Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Honnan hová? Pályatervezés és realitás. Találós kérdés Ha három madár ül egy ágon, és kettő elhatározza, hogy elrepül. Hány madár marad az ágon?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Honnan hová? Pályatervezés és realitás. Találós kérdés Ha három madár ül egy ágon, és kettő elhatározza, hogy elrepül. Hány madár marad az ágon?"— Előadás másolata:

1 Honnan hová? Pályatervezés és realitás

2 Találós kérdés Ha három madár ül egy ágon, és kettő elhatározza, hogy elrepül. Hány madár marad az ágon?

3 Miről lesz szó? A célokról Az életpálya tervezésről És mindezek hátteréről

4 A célokról… „Nem tudom megváltoztatni a szél irányát, de be tudom állítani úgy a vitorláimat, hogy mindig elérjem a célomat.” Jimmy Ray Dean

5 A célokról… „Az igazi bajnokok a célt látják maguk előtt, nem pedig az akadályokat.” (Lionel Messi)

6 A célokról… „Az akadályok azok az ijesztő dolgok, amiket akkor látsz, ha szemedet leveszed a célról!” Curt Carlson

7 A célokról… „A cél nélküli élet nem méltó élet”. /Szókratesz/

8 A jó cél mindig S*M*A*R*T / R*E*M*E*K Specific: specifikus, konkrét, írja le pontosan, hogy mit kell elérni, teljesíteni Measurable: mérhető, tegye lehetővé a teljesítmény mérését Attainable: Legyen elérhető a kitűzött időn belül a rendelkezésre álló erőforrásokkal Relevant: legyen számodra fontos, érezz elégedettséget és örömöt, ha teljesítetted Time-Bounded: határidőhöz kötött REMEK: Reális Elérhető Mérhető Elosztott (időben) Konkrét

9 A jó célkitűzéshez elengedhetetlen Reális önismeret Nyitottság Fejlődés iránti elkötelezettség Hajlandóság az áldozatok és az erőkifejtés vállalására

10 Miért fontos felvállalni a céljainkat és tudatosan tervezni a jövőnket? A cél leírása elköteleződés a cél mellett. És aki elkötelezi magát valami mellett, az sokkal valószínűbb, hogy meg is valósítja.

11 Célkitűzéseim 1 év múlva: … 3 év múlva: … 5 év múlva: … 10 év múlva: … …

12 Mi a tét? A későbbi munkánk… A későbbi életkörülményeink… A boldogságunk… … Fontos tehát átgondolni a céljainkat és pl. azt, hogy „Nekem egyénileg mi a siker?” (pl. intellektuális vagy/és materiális gyarapodás; szakmai pályafutáson kívüli célok, stb.

13 (Élet)pályatervezés 1. Készítsünk mérleget erősségeinkről és korlátainkról : Pl.: A munka és szabadidős tapasztalatok összegyűjtése, elemzése és rendszerezése. * A legjelentősebb eredmények összegyűjtése, és annak átgondolása, hogy milyen készségek voltak szükségesek ezek eléréséhez (erősségek). * A legnagyobb kudarcok felelevenítése, és annak átgondolása, hogy milyen készségek kellettek volna a sikerhez (fejlesztendő területek).

14 (Élet)pályatervezés 2. Gondoljuk át, milyen munka, tevékenység felelne meg * a legjobban az igényeinknek, válasszuk ki, mi az a három szempont, amit a legfontosabbnak tartunk: szellemi kihívás, kreativitás, pénz, elegend ő szabadid ő vagy el ő relépési lehet ő ség, netán kötetlen munkaid ő ? Állítsuk fel ezek fontossági sorrendjét. * Milyen típusú tevékenységeket kedvelek általában? * Milyen konkrét iskolai, munka, szociális és sport tevékenységeket végeztem? * Lista készítése azokról a tevékenységekr ő l, melyeket szívesen végeztem az elmúlt években. * Annak értékelése, hogy ezekben a tevékenységekben mit szerettem, milyen kihívást jelentettek számomra.

15 (Élet)pályatervezés 3. Ha a felmérést elvégeztük, akkor válasszuk ki az irányt, * amerre el/továbbindulunk (pl. további tanulmányok, gyakornoki program, konkrét álláskeresés; tervezzük meg elképzeléseink megvalósítását, ütemezzük az egyes lépéseket (pl. pályázatot mikorra állítjuk össze, hol böngésszük az álláshirdetéseket stb.) * Hol tartok most, meddig jutottam el a pályámon?

16 (Élet)pályatervezés: alulról építkezz! „Egy gödör ásását leszámítva kevés dolog van, amit rögtön legfelül lehet kezdeni. „

17 Az (élet)pályatervezés háttere Mi motivál? Külső eszközök: jó munkakörnyezet, fizetés, pénz, juttatások, anyagiak Belső eszközök (család, minőségi idő, otthon, közösség, maga a munkatevékenység, a fejlődés lehetősége) Pareto szabály: Életünk fontos eredményeinek 80%-át időnk 20 %-ban érjük el

18 Az (élet)pályatervezés háttere Önismeret és a példaképeim

19 Az (élet)pályatervezés háttere Az érdeklődés és annak mélysége, tartóssága

20 Az (élet)pályatervezés háttere A képességek és azok jellege (pl. fizikai, szellemi)

21 Az (élet)pályatervezés háttere A munkamód

22 Az (élet)pályatervezés háttere Értékek (anyagi és vagy szellemi, lelki)

23 Az (élet)pályatervezés háttere Milyen (családi,anyagi és lelki) erőforrások és a gazdasági, társadalmi környezet által kínált lehetőségek állnak rendelkezésemre?

24 Az életpálya megtervezésének helyes sorrendje 1.vágyak, elképzelések rögzítése, értékrendi kontrolja és sorrendje.( foglalkozási, anyagi és nem anyagi értékek megszerzésére, illetve megteremtésére koncentráltan), 2.a sikercélok eléréséhez szükséges követelmények, kompetenciák számbavétele, 3.önvizsgálat (szakember segítségével ), ennek eredményét össze kell vetni az előző pontokban rögzített tényezőkkel, alternatívák közötti döntés, majd a kompetencia deficitek felszámolására tervezetet kell készíteni. 4.ellenségek és szövetségesek számbavétele, 5.hajtóerők és gátló tényezők feltérképezése, 6.magánéleti háttér megtervezése ( családalapítás, anyagi és egyéb szempontok, idő és energia igénye, baráti kapcsolatok kiépítése, egyéb társadalmi kapcsolatok megkeresése, stb. ), 7.a megvalósításhoz szükséges anyagi források felkutatása, 8.a foglalkozási célok időbeni megtervezése, 9.az egyes életszakaszok képzési szükségleteinek meghatározása, 10.a potenciális munkahelyek azonosítása ( az esetleges saját vállalkozás megalapozásához szükséges tapasztalatok, információk, kapcsolatok, indulótőke, stb. megszerzése ), 11.pályakorrekciós lehetőségek beiktatása, a nem várt változásokhoz való rugalmas alkalmazkodás tartalékainak biztosítására, 12.az egyes karrierszakaszokhoz kötődő tennivalók részletes és időbeni lebontása, a célszerű végrehajtási módszerek kiválasztása, 13.a karrierhez harmonikusan illeszkedő hobbi, szabadidős tevékenységek, rekreációs szokások és életmóddal kapcsolatos célok megfogalmazása, 14.önellenőrzési pontok betervezése, határidők kitűzése a program végrehajtásának folyamatában, illetve a változtatási, módosítási lehetőségek folyamatos kiértékelése a „beruházás” megtérülésének tükrében.

25 A válasz a találós kérdésre Három. A tanulság: attól, hogy elhatározol valamit, még nem biztos, hogy megteszed.

26 Hasznos források A pályatervezés kifejezésre nagyjából találat (0,17 másodperc)

27 Sikeres (élet)pályatervezést és megvalósítást kívánok! "A grapefruit tulajdonképpen egy citrom, amely kapott egy lehetőséget, és élt is vele.„ /Oscar Wilde/

28 Köszönöm a figyelmet! Dr. Pongrácz Attila adjunktus NYME-AK Humánerőforrás-fejlesztési Intézeti Tanszék


Letölteni ppt "Honnan hová? Pályatervezés és realitás. Találós kérdés Ha három madár ül egy ágon, és kettő elhatározza, hogy elrepül. Hány madár marad az ágon?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések