Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév"— Előadás másolata:

1 Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév

2 Bevezetés A művészetpszichológia tárgya, módszerei, története
Kísérleti esztétika A befogadó – műalkotás – alkotó hármassága Képzőművészet, zene, irodalom… Kontextus Természeti versus művészi Mit keresünk és hol?

3 A művészetpszichológia tárgya, módszerei, története
Minden, ami a művészettel kapcsolatba hozható Minden, amit a pszichológia tud Egyidős a pszichológiával Miért szép? Miért tetszik? - Miért tetszik ez a kép? katarzis Alkotás

4

5 Kísérleti esztétika Nem azonos a művészetpszichológiával
Mert a művészetpszichológia -nem csak esztétikai kérdéseket tesz fel nem csak kísérleti eszközökkel dolgozik Mert a kísérleti esztétika -nem csak műalkotásokkal foglalkozik (pl. ponthalmazok, ablakok, vázák megítélésével is)

6 A befogadó – műalkotás – alkotó hármassága
Ki vagy mi a felelős az élményért? Tárgyalhatóak-e külön-külön? E három helyett kettő: befogadás és alkotás

7 Az érdek nélküli tetszés

8

9 Képzőművészet, zene… Rendszer-művészetpszichológia? Versus
Zenepszichológia, irodalom-lélektan,…?

10 kontextus

11 Kontextus Tér (otthon, múzeumban, emelvényen, Zeneakadémián, buszon, balról jobbra) Idő (reggel, két éve, antik, új) Személy (híres művész, képzett befogadó, nő, gyerek)

12 Miért szép? Művészi vs természeti szép

13 Mérjük meg a művészetet! Pl. Attendometer-rel
Esterházy Marcell, Kerekes Gábor, Kristóf Krisztián, Szentesi Csaba, 2001

14 Mit keresünk és hol? Elméleti esztétika Kérdésfeltevés Skálák
Mi a művészet?... Miért tetszik ill. melyik tetszik-döntést mérünk, vagy egyéni különbségek szerepét lehet mérni, de az eygéni különbségeket nehéz Kísérletezzünk!! Skálák

15

16

17

18 Pszichofizika Hogyan lesz az ingerből érzéklet? Fechner
preferencia, reakcióidő, kellemesség, a szépség formája, aranymetszés

19 Percepció A pszichológia nagy iskolái pszichoanalízis Gestalt-lélektan
behaviorizmus kognitív tudomány

20 Gestalt-pszichológia (alaklélektan)
A retinán megjelenő fénypontokból kép A látás mint aktív folyamat Figura-háttér, kétértelmű ábrák, … Észlelési törvények (csoportosítás, ) Az észleléshez szükséges információk a az észlelés tárgyában vannak?

21 Behaviorizmus Berlyne hedonikus görbéje egyszerű-komplex új-ismerős
inkongruitás

22

23 Kognitív pszichológia
Martindale prototipikusság jelentés

24 A látás aktív és adaptív folyamat
A külvilág pontos leképezése helyett A külvilágból érkező ingerek sokaságából kell kiszűrni a fontosat és kiegészíteni a meglévő tapasztalatokkal

25 Esztétikum és klinikum képekben

26

27 Állatok, gyermekek és szakértők
Harkai-Schiller Pál kísérlete Intrauterin zenehallgatás Szakértők ítéletei

28 A befogadó személyisége
Reális self – ideális self Állapot és vonás Ízlés

29

30 Érzelmek és katarzis Hangulat Megtisztulás Élmény

31 Kontextus kísérletekben
Laterális organizáció a festményben (Freimuth and Wapner) Interpretáció (Cupchik and Shereck) Térbeli művészet időbeli aspektusa (Molnar)

32

33

34

35

36 Társas konstrukcionizmus
A művészet fogalmának konstruálása A befogadás mint társas esemény

37 Narratív pszichológia
Elbeszélő mód A kép mint elbeszélés

38

39 Most wanted – least wanted
Komar és Melamid képzőművészek Kutatások alapján elkészítik a legkedveltebb/legkívánatosabb/legszebb/legjobb képet az osztrák példa

40

41


Letölteni ppt "Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév"

Hasonló előadás


Google Hirdetések