Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT (EEF)
TANTÁRGYFELELŐS: dr. Kisváradi György 2009 BGF KVIFK
2
EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT
FÉLÉVÉRVÉNYESSÉG FELTÉTELE: 1 HÁZI FELADAT ELKÉSZÍTÉSE ÍRÁSBELI KOLLOKVIUM TANANYAG: KAROLINY-FARKAS-POÓR-LÁSZLÓ: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT KÉZIKÖNYV KJK-KERSZÖV 2003 FÉLÉV SORÁN KIADANDÓ ELŐADÁS VÁZLATOK
3
EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT
HÁZI FELADAT: -MUNKAKÖRI LEÍRÁS ELKÉSZÍTÉSE -E MUNKAKÖRRE ÁLLÁSHIRDETÉS ELKÉSZÍTÉSE -E MUNKAKÖRRE FELVÉTELI KÉRDÉSEK ÖSSZEÁLLÍTÁSA Az anyagot egységes szerkezetbe elkészítve egy időben kell leadni az utolsó előtti héten. Csak elfogadott házi feladat után lehet vizsgát tenni.
4
VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK
1.) TERMÉSZET 2.) TŐKE 3.) VÁLLALKOZÓ, VÁLLALKOZÁS 4.) INFORMÁCIÓ 5.) MUNKA (EMBERI ERŐFORRÁS) MUNKAERŐ SZAKMAI TUDÁS
5
VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK II.
VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK 4M MODELLJE: Money Man Vezetés Market Manufacturing
6
TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (1): TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK
-PÉNZÜGYI ERŐFORRÁSOK -FIZIKAI, MATERIÁLIS ERŐFORRÁSOK (gépek, berendezések, telephely, stb.)
7
TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (2):
NEM TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK (1): -technológiához kötődők (pl. know-how, licence, levédett tulajdonjogok, stb.) -hírnév
8
TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (2):
NEM TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK (2): -egyénhez kötődő (humán tőke) -munkatársak képzettsége, -tapasztalatok, -szaktudás -elkötelezettség -alkalmazkodóképesség
9
TERMELÉSI TÉNYEZŐK AZ EMBERI ERŐFORRÁS HASONLÓ VONÁSAI A TÖBBI TÉNYEZŐVEL: -PIACON (MUNKAERŐ) SZEREZHETŐ BE, -ÁRÁT A KERESLET-KÍNÁLAT VISZONYAI SZABJÁK MEG
10
TERMELÉSI TÉNYEZŐK AZ EMBERI ERŐFORRÁS ELTÉRŐ VONÁSAI A TÖBBI TÉNYEZŐTŐL: -NEM FOGY EL A FELHASZNÁLÁS SORÁN, SŐT TELJESÍTMÉNYE FOKOZHATÓ, -NEM RAKTÁROZHATÓ, -INNOVATÍV (KÉPES MEGÚJULNI) -DÖNTÉSEKET HOZ (PL. KILÉPHET) -NEM TULAJDONA A VÁLLALATNAK, DE NÖVELI ANNAK ÉRTÉKÉT.
11
HUMÁN MENEDZSMENT A MUNKAERŐ SZÜKSÉGESSÉGE: VERSENYSZFÉRA
NONPROFIT SZEKTOR ÁLLAMIGAZGATÁS
12
HUMÁN MENEDZSMENT VÁLLALKOZÁSOK JELLEMZŐI (KORÁBBI IDŐSZAK):
NAGYVÁLLALATI FORMA CENTRALIZÁCIÓ BEÉPÍTETT SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS KEVÉS KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT ÁLLAMI VÉDŐERNYŐ VEZETŐI HÁRMAS KÖVETELMÉNY (SZAKMAI, POLITIKAI, VEZETŐI)
13
HUMÁN MENEDZSMENT VÁLLALKOZÁSOK JELLEMZŐI (JELEN IDŐSZAK):
SOK KIS- ÉS KÖZÉP VÁLLALKOZÁS (KÉNYSZERVÁLLALKOZÁSOK) KÜLFÖLDI CÉGEK TÖMEGES BELÉPÉSE ÚJ NAGYVÁLLATOK MEGJELENÉSE DECENTRALIZÁCIÓ (JOGI IRÁNYÍTÁS) KÖZVETLEN ÁLLAMI BEAVATKOZÁS CSAK „SAJÁT” CÉGEKNÉL GAZDÁLKODÁS SZOC. GONDOSKODÁS
14
HUMÁN MENEDZSMENT Népesség és a munkaerő kapcsolata:
Népesség: az ország egész lakossága A népesség alakulását befolyásoló tényezők: -születés -halandóság -nemzetközi vándorlás -migráció
15
HUMÁN MENEDZSMENT Népesség összetétele: gazdaságilag aktív népesség
gazdaságilag nem aktív népesség
16
HUMÁN MENEDZSMENT Gazdaságilag aktív népesség: foglalkoztatottak,
regisztrált munkanélküliek
17
HUMÁN MENEDZSMENT Gazdaságilag nem aktív népesség:
nyugdíjas, járadékos, eltartottak, bérbeadásból, hozadékból élők, vállalkozók, 15 éven aluliak, 15 év feletti tanulók, HTB
18
HUMÁN MENEDZSMENT A népesség (15-74 éves) gazdasági aktivitása (2001-ben): Megnevezés fő % Gazdaságilag aktív ,4 53,3 -Foglalkoztatott ,5 50,3 -Munkanélküli ,9 3,0 Gazdaságilag nem aktív 3584,3 46,7 -passzív munkanélküli , ,4 ÖSSZESEN , ,0
19
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő: a népesség része munkavégzés
-társadalmi-gazdasági feltételek -szellemi-fizikai képességek Nő az iskolázottság nő az alsó korhatár
20
HUMÁN MENEDZSMENT Foglalkoztatottak kritériuma:
-kereső tevékenységük van, -munkaviszonyban állnak -jövedelemmel rendelkeznek
21
HUMÁN MENEDZSMENT Jövedelmet biztosító munka: -pénzjövedelem
-természetbeni juttatás -később realizálható jövedelem vonzatú -segítő családtag
22
HUMÁN MENEDZSMENT Munkanélküliség (munkaerő piaci értelemben):
adott bérszínvonalon a munkavállaló hosszabb-rövidebb idő alatt nem talál magának állást
23
HUMÁN MENEDZSMENT Munkanélküliség (jogilag): aki a vonatkozási héten:
-nem végzett 1 órányi jövedelmet biztosító munkát (alkalmazott, önálló), -nincs rendszeres munkája, amelytől ideig- lenesen távol van (szabadság, betegség) -munkát, állást keres, -állás elfogadására rendelkezésre áll
24
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerőhiány:
adott bérszínvonalon a munkáltató hosszabb-rövidebb ideig nem talál magának munkaerőt.
25
HUMÁN MENEDZSMENT Emberi erőforrás tartalma (röviden):
-emberi erőforrás igény kielégítése -gazdaságos tevékenység
26
HUMÁN MENEDZSMENT Emberi erőforrás részletes tartalma:
-vállalati igényekhez optimális munkaerő, -munkakörnek megfelelő munkaerő, -teljesítmény értékelés, -munkaerő tartalékok feltárása, -ösztönzési rendszer elkészítése, -betanítás, képzés, továbbképzés, -dolgozói problémák kezelése
27
HUMÁN MENEDZSMENT A vállalatvezetés elvárásai:
ismerje a vállalat feladatait, támogassa a saját területén, ismerje a munkaerőpiacot, érzékelje a belső konfliktusokat, legyen „gazdája” a dolgozóknak, dolgozza ki a humánpolitikai irányelveket és ellenőrizze azok végrehajtását, legyen összekötő kapocs a vezetés és a dolgozók között
28
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerőigény felmérése: feladatok megismerése,
feladatokból adódó konkrét igények felmérése, vállalati munkaerő felmérése, jelenlegi helyzet és a várható igények összevetése, új igények kielégítésének forrásai, menetközbeni ellenőrzés
29
HUMÁN MENEDZSMENT Feladat (munkaerőigény felmérése):
Kereskedelmi egység alapítása: -mi legyen a bolt profilja? -milyen legyen a kiszolgálás módja? -mekkora a bolt alapterülete? -milyen a nyitvatartási idő?
30
HUMÁN MENEDZSMENT Feladat: -munkakörök végiggondolása,
-létszámigény meghatározása, +mennyiségi szempontból, +minőségi szempontból,
31
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő igény tervezése (1):
(mennyiségi szempontok) -hiányzások száma, -fluktuáció, -túlórák száma, -munkaerő utánpótlás ideje
32
HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő igény tervezése (2): (minőségi szempontok)
-termelési volumen növekedése, -technológia váltás, -tevékenységi kör váltás, -új szervezet kialakítása, -tartalékok feltárása
33
HUMÁN MENEDZSMENT Létszámigény tervezése: -3 fő állandó jelenléte
-heti nyitvatartás: 66 óra -heti munkaidő alap = 3 x 66 = 198 óra, -heti munkaidő = 40 óra, -létszámigény = 198/40 = 5 fő (4,95) -éves munkaidő alap = 52 x 198 = óra, -éves szabadság: 20 nap = 4 hét = 160 óra -betegség: 1 hét = 40 óra -szabadság + betegség = 5 x 200 óra = 1000 óra -összes munkaidő alap = óra -létszám = óra/52 hét/40 óra = 5,4 fő
34
HUMÁN MENEDZSMENT Munkakör kialakítás lényege:
-elhelyezi az adott feladatot, -az elvárt követelmények meghatározása, -kijelöli a cselekvés határait, -meghatározza az elvárásokat, -szervezeten belüli helyet rögzíti, -alá/fölé rendeltség meghatározása, -vitás esetekben útmutató
35
HUMÁN MENEDZSMENT Munkakör elemzés: -mi a feladat? -hol kell dolgozni?
-mikor kell dolgozni? -hogyan kell elvégezni a munkát? -kikkel kell együttdolgozni? -miért felelős? -kinek ad és kitől kap utasítást? -mik a követelmények? -milyenek a körülmények? -ki gyakorolhat ellenőrzést? -milyen fegyelmi eljárások lehetnek? -munkakör betöltésének jogi feltételei
36
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás forrásai: belső
+tartalékok feltárása +átszervezés külső +vállalati adatbázis +hirdetés +intézmények =oktatási intézmények =munkaerő szolgálati irodák =munkaerő közvetítő cégek =munkaerő kölcsönző irodák
37
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás belső forrásai(1): -előnyök
a vállalat számít saját embereire, hatékonyabb, a HM részleg előre fel tud készülni, költségkímélő, rövidebb a betanulás, az előző „munkahelyen” megtanulhatja a feladatot
38
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás belső forrásai(1): -hátrányok
a megürült helyet be kell tölteni, kiemelkedés problémája, más is aspirált a posztra
39
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás külső forrásai(1): előnyök
friss szemmel nézi a céget, nem jelentkezik a kiemelkedés problémája
40
HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás külső forrásai(1): hátrányok
hosszabb betanulás, beválási rizikó, belső aspiránsokkal konfliktus, elfogadtatás általában
41
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZŐK KIVÁLASZTÁSA:
-a vállalat szempontjai fontosak, -egyszerű értékelési rendszer, -rövid és hosszú távú célok, -objektivitás, -tesztek alkalmazásának problémája, -magánéleti kérdéseket kerülni kell, amennyire lehet, -ráfordítás igény, -jelentkező tájékoztatása
42
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(1): -telefonon: +gyors,
+félreértések korrigálása, +könnyű a pontosítás, +előszelekció
43
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(2): -levélben:
+csak regisztrálásra alkalmas
44
HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(3): -személyesen:
+félreértések tisztázása, +előszelekció, +személyes benyomások
45
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKASZERZŐDÉS (1): KÖTELEZŐ ELEMEK:
-két fél adatai, -elvégzendő feladat meghatározása, -munkakör betöltés időtartama, -javadalmazás,
46
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKASZERZŐDÉS (1): NEM KÖTELEZŐ ELEMEK: -próbaidő,
-munkaviszonyhoz tartozó juttatások, -munkakörhöz tartozó juttatások, -szabadság -fegyelmi -felmondás -speciális (egyéb) feltételek
47
HUMÁN MENEDZSMENT BEVEZETÉS A MUNKAKÖRBE (1):
-meg kell ismertetni az új munkatársat: +a feladattal, +a kollégákkal, +a munkahellyel, +a vállalattal
48
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAKÖRBE VALÓ BEVEZETÉS FÁZISAI (2): -bemutatás,
-feladat megismertetése, -információ átadás, -kezdeti hozzáállás kialakítása, -beilleszkedés meggyorsítása (szocializáció)
49
HUMÁN MENEDZSMENT KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) ELVEI:
-a vállalat problémája a lényeges, -hosszú távú igényekre figyelni, -vállalati, munkaköri, egyéni érdek összhangja, -képzés tartalmának és formájának összhangja, -ne iskola típusú legyen a képzés, -a probléma megoldás a fontos, -a képzés és a gyakorlat kapcsolata, -folyamatos legyen a képzés
50
HUMÁN MENEDZSMENT KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) HELYSZINEI: -házon belüli
-házon kívüli képzés
51
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON BELÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS)(1): -előnyei:
+jobban kapcsolódik a munkához, +a képző jól ismeri a feladatot, +a képzők ismerik a „tanulókat”, +az üzemi titok megtartása nem okoz gondot, +jobban igazítható a szervezet munkarendjéhez
52
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON BELÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) (2): -hátrányai
+nem profi oktatók tanítanak, +vezetői jelenlét problémája, +munkahely közelsége
53
HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON KÍVÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS)(1): -előnyei:
+szakképzett tanárok oktatnak, +nincs főnöki kontroll, +jobban kinyílnak a hallgatók
54
HUMÁN MENEDZSMENT hátrányai
HÁZON KÍVÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) (2): hátrányai +vállalati problémák kellő ismeretének hiánya, +túl általános lesz a képzés, +nehezebb lesz alkalmazni a vállalati gyakorlatban, +drága, +nem veszi figyelembe a munkaidőt VÁLLALATI ZÁRT TANFOLYAM
55
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (1):
Munka elismerése a „javadalmazás” alapja Az elismerés formái: pénzjövedelem pénzben kifejezhető jövedelem „erkölcsi” elismerés előléptetés, stb.
56
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (2): ELVEK:
méltányosság elve fontosság elve elérhetőség elve korrigálhatóság elve sérthetetlenség elve
57
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (3):
MIÉRT SZÜKSÉGES A TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS? jövedelmek, beosztások elosztása tartalékok feltárása a jövőre nézve munkaerő utánpótlási tervek képzési szükségletek megállapítása motiválás egyén fejlesztés hatékonyság növelés
58
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (4): FORMÁI: informális
59
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (5):
A TELJESÍTMÉNY ELLENÉRTÉKÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZőK: hosszabbtávú teljesítmény munkaerő piaci helyzet munka presztízse megállapodások (országos, szakmai, stb.) fontosságból adódó „nyomási lehetőségek” vállalat gazdasági helyzete
60
HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (6):
A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS CÉLJA: a szervezet információkat ad és kap az alkalmazott teljesítményéről az alkalmazott megfelel-e az elvárásoknak
61
HUMÁN MENEDZSMENT szinkronhiány esetén -teljesítmény korrekció
TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (7): A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS ÁLTAL INDUKÁLT DöNTÉSEK: szinkronitás az elvárás és a teljesítmények között (megerősítés) szinkronhiány esetén -teljesítmény korrekció -követelmény korrekció
62
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS I.
Bér = A munka ellenértéke. BÉRFORMÁK TELJESÍTMÉNYBÉR IDŐBÉR KETTŐ KOMBINÁCIÓJA
63
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS II.
Az időbér fajtái IDŐBÉR ÓRABÉR HAVIBÉR
64
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS III.
TELJESÍTMÉNYBÉR EGYÉNI TELJESÍTMÉNYHEZ KÖTÖTT BÉR EGYÉNI BÓNUSZ RENDSZER CSOPORTBÓNUSZ RENDSZER NYERESÉGRÉSZESEDÉS RENDSZERE
65
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS IIII.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (TARTALMILAG) PÉNZBENI TERMÉSZETBENI
66
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS V.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (formailag): Nyugdíjbiztosítás Személyes biztonság növelését szolgáló juttatások Pénzügyi jellegű támogatások Személyes szükségletek kielégítése Vállalati gépkocsi biztosítása Egyéb
67
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VI.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (1) Nyugdíjbiztosítás Cégek fizetik a társadalombiztosítási járulék döntő hányadát Munkavállaló is hozzájárul Általános a nyugdíjbiztosítás
68
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VII.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (2): Személyes biztonság növelését szolgáló juttatások életbiztosítás balesetbiztosítás egyéni egészségügyi biztosítás táppénz és a fizetés közötti különbség megtérítése utazási biztosítás végkielégítés
69
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VIII.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (3): Pénzügyi jellegű támogatások kedvezményes vállalati hitelek kedvezményes áruvásárlási kölcsön utazási költségtérítés lakásépítési hozzájárulás vállalati termékek kedvezményes vásárlása
70
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS IX.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (4): Személyes szükségletek kielégítése pótszabadság szabadnapok alkotói szabadság tanulmányi szabadság sport tevékenység biztosítása gyermekintézményi elhelyezés
71
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS X.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (5): Vállalati gépkocsi biztosítása státuszautó munkakörhöz kapcsolódó gépkocsi költségtérítés (saját autó használatakor)
72
HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS XI.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (6): Egyéb ruhapénz hitelkártya mobiltelefon számítógép
73
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS I.
KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK: Tárgyalásos (közvetítés a konfliktusban) Munkaharc útján
74
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS II.
MIKOR VETŐDIK FEL A KONFLIKTUS-KEZELÉS SZÜKSÉGESSÉGE? Tárgyalások megszakadásakor Munkaharc folyamán Munkaharc kifulladásakor
75
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS III.
KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK: TÁRGYALÁS MUNKAHARC (állandó) (időszakos)
76
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS IV.
KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK (taktikai megfontolások) Alibi teremtés Értelmezés, összehangolás Hatalmi erőpróba Normál erőpróba
77
HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS V.
KONFLIKTUSKEZELÉS TÍPUSAI: Jogvita Érdekvita Egyeztető eljárás Közvetítő eljárás
78
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC I.
MUNKAHARC SZABÁLYAI: Végső eszköz Harc joga Szabályozott keretek között (sztrájktörvény) Kollektív szerződésben foglaltakért Arányosság elve
79
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC II.
MUNKAHARC ESZKÖZEI I.: (FIGYELEMFELHÍVÁS) Agitáció, aláírásgyűjtés Belső nyomásgyakorlás aktivizálása Demonstrációk, munkásgyűlések Cikkek, szórólapok Közvélemény tájékoztatása
80
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC III.
MUNKAHARC ESZKÖZEI II: (EREDMÉNYESSÉG CSÖKKENTÉS) Passzív ellenállás Teljesítmény visszatartás „Előírás szerinti munkavégzés”
81
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V.
MUNKAHARC ESZKÖZEI III: (SZTRÁJK) Spontán (vad) sztrájk Figyelmeztető sztrájk Megállapodást kierőszakoló sztrájk Szolidaritási sztrájk
82
HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V.
MUNKAHARC ESZKÖZEI IV: FOGLALÁS Tárgya szerint: Termelőeszköz Üzem Formái szerint: Szimbólikus Tényleges
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.