Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos."— Előadás másolata:

1 befogadó tervezés

2 Átlagosak – nem átlagosak

3 átlagosak – nem átlagos

4 Funkcionális térvizsgálathoz közvetve és közvetlenül is kapcsolódnak pszichológiai motívumok (pl. biztonságigény, közösségi összetartozás-érzés)

5 város-szükségletek általános, az egyéntől a város felé irányuló szükséglet-nyalábok (Lynch, Rodwin, 1958): –egészség, egyensúly, túlélés, folyamatosság, alkalmazkodás –koherencia, jelentés, válasz –fejlődés, növekedés, inger, választás, szabadság –részvétel, a hatalom aktív használata, hatékonyság, készség, kontroll –kényelem, komfort

6 város-szükségletek hat alapvető szükséglet (Zeisel, 1981): – biztonságigény – tájékozódási szükséglet – privát szféra igénye – társas interakció szükséglet – kényelem-igény – identitás-szükséglet

7 nem átlagosak téri szükségletei UGYANAZOK

8

9 diverzitás (sokféleség) speciális csoportok

10 akadálymentesítés

11 inkluzív (befogadó) tervezés nem speciális dizájn: –cél: nem az átlagostól eltérő életkörülmények között élő emberek számára elkülönített, különleges tárgyi világ megalkotása, hanem olyan funkcionális megoldásokat keres, amely mindenki számára megfelelő –„közeg”: más képességgel élő ember is önállóan használni tudja mindig több tudomány (szociológia, orvostudomány, pszichológia, ergonómia) bevonásával

12 a befogadó tervezés alapelvei „A befogadó tervezés a társadalmi befogadás (social inclusion) leghatékonyabb eszköze A 21. század nagyvárosaiban a leszakadó rétegek – vagyis első sorban az idősek, a fogyatékkal élők és a szegények – társadalmi integrációja tervezői közbenjárás nélkül immár lehetetlen – a politikai akarat, a kellő financiális és jogi háttér ma már önmagukban alkalmatlanok e faladat megvalósítására. A befogadó tervezés különféle szakmák képviselőit fogadja be a tervezési folyamatba (design process) A befogadó tervezés maradéktalanul képes megvalósítani az interdesign és a multidiszciplinaritás céljait is, hiszen feladattól függően mindig a megfelelő designszakmák illetve a kívánatos természet-, műszaki, humán- és társadalomtudományok képviselőit hozza össze valós csapatmunka keretében. A befogadó tervezés befogadja a fogyasztót és a megrendelőt is A befogadó tervezés növeli a fogyasztói és megbízói tapasztalatok szerepét a tervezésben azzal, hogy a felhasználókat, fogyasztókat, üzletembereket, politikai döntéshozókat, illetve a civilszféra képviselőit bevonja a tervezési folyamatokba.”

13

14 a befogadó tervezés alapelvei társadalmi befogadás befogadja a különféle szakmák képviselőit befogadja a fogyasztót és a megrendelőt is

15 nem könnyű problémák: elméleti: pl. mi a jó inkluzív tér? gyakorlati: akkor hogyan? –participáció –beavatkozás

16 néhány “szokásos” csoport gyalogos autós egyetemista oktató vásárló csarnok dolgozó turista lakó

17 néhány “speciális” csoport férfi-nő felnőtt gyerekkel kerékpárosok, motorosok, autósok fiatalok gyerekek idősekextrém környezet? kutyások érzékszervi nehézségekkel együttélők tanulásban akadályozottak fogyatékkal élők hajléktalanok turisták vandálok

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések