Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Esztétika. 2 Filozófia Mi a szép?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Esztétika. 2 Filozófia Mi a szép?"— Előadás másolata:

1 Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Esztétika

2 2 Filozófia Mi a szép?

3 3 Filozófia Mi a szép?

4 4 Filozófia Mi a szép?

5 5 Filozófia Mi a szép?

6 6 Filozófia Mi a szép?

7 7 Filozófia Mi a szép?

8 8 Filozófia  A görög α ἰ σθητική "aisthetike" szóból származik.  mint szó: észlelést és érzékelést jelent.  mint fogalom: a széppel, illetve a művészettel való elméleti foglalatoskodást jelenti. Esztétika

9 9 Filozófia  A 18. századi angol és német gondolkodásban vált önálló diszciplínává.  A fogalmat első alkalommal Alexander Gottlieb Baumgarten használta hasonló című munkájában.  Esztétika = ízlés / a szépség érzete.  Ízlés = annak képessége, hogy az érzékelés és ne az intellektus alapján döntsünk. Esztétika

10 10 Filozófia  MŰVÉSZET  MŰALKOTÁS  ‘SZÉP’ Esztétika

11 11 Filozófia Mi a művészet? Tennessee Williams: „A művészet célja, hogy örökkévalóvá változtassa a reménytelenül röpke pillanatot.”

12 12 Filozófia  Definiálhatatlan (Családi Hasonlóságon alapuló érv)  Költészet, szobrászat, zene, festészet...  Pasziánsz, sakk, foci, tollaslabda...  Lehet közöttük hasonlóság anélkül, hogy mindegyikben lenne közös vonás.  Problémák:  Családi hasonlóság hátterében genetikai kapcsolat.  Ne vessük el eleve, hogy talán van közös nevező. Mi a művészet?

13 13 Filozófia  Értelemhordozó Forma  Minden műalkotás esztétikai emóciót vált ki – van közös minőségük.  Értelemhordozó forma: a műalkotás szerkezetének megkülönböztető vonásai közötti viszony.  Érzékeny műkritikusok intuitíve felismerik.  Problémák:  Körben forgó.  Cáfolhatatlan. Mi a művészet?

14 14 Filozófia Mi a művészet?

15 15 Filozófia Mi a művészet?

16 16 Filozófia  Idealista elmélet  Művészet vs. Mesterség  Műalkotás = eszme a művész tudatában.  Művészet = az eszme kifejezése egy bizonyos művészeti közegben minden további cél nélkül.  Problémák:  Galériában az alkotásnak csak a nyomai.  Több nagy műalkotás direkt megrendelésre készült. Mi a művészet?

17 17 Filozófia Mi a művészet?

18 18 Filozófia  Intézmény elmélet  Minden műalkotás emberi produktum.  Minden műalkotást műalkotássá szenteltek.  Vagyis az a művészet, amit művészetnek kezelnek.  Problémák:  Nincs jó/rossz. Miért értékesebb ami műalkotás?  Körbenforgás: ki a művészeti világ tagja?  Miért szentelnek valamit műalkotássá, mást meg nem? Mi a művészet?

19 19 Filozófia Mi a művészet?

20 20 Filozófia Mi a műalkotás? Arisztotelész: „A műalkotás a befogadóban megtisztulást – katarzist – eredményez.”

21 21 Filozófia  Művészet = másolás / utánzás (mimézis)  Műalkotás = másolat  Platón: az ideák (ősképek) utánzatai.  Arisztotelész: a cselekvő ember belső jellemvonásainak.  Naívan: néhány festmény, szobor valóban másolat.  Problémák:  Hamisítók.  Van Meegeren. Mi a műalkotás?

22 22 Filozófia Mi a műalkotás?

23 23 Filozófia Mi a műalkotás?

24 24 Filozófia  Mi számít a műalkotás megítélése során?  A szerző akarata, a műalkotás kontextusa.  Extrém: történeti hitelesség.  A szerző nem, csak a konkrét alkotás.  Anti-intencionalizmus.  „A szerző halála.”  A befogadó.  Átéli az élményt, és esztétikai ítéletet hoz. Mi a műalkotás?

25 25 Filozófia Mi a szép? Immanuel Kant: „A szépség objektív, és univerzális.”

26 26 Filozófia  Platón: szépség = szeretet tárgya  Szeretet = azonosulási törekvés.  Arisztotelész: ‘szépség’ vs. ‘jóság’  A szépség lehet erkölcsileg közömbös.  Kant: ‘szép’ vs. ‘ízléses’  Mindenkinek saját ízlése (kultúrális hatás, oktatás).  A szép mindenki számára szép.  Hume: szemlélő és tárgy kölcsönhatása  Természeti kapcsolat forma és érzület között. Mi a szép?

27 27 Filozófia  Esztétikai Objektivizmus  A műalkotás az, amiben az esztétikai érték (az esztétikum) benne van.  Az esztétikum a tárgyak saját belső sajátossága.  Pl.: egység, egyensúly, ideális arány, aranymetszet, kompozíciós szabályok. Mi a szép?

28 28 Filozófia  Esztétikai Szubjektivizmus  A tárgyaknak vannak bizonyos (nem esztétikai) tulajdonságai.  A befogadó kapcsolatban van a tárggyal.  A tárgy tulajdonságai kiváltják a választ a befogadóban.  De a válasz fölötte áll a tulajdonságok észlelésének, azon túl kezdődik.  Pl.: tetszés, élvezet, gyönyörködés, fennköltség. Mi a szép?

29 29 Filozófia Mi a szép?

30 30 Filozófia  Természeti kapcsolat a stimulus és az esztétikai ítélet között.  Szép az, amire rezonálunk.  Amire a megfelelő idegpályák aktiválódnak.  Pszichológia: adaptációs megfontolások.  Fiatalság, termékenység, egészségeség.  Neuroesztétika (Semir Zeki)  Az esztétikai ítélet idegi alapjai. Mi a szép?

31 31 Filozófia Mi a szép?

32 32 Filozófia Mi a szép?

33 33 Filozófia Mi a szép?

34 34 Filozófia Mi a szép?

35 35 Filozófia Mi a szép?

36 36 Filozófia Még egy kis naturalizálás…  Komar & Melamid: The Most Wanted Paintings on the Web  1995-től  kb USD/ ország / felmérés  mi a legkedveltebb kép?  és a legkevésbé kívánt  eredetileg egész kiállítást szerveztek – de csak két képet állítottak ki

37 37 Filozófia USA

38 38 Filozófia Dánia

39 39 Filozófia Kína

40 40 Filozófia Kenya

41 41 Filozófia Finnország


Letölteni ppt "Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Esztétika. 2 Filozófia Mi a szép?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések