentőségűvé fokozhat.

12 KREATIVITÁS GUILFORDalkotókészség-kreativitás (1950)(munkafogalom) RUBINSTEIN (1948) produktív gondolkodás WERTHEIMER (1954) ZWICKY (1966)feltalálás, felfedezés

13 Művészet-pszichológia (határtudomány: esztétika, pszichológia) ♦az alkotóképesség megvalósulásának képességei ♦ (tehetség, természet, személyiség) ♦az alkotó folyamat (cselekvés) ♦a „művek” lélektani üzenete ♦a befogadás képessége

14 Örökös kérdések: ♦Született? Szerzett? ♦Tanulható? Tanítható? ♦Áldás(?) Átok? ♦Melyik félteke az agyban?

15 A CSELEKVÉS HATÁRAI Biológia Pszichológia Szociális


Letölteni ppt "A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged 2005. december 16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések