Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Játékelmélet és kísérletek Dr. Komáromi György CEU Business School, Central European University Budapesti Nyári Szabadegyetem, 2006. augusztus 18.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Játékelmélet és kísérletek Dr. Komáromi György CEU Business School, Central European University Budapesti Nyári Szabadegyetem, 2006. augusztus 18."— Előadás másolata:

1 Játékelmélet és kísérletek Dr. Komáromi György CEU Business School, Central European University Budapesti Nyári Szabadegyetem, augusztus 18.

2 Mi a közgazdaságtan? Döntések tudománya Dönteni a szűkös erőforrások elosztásáról

3 GYŐZTES ÁTKA

4 Játék Mennyit adnánk egy vállalatért? Bizonytalan érték = [Low; High] Szinergia –%-kal többet ér a részvény Vesztek, ha többért veszem meg, mint amennyit ér + szinergia. JÁTÉK

5 Mit tudunk a játékelméletről? „…matematikai rendszer, amely vizsgálja és előrejelzi, hogyan viselkednek az emberek ‘stratégiai’ helyzetekben.” 1.Játékelmélet segítségével előrejelzést lehet adni arról, hogy a játékosok hogyan játsszák az adott játékot 2.Játékelmélet = nyelv az elemzéshez a társadalomtudományokban

6 Játékelmélet Játék felépítés –Játékosok –Stratégiák –Pontosan lefektetett szabályok –Információ a döntésekkel kapcsolatban –Kimenet A játék során minden szereplő –stratégiai gondolkozású –optimalizál –döntése nyomán kialakul az egyensúly

7 FOGOLY-DILEMMA

8 Fogoly-dilemma Fogoly 2 tagad vall tagad-1,-1 -10,0 Fogoly 1 vall0,-10 -5,-5

9 Eredmény Racionalitás – 100% nem kooperál Érdemes kooperálni, mert a legkevesebb a leülendő évek száma. Gazdasági példa: szerződés nélküli üzletkötés JÁTÉK Kísérlet – 50% kooperál

10 Tit for Tat Átlagosan, hosszú távon a legjobb, mert: barátságos megbocsátó provokálható reakcióképes egyszerű

11 Behavioral Game Theory Hogyan viselkednek a játékosok ténylegesen? Bővítmények –érzelmek, hibák, korlátozott előrelátás, kétségek, hogy mennyire okos a másik….

12 Kísérleti megközelítés Tipizálás 1.Felmérés (pénzbeli motiváció nincs) 2.Laboratóriumi kísérlet 3.Laboratóriumi szimuláció 4.Field experiment Játékelmélet 1. és 2. Összehasonlítás –1-3. → benchmark, változás –4. → közvetlenül

13 SZÉPSÉGVERSENY

14 Szépségverseny Népszerű játék az újságban: 100 kép közül ki kellett választani a 6 legszebbet, és aki választotta az így kialakult sorrendben a legszebbet, nyerhetett egy ajándékot.

15 Szépségverseny játék U i  [0; 100], Nyertes, aki a legközelebb van p × Ū –hoz p < 1 JÁTÉK Átlag ≈ 30 (Nagel, Camerer, Ho, Weigel) TRANEC n=23, átlag=32,7 szórás=18,4

16

17 Tőzsde és szépségverseny Keynes: (1936:178) : „Nem arról van szó, hogy azokat válasszuk ki, akik a a legjobb meggyőződésünk szerint valóban a legcsinosabbak, sőt még azokat sem, akiket a közvélemény valóban csinosnak tart. Eljutottunk ahhoz a harmadik fokhoz, ahol arra használjuk az intelligenciánkat, hogy kitaláljuk: a közvélemény szerint mi lesz a közvélemény. Azt hiszem, hogy vannak olyanok, akik negyedik, az ötödik és a még magasabb fokozatot gyakorolják.” Hány lépésre gondolkozunk előre? Részvény kiválasztás: Van-e nálam nagyobb bolond?

18 Elérhetőség és irodalom Website: Camerer, C. F.: Behavioral Game Theory. Princeton University Press, Keynes, J., M.: A foglalkoztatás, a kamat és a pénz általános elmélete. KJK, (1936). Komáromi Gy: Beauty Contest Game and Overconfidence. Working Paper


Letölteni ppt "Játékelmélet és kísérletek Dr. Komáromi György CEU Business School, Central European University Budapesti Nyári Szabadegyetem, 2006. augusztus 18."

Hasonló előadás


Google Hirdetések