Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus."— Előadás másolata:

1 III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus

2 2 - Mit nevezünk kapcsolatnak? - Azt a közös alapot, amely a két vagy több ember közötti kölcsönhatást biztosítja. 1

3 3 A közös alap nem más, mint az az „árucsere”, amelyben a partnerek egyetértenek. 2

4 4 Közös alap nélkül az emberek nem tudnak egymáshoz viszonyulni. Enélkül vagy nincs kapcsolat, vagy a legjobb esetben is csak rosszul működő kapcsolatról beszélhetünk. 3

5 5 Az „árucsere” magában foglalja, hogy: - a kapcsolatnak van alanya és tárgya, - a tárgy és az alany szerepe cserélődik. 4

6 6 Határozzuk meg a következő két kifejezést: tárgy - az, akire a cselekvés vagy az érzelem irányul alany - aki cselekszik vagy érez 5

7 7 A szerepek cserélődése azt jelenti, hogy a kapcsolat résztvevői hol a tárgy, hol az alany szerepét töltik be. Például egy beszélgetés során. 6

8 8 - Mi az „árucsere” a kapcsolatban? - Az elsődleges áru az érzelem, amely cselekvést vált ki. 7

9 9 Az érzelemnek 8 típusa van: Egy elsődleges érzelem van, a szeretet. A 7 másodlagos: csodálat, tréfálkozás, udvariasság, együttérzés, düh, félelem és rettenet. 8

10 10 A szeretet érzésének öt típusa van: - semleges - szolgai - baráti - szülői - szerelmi 9

11 11 Tehát egy szeretetteljes kapcsolatban aki szeret, az a szeretet alanya, és akire a szeretet irányul, az a szeretet tárgya. 10

12 12 11 Most vizsgáljuk meg a szeretet két aspektusát: - az érzelem öt típusának jellemzőjét - a szeretet minőségét

13 13 A szeretet jellemzői: - semleges: passzív, tiszteletteljes - szolgai: szolgálat (és a semlegesség jellemzői) - baráti: bizalmasság/meghittség (és az összes előző) - szülői: gondoskodás (és az összes előző) - szerelmi: a test felajánlása (és az összes előző) 12

14 14 13 A szeretet minősége lehet: tiszta vagy tisztátlan

15 15 - Mi a tiszta és a tisztátlan szeretet közötti különbség? - A szeretet alanyának és tárgyának az ismerete. 14

16 16 15 A „tévedésen alapuló” tudás az alanyt, illetve a tárgyat a testével és az elméjével azonosítja, aminek az eredménye a tisztátlan, ideiglenes szeretet. Erre a tudásra a modern oktatási intézményekben teszünk szert. Ezt támogatja a modern fogyasztói társadalom.

17 17 „Helyes” tudás birtokában az alanyt, illetve a tárgyat lélekként, Isten szolgájaként azonosítjuk, és ez tiszta és örök szeretethez vezet. Ezt a tudást a kinyilatkoztatott szentírásokban találjuk, és a nem-szektariánus, transzcendentális vallások tanítják. 16

18 18 A tiszta kapcsolat a lelki azonosságról szóló tudás eredménye. A tisztátalan kapcsolat e tudás hiányából fakad. 17

19 19 - A tiszta szeretetre külső forrásból teszünk szert? - Nem! A valódi azonosságról szóló tudás felébreszti az emberben a benne rejlő tiszta szeretetet. Amikor a tudatlanság (olyan tudás, mely figyelmen kívül hagyja a valódi azonosságot) jut érvényre, minden tisztátalanná válik. 18

20 20 Néhányan azt állítják, hogy működőképesek a nem tiszta, testen alapuló kapcsolatok. Nézzünk néhány magyarországi statisztikát: 19

21 21 Magyarországon 2006-ban 44 500 házasságkötés és 24 500 válás volt. Azaz 100 házasságkötésre 55 válás jutott. 20

22 22 99 850 élveszületés, 17 800 spontán vetélés, és 46 500 terhesség-megszakítás volt. Azaz 100 élveszületésre 47 terhességmegszakítás jutott. 21 Magyarországon 2006-ban

23 23 Az ismertté vált, személy elleni bűncselekmények száma: 16 260 (átlagosan naponta 45) volt. Az ismertté vált, vagyon elleni bűncselekmények száma: 260 147 (átlagosan naponta 713) volt. 22 Magyarországon 2006-ban

24 24 Összefoglalás: Egy ideiglenes, korlátokhoz kötött test és egy másik ideiglenes, korlátokhoz kötött test közötti kapcsolat ideiglenes, korlátozott szeretetet eredményez. 23

25 25 De egy örökkévaló, erős lélek, és egy másik örökkévaló, erős lélek közötti kapcsolat tartós, erős szeretetet eredményez. 24

26 A tiszta kapcsolatok működésének titka: Isten bevonása. 25

27 27 - Ki lehet-e zárni Istent az emberek közötti tiszta kapcsolatból? - Nem, mert ő eleve jelen van mindenben, az atomokban és mindenki szívében is. 26

28 28 27 - Hogyan működik egy tökéletes kapcsolat Isten bevonásával? - Ha az emberek (az alanyok) Istent, a legfelsőbb mestert teszik a szeretetük közös tárgyává a szolgálat hangulatában, akkor az egymáshoz való mind az ötféle lehetséges kapcsolatuk, természetes, tiszta, tartós és kielégítő lesz.

29 29 - A kapcsolataink működése szempontjából számít az, hogy milyen a vallásunk? - Nem! A vallásnak csupán azzal kapcsolatban kell tiszta koncepcióval rendelkeznie, hogy: - Lelkek vagyunk, nem testek. - A test csupán a lélek ruhája. - Isten a Legfelsőbb Személy, - és teremtőként Ő a mester, mi pedig a szolgái vagyunk. 28

30 30 A kapcsolatok e rövid elemzése a Bhagavad-gítán alapszik, és azzal a céllal készült, hogy segítséget nyújtson az embereknek abban, hogy felülkerekedjenek nemi, faji, etnikai, vallási és egyéb előítéleteiken, és hogy valódi, tartós kapcsolatokat kiépítve szerethessék egymást.


Letölteni ppt "III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT. A kapcsolatok természetrajza Az emberi kapcsolatok transzcendentális vonatkozásai Sivaráma Szvámi vaisnava teológus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések