Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT (EEF)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT (EEF)"— Előadás másolata:

1 EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT (EEF)
TANTÁRGYFELELŐS: dr. Kisváradi György 2009 BGF KVIFK

2 EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT
FÉLÉVÉRVÉNYESSÉG FELTÉTELE: 1 HÁZI FELADAT ELKÉSZÍTÉSE ÍRÁSBELI KOLLOKVIUM TANANYAG: KAROLINY-FARKAS-POÓR-LÁSZLÓ: EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT KÉZIKÖNYV KJK-KERSZÖV 2003 FÉLÉV SORÁN KIADANDÓ ELŐADÁS VÁZLATOK

3 EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT
HÁZI FELADAT: -MUNKAKÖRI LEÍRÁS ELKÉSZÍTÉSE -E MUNKAKÖRRE ÁLLÁSHIRDETÉS ELKÉSZÍTÉSE -E MUNKAKÖRRE FELVÉTELI KÉRDÉSEK ÖSSZEÁLLÍTÁSA Az anyagot egységes szerkezetbe elkészítve egy időben kell leadni az utolsó előtti héten. Csak elfogadott házi feladat után lehet vizsgát tenni.

4 VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK
1.) TERMÉSZET 2.) TŐKE 3.) VÁLLALKOZÓ, VÁLLALKOZÁS 4.) INFORMÁCIÓ 5.) MUNKA (EMBERI ERŐFORRÁS) MUNKAERŐ SZAKMAI TUDÁS

5 VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK II.
VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK 4M MODELLJE: Money Man Vezetés Market Manufacturing

6 TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (1): TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK
-PÉNZÜGYI ERŐFORRÁSOK -FIZIKAI, MATERIÁLIS ERŐFORRÁSOK (gépek, berendezések, telephely, stb.)

7 TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (2):
NEM TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK (1): -technológiához kötődők (pl. know-how, licence, levédett tulajdonjogok, stb.) -hírnév

8 TERMELÉSI TÉNYEZŐK VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK (2):
NEM TÁRGYIASULT ERŐFORRÁSOK (2): -egyénhez kötődő (humán tőke) -munkatársak képzettsége, -tapasztalatok, -szaktudás -elkötelezettség -alkalmazkodóképesség

9 TERMELÉSI TÉNYEZŐK AZ EMBERI ERŐFORRÁS HASONLÓ VONÁSAI A TÖBBI TÉNYEZŐVEL: -PIACON (MUNKAERŐ) SZEREZHETŐ BE, -ÁRÁT A KERESLET-KÍNÁLAT VISZONYAI SZABJÁK MEG

10 TERMELÉSI TÉNYEZŐK AZ EMBERI ERŐFORRÁS ELTÉRŐ VONÁSAI A TÖBBI TÉNYEZŐTŐL: -NEM FOGY EL A FELHASZNÁLÁS SORÁN, SŐT TELJESÍTMÉNYE FOKOZHATÓ, -NEM RAKTÁROZHATÓ, -INNOVATÍV (KÉPES MEGÚJULNI) -DÖNTÉSEKET HOZ (PL. KILÉPHET) -NEM TULAJDONA A VÁLLALATNAK, DE NÖVELI ANNAK ÉRTÉKÉT.

11 HUMÁN MENEDZSMENT A MUNKAERŐ SZÜKSÉGESSÉGE: VERSENYSZFÉRA
NONPROFIT SZEKTOR ÁLLAMIGAZGATÁS

12 HUMÁN MENEDZSMENT VÁLLALKOZÁSOK JELLEMZŐI (KORÁBBI IDŐSZAK):
NAGYVÁLLALATI FORMA CENTRALIZÁCIÓ BEÉPÍTETT SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS KEVÉS KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALAT ÁLLAMI VÉDŐERNYŐ VEZETŐI HÁRMAS KÖVETELMÉNY (SZAKMAI, POLITIKAI, VEZETŐI)

13 HUMÁN MENEDZSMENT VÁLLALKOZÁSOK JELLEMZŐI (JELEN IDŐSZAK):
 SOK KIS- ÉS KÖZÉP VÁLLALKOZÁS (KÉNYSZERVÁLLALKOZÁSOK)  KÜLFÖLDI CÉGEK TÖMEGES BELÉPÉSE  ÚJ NAGYVÁLLATOK MEGJELENÉSE  DECENTRALIZÁCIÓ (JOGI IRÁNYÍTÁS)  KÖZVETLEN ÁLLAMI BEAVATKOZÁS CSAK „SAJÁT” CÉGEKNÉL  GAZDÁLKODÁS SZOC. GONDOSKODÁS

14 HUMÁN MENEDZSMENT Népesség és a munkaerő kapcsolata:
Népesség: az ország egész lakossága A népesség alakulását befolyásoló tényezők: -születés -halandóság -nemzetközi vándorlás -migráció

15 HUMÁN MENEDZSMENT Népesség összetétele: gazdaságilag aktív népesség
gazdaságilag nem aktív népesség

16 HUMÁN MENEDZSMENT Gazdaságilag aktív népesség: foglalkoztatottak,
regisztrált munkanélküliek

17 HUMÁN MENEDZSMENT Gazdaságilag nem aktív népesség:
nyugdíjas, járadékos, eltartottak, bérbeadásból, hozadékból élők, vállalkozók, 15 éven aluliak, 15 év feletti tanulók, HTB

18 HUMÁN MENEDZSMENT A népesség (15-74 éves) gazdasági aktivitása (2001-ben): Megnevezés fő % Gazdaságilag aktív ,4 53,3 -Foglalkoztatott ,5 50,3 -Munkanélküli ,9 3,0 Gazdaságilag nem aktív 3584,3 46,7 -passzív munkanélküli , ,4 ÖSSZESEN , ,0

19 HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő: a népesség része munkavégzés
-társadalmi-gazdasági feltételek -szellemi-fizikai képességek Nő az iskolázottság nő az alsó korhatár

20 HUMÁN MENEDZSMENT Foglalkoztatottak kritériuma:
-kereső tevékenységük van, -munkaviszonyban állnak -jövedelemmel rendelkeznek

21 HUMÁN MENEDZSMENT Jövedelmet biztosító munka: -pénzjövedelem
-természetbeni juttatás -később realizálható jövedelem vonzatú -segítő családtag

22 HUMÁN MENEDZSMENT Munkanélküliség (munkaerő piaci értelemben):
adott bérszínvonalon a munkavállaló hosszabb-rövidebb idő alatt nem talál magának állást

23 HUMÁN MENEDZSMENT Munkanélküliség (jogilag): aki a vonatkozási héten:
-nem végzett 1 órányi jövedelmet biztosító munkát (alkalmazott, önálló), -nincs rendszeres munkája, amelytől ideig- lenesen távol van (szabadság, betegség) -munkát, állást keres, -állás elfogadására rendelkezésre áll

24 HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerőhiány:
adott bérszínvonalon a munkáltató hosszabb-rövidebb ideig nem talál magának munkaerőt.

25 HUMÁN MENEDZSMENT Emberi erőforrás tartalma (röviden):
-emberi erőforrás igény kielégítése -gazdaságos tevékenység

26 HUMÁN MENEDZSMENT Emberi erőforrás részletes tartalma:
-vállalati igényekhez optimális munkaerő, -munkakörnek megfelelő munkaerő, -teljesítmény értékelés, -munkaerő tartalékok feltárása, -ösztönzési rendszer elkészítése, -betanítás, képzés, továbbképzés, -dolgozói problémák kezelése

27 HUMÁN MENEDZSMENT A vállalatvezetés elvárásai:
 ismerje a vállalat feladatait,  támogassa a saját területén,  ismerje a munkaerőpiacot,  érzékelje a belső konfliktusokat,  legyen „gazdája” a dolgozóknak,  dolgozza ki a humánpolitikai irányelveket és ellenőrizze azok végrehajtását,  legyen összekötő kapocs a vezetés és a dolgozók között

28 HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerőigény felmérése: feladatok megismerése,
feladatokból adódó konkrét igények felmérése, vállalati munkaerő felmérése, jelenlegi helyzet és a várható igények összevetése, új igények kielégítésének forrásai, menetközbeni ellenőrzés

29 HUMÁN MENEDZSMENT Feladat (munkaerőigény felmérése):
Kereskedelmi egység alapítása: -mi legyen a bolt profilja? -milyen legyen a kiszolgálás módja? -mekkora a bolt alapterülete? -milyen a nyitvatartási idő?

30 HUMÁN MENEDZSMENT Feladat: -munkakörök végiggondolása,
-létszámigény meghatározása, +mennyiségi szempontból, +minőségi szempontból,

31 HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő igény tervezése (1):
(mennyiségi szempontok) -hiányzások száma, -fluktuáció, -túlórák száma, -munkaerő utánpótlás ideje

32 HUMÁN MENEDZSMENT Munkaerő igény tervezése (2): (minőségi szempontok)
-termelési volumen növekedése, -technológia váltás, -tevékenységi kör váltás, -új szervezet kialakítása, -tartalékok feltárása

33 HUMÁN MENEDZSMENT Létszámigény tervezése: -3 fő állandó jelenléte
-heti nyitvatartás: 66 óra -heti munkaidő alap = 3 x 66 = 198 óra, -heti munkaidő = 40 óra, -létszámigény = 198/40 = 5 fő (4,95) -éves munkaidő alap = 52 x 198 = óra, -éves szabadság: 20 nap = 4 hét = 160 óra -betegség: 1 hét = 40 óra -szabadság + betegség = 5 x 200 óra = 1000 óra -összes munkaidő alap = óra -létszám = óra/52 hét/40 óra = 5,4 fő

34 HUMÁN MENEDZSMENT Munkakör kialakítás lényege:
-elhelyezi az adott feladatot, -az elvárt követelmények meghatározása, -kijelöli a cselekvés határait, -meghatározza az elvárásokat, -szervezeten belüli helyet rögzíti, -alá/fölé rendeltség meghatározása, -vitás esetekben útmutató

35 HUMÁN MENEDZSMENT Munkakör elemzés: -mi a feladat? -hol kell dolgozni?
-mikor kell dolgozni? -hogyan kell elvégezni a munkát? -kikkel kell együttdolgozni? -miért felelős? -kinek ad és kitől kap utasítást? -mik a követelmények? -milyenek a körülmények? -ki gyakorolhat ellenőrzést? -milyen fegyelmi eljárások lehetnek? -munkakör betöltésének jogi feltételei

36 HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás forrásai: belső
+tartalékok feltárása +átszervezés külső +vállalati adatbázis +hirdetés +intézmények =oktatási intézmények =munkaerő szolgálati irodák =munkaerő közvetítő cégek =munkaerő kölcsönző irodák

37 HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás belső forrásai(1): -előnyök
a vállalat számít saját embereire, hatékonyabb, a HM részleg előre fel tud készülni, költségkímélő, rövidebb a betanulás, az előző „munkahelyen” megtanulhatja a feladatot

38 HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás belső forrásai(1): -hátrányok
a megürült helyet be kell tölteni, kiemelkedés problémája, más is aspirált a posztra

39 HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás külső forrásai(1): előnyök
friss szemmel nézi a céget, nem jelentkezik a kiemelkedés problémája

40 HUMÁN MENEDZSMENT A munkaerő biztosítás külső forrásai(1): hátrányok
hosszabb betanulás, beválási rizikó, belső aspiránsokkal konfliktus, elfogadtatás általában

41 HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZŐK KIVÁLASZTÁSA:
-a vállalat szempontjai fontosak, -egyszerű értékelési rendszer, -rövid és hosszú távú célok, -objektivitás, -tesztek alkalmazásának problémája, -magánéleti kérdéseket kerülni kell, amennyire lehet, -ráfordítás igény, -jelentkező tájékoztatása

42 HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(1): -telefonon: +gyors,
+félreértések korrigálása, +könnyű a pontosítás, +előszelekció

43 HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(2): -levélben:
+csak regisztrálásra alkalmas

44 HUMÁN MENEDZSMENT JELENTKEZÉS FORMÁI(3): -személyesen:
+félreértések tisztázása, +előszelekció, +személyes benyomások

45 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKASZERZŐDÉS (1): KÖTELEZŐ ELEMEK:
-két fél adatai, -elvégzendő feladat meghatározása, -munkakör betöltés időtartama, -javadalmazás,

46 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKASZERZŐDÉS (1): NEM KÖTELEZŐ ELEMEK: -próbaidő,
-munkaviszonyhoz tartozó juttatások, -munkakörhöz tartozó juttatások, -szabadság -fegyelmi -felmondás -speciális (egyéb) feltételek

47 HUMÁN MENEDZSMENT BEVEZETÉS A MUNKAKÖRBE (1):
-meg kell ismertetni az új munkatársat: +a feladattal, +a kollégákkal, +a munkahellyel, +a vállalattal

48 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAKÖRBE VALÓ BEVEZETÉS FÁZISAI (2): -bemutatás,
-feladat megismertetése, -információ átadás, -kezdeti hozzáállás kialakítása, -beilleszkedés meggyorsítása (szocializáció)

49 HUMÁN MENEDZSMENT KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) ELVEI:
-a vállalat problémája a lényeges, -hosszú távú igényekre figyelni, -vállalati, munkaköri, egyéni érdek összhangja, -képzés tartalmának és formájának összhangja, -ne iskola típusú legyen a képzés, -a probléma megoldás a fontos, -a képzés és a gyakorlat kapcsolata, -folyamatos legyen a képzés

50 HUMÁN MENEDZSMENT KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) HELYSZINEI: -házon belüli
-házon kívüli képzés

51 HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON BELÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS)(1): -előnyei:
+jobban kapcsolódik a munkához, +a képző jól ismeri a feladatot, +a képzők ismerik a „tanulókat”, +az üzemi titok megtartása nem okoz gondot, +jobban igazítható a szervezet munkarendjéhez

52 HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON BELÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) (2): -hátrányai
+nem profi oktatók tanítanak, +vezetői jelenlét problémája, +munkahely közelsége

53 HUMÁN MENEDZSMENT HÁZON KÍVÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS)(1): -előnyei:
+szakképzett tanárok oktatnak, +nincs főnöki kontroll, +jobban kinyílnak a hallgatók

54 HUMÁN MENEDZSMENT hátrányai
HÁZON KÍVÜLI KÉPZÉS (TOVÁBBKÉPZÉS) (2): hátrányai +vállalati problémák kellő ismeretének hiánya, +túl általános lesz a képzés, +nehezebb lesz alkalmazni a vállalati gyakorlatban, +drága, +nem veszi figyelembe a munkaidőt VÁLLALATI ZÁRT TANFOLYAM

55 HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (1):
Munka elismerése a „javadalmazás” alapja Az elismerés formái:  pénzjövedelem  pénzben kifejezhető jövedelem  „erkölcsi” elismerés  előléptetés, stb.

56 HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (2): ELVEK:
 méltányosság elve  fontosság elve  elérhetőség elve  korrigálhatóság elve  sérthetetlenség elve

57 HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (3):
MIÉRT SZÜKSÉGES A TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS?  jövedelmek, beosztások elosztása  tartalékok feltárása a jövőre nézve  munkaerő utánpótlási tervek  képzési szükségletek megállapítása  motiválás  egyén fejlesztés  hatékonyság növelés

58 HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (4): FORMÁI:  informális

59 HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (5):
A TELJESÍTMÉNY ELLENÉRTÉKÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZőK:  hosszabbtávú teljesítmény  munkaerő piaci helyzet  munka presztízse  megállapodások (országos, szakmai, stb.)  fontosságból adódó „nyomási lehetőségek”  vállalat gazdasági helyzete

60 HUMÁN MENEDZSMENT TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (6):
A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS CÉLJA:  a szervezet információkat ad és kap az alkalmazott teljesítményéről  az alkalmazott megfelel-e az elvárásoknak

61 HUMÁN MENEDZSMENT  szinkronhiány esetén -teljesítmény korrekció
TELJESÍTMÉNY ÉRTÉKELÉS (7): A TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS ÁLTAL INDUKÁLT DöNTÉSEK:  szinkronitás az elvárás és a teljesítmények között (megerősítés)  szinkronhiány esetén -teljesítmény korrekció -követelmény korrekció

62 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS I.
Bér = A munka ellenértéke. BÉRFORMÁK TELJESÍTMÉNYBÉR IDŐBÉR KETTŐ KOMBINÁCIÓJA

63 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS II.
Az időbér fajtái IDŐBÉR ÓRABÉR HAVIBÉR

64 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS III.
TELJESÍTMÉNYBÉR EGYÉNI TELJESÍTMÉNYHEZ KÖTÖTT BÉR EGYÉNI BÓNUSZ RENDSZER CSOPORTBÓNUSZ RENDSZER NYERESÉGRÉSZESEDÉS RENDSZERE

65 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS IIII.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (TARTALMILAG) PÉNZBENI TERMÉSZETBENI

66 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS V.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (formailag):  Nyugdíjbiztosítás Személyes biztonság növelését szolgáló juttatások  Pénzügyi jellegű támogatások Személyes szükségletek kielégítése Vállalati gépkocsi biztosítása Egyéb

67 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VI.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (1)  Nyugdíjbiztosítás Cégek fizetik a társadalombiztosítási járulék döntő hányadát Munkavállaló is hozzájárul Általános a nyugdíjbiztosítás

68 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VII.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (2): Személyes biztonság növelését szolgáló juttatások  életbiztosítás  balesetbiztosítás  egyéni egészségügyi biztosítás  táppénz és a fizetés közötti különbség megtérítése  utazási biztosítás  végkielégítés

69 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS VIII.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (3):  Pénzügyi jellegű támogatások  kedvezményes vállalati hitelek kedvezményes áruvásárlási kölcsön utazási költségtérítés lakásépítési hozzájárulás vállalati termékek kedvezményes vásárlása

70 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS IX.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (4): Személyes szükségletek kielégítése  pótszabadság szabadnapok alkotói szabadság tanulmányi szabadság sport tevékenység biztosítása gyermekintézményi elhelyezés

71 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS X.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (5): Vállalati gépkocsi biztosítása státuszautó munkakörhöz kapcsolódó gépkocsi költségtérítés (saját autó használatakor)

72 HUMÁN MENEDZSMENT JAVADALMAZÁS XI.
BÉREN KÍVÜLI JUTTATÁSOK (6): Egyéb  ruhapénz hitelkártya mobiltelefon számítógép

73 HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS I.
KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK: Tárgyalásos (közvetítés a konfliktusban)  Munkaharc útján

74 HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS II.
MIKOR VETŐDIK FEL A KONFLIKTUS-KEZELÉS SZÜKSÉGESSÉGE?  Tárgyalások megszakadásakor  Munkaharc folyamán Munkaharc kifulladásakor

75 HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS III.
KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK: TÁRGYALÁS MUNKAHARC (állandó) (időszakos)

76 HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS IV.
KONFLIKTUSKEZELÉSI ELJÁRÁSOK (taktikai megfontolások)  Alibi teremtés  Értelmezés, összehangolás  Hatalmi erőpróba Normál erőpróba

77 HUMÁN MENEDZSMENT KONFLIKTUSKEZELÉS V.
KONFLIKTUSKEZELÉS TÍPUSAI:  Jogvita  Érdekvita  Egyeztető eljárás  Közvetítő eljárás

78 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC I.
MUNKAHARC SZABÁLYAI:  Végső eszköz  Harc joga  Szabályozott keretek között (sztrájktörvény) Kollektív szerződésben foglaltakért Arányosság elve

79 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC II.
MUNKAHARC ESZKÖZEI I.: (FIGYELEMFELHÍVÁS)  Agitáció, aláírásgyűjtés  Belső nyomásgyakorlás aktivizálása Demonstrációk, munkásgyűlések Cikkek, szórólapok Közvélemény tájékoztatása

80 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC III.
MUNKAHARC ESZKÖZEI II: (EREDMÉNYESSÉG CSÖKKENTÉS)  Passzív ellenállás  Teljesítmény visszatartás  „Előírás szerinti munkavégzés”

81 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V.
MUNKAHARC ESZKÖZEI III: (SZTRÁJK)  Spontán (vad) sztrájk  Figyelmeztető sztrájk  Megállapodást kierőszakoló sztrájk  Szolidaritási sztrájk

82 HUMÁN MENEDZSMENT MUNKAHARC V.
MUNKAHARC ESZKÖZEI IV: FOGLALÁS Tárgya szerint:  Termelőeszköz Üzem Formái szerint: Szimbólikus Tényleges


Letölteni ppt "EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT (EEF)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések