Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010. Kompetenciahatárok Logopédus 1.Beszédhibák szűrése 2.Beszédhibások vizsgálata, diagnózis 3.Beszéd- és egyéb.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010. Kompetenciahatárok Logopédus 1.Beszédhibák szűrése 2.Beszédhibások vizsgálata, diagnózis 3.Beszéd- és egyéb."— Előadás másolata:

1 A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010

2 Kompetenciahatárok Logopédus 1.Beszédhibák szűrése 2.Beszédhibások vizsgálata, diagnózis 3.Beszéd- és egyéb terápiák 4.Vélemények készítése Beszédfejlesztő pedagógus 1.Beszédhiba meglétének jelzése 2.Beszédfejlesztés logopédus irányítása mellett 3.Gyakorlás, részvétel az automatizálásban

3 A Szakszolgálat helye Az EGYMI része: Logopédiai ellátást végez Kecskeméten Logopédiai ellátást végez a Kistérségben (13 településen) Tanárain keresztül részt vesz a korai gondozásban (beszédindítás) Logopédiai (beszédjavító) osztályokat működtet

4 A logopédiai ellátás feladatai Beszédhibások ellátása 3-tól 18 éves korig Tanulási zavarok prevenciója és kezelése (diszlexia, diszgráfia prevenció, reedukáció) Nyelvi zavarok korrekciója – beszédértési, beszédészlelési nehézségek ellátása Beszédjavító osztályba járó gyermekek intenzív kezelése Készségfejlesztés, mozgásfejlesztés

5 Beszédhibások ellátása Beszédhibások óvodai szűrése: 1.Teljes körű beszédszűrés a középsős korú gyermekek körében (február) 2.Teljes körű beszédszűrés a nagycsoportos korosztály körében (szeptember)

6 Felvétel előtti vizsgálat: vizsgálati protokoll szerint 1.Enyhébb beszédhibák vizsgálata: vizsgálat 1. 2.Súlyos beszédhibák vizsgálata: vizsgálat 2. 1.Megkésett beszédfejlődés vizsgálata 2.Kiegészítő vizsgálatok: a tanár megítélése szerint szükséges vizsgálatok

7 Szűrési és vizsgálati rendszer ÉletkorKorai gondozásSzűrésVizsgálatKiegészítő vizsgálatok 0-3 évFelvételüket a Szakértői Bizottság javasolja Beszédfejlődési késés vizsgálata Hallásvizsgálat Fül-, orr- gégészeti vizsgálat Gyemek-ideggyógyászati vizsgálat Neurológiai vizsgálat Gyermekpszichológiai vizsgálat Nevelési Tanácsadó Szakértői Bizottság(ok) Gyermekorvosi vizsgálat Szakorvosi vizsgálatok Fogorvosi, fogszabályozói vizsgálat 3-5 évA vizsgálatot a szülő illetve az óvoda kérheti 5-6 évBeszédszűrés középső csoport végén Beszédszűrés nagycsoport elején Enyhe beszédhibáknál: vizsgálat I Súlyos beszédhibáknál: vizsgálat II. 6-7 évKontroll beszédszűrésTanulási zavarok veszélyeztetettség vizsgálata Alsó tagozatos korosztály Tanulási zavar vizsgálata (dyslexia, dysgraphia, dyscalculia) Nyelvlökéses nyelés vizsgálata Későbbi korban gondot okozó beszédhibák vizsgálata Felső tagozatos korosztály Középiskolás korosztály Beszédalkalmasság szűrés jellegű vizsgálata

8 A fogyatékosság típusa, a beszédfogyatékosság altípusai A felvétel ideje (életkor) Az ellátás módjaA terápia megnevezése Megkésett/akadályozott beszédfejlődés3-4 évAmbulanter, Korai gondozás Megkésett beszédfejlődés terápiája (beszédindítás, nyelvi fejlesztés) Enyhe hallássérülés0 éves kortól (a hallássér ülés diagnózi sától) Home training Ambulanter kezelés Hallásfejlesztés, hallásnevelés Korai beszédterápia Súlyos beszédhibák (dysphasiák, nyelvi zavarok, enyhe értelmi elmaradáshoz társuló beszédhibák, beszédfogyatékosság) 5-7 évAmbulanter logopédiai terápia (lehetőség szerint intenzív formában: heti 3-5 óra) Beszédterápiák 6-7 évLogopédiai 1. osztály: iskolarendszerű ellátás (intenzív logopédiai terápia mellett, rendszeres egyéni és kiscsoportos fejlesztés) Beszédterápiák, tanulási zavarok megelőzését célzó terápiák, mozgásterápiák Pöszeség, enyhébb beszédhibák (értelmi elmaradáshoz társuló enyhébb beszédhibák, sajátos nevelési igényű gyermekek beszédhibái) 6-7 évAmbulanter logopédiai terápia (nem intenzív beszédfejlesztés: heti 1- 2 óra) Logopédiai terápiák Tanulási zavarok: dyslexia és dysgraphia veszélyeztetettség 6-7évAmbulanter vagy logopédiai 1. osztály: iskolarendszerű ellátás Dyslexia, dysgraphia prevenció Tanulási zavarok: dyslexia, dysgraphia Alsó és felső tagozato s kor AmbulanterDyslexia, dysgraphia reedukáció

9 Adminisztráció Szűrési dokumentáció: kitöltött szűrési lapok füzetbe rendezve Értesítés a szűrés eredményéről: beszédhibások neve, diagnózis Vizsgálati protokoll: vizsgálati lapok (egyénileg tárolva) Tasakok: kezelési terv ajánlások Naplók: forgalmi, kezelési

10 Minősítés tanév végén és távozáskor Írásbeli minősítés a kezelés végén Írásbeli minősítés tanév végén: további kezelése szükséges A minősítés tartalmazhat bizonyos vizsgálati eredményeket, jelzéseket a tanulási zavar veszélyeztetettségre

11 Tanulási zavar veszélyeztetettség Szűrést a Szakszolgálat nem végez A logopédus kezeltjei között felméri a tanulási zavar megjelenésének veszélyét: 1.Terápiás javaslatot tesz vagy terápiát kezd 2.Javasolja a logopédiai osztályba való felvételt

12 Tanulási zavar kezelése Általában volt beszédhibások kezelése, logopédiai terápia folytatása Egyéb, indokolt esetben: nyelvi zavarral összefüggő diszlexia, diszgráfia esetén Vizsgálat végzése A vizsgálat eredményének közlése logopédiai vélemény keretében Terápia megszervezése

13 Egyéb terápiák Megkésett beszédfejlődés kezelése: az óvoda jelzése vagy a szülő kérése alapján Enyhe hallássérültek beszédfejlesztése Nyelvi zavarok kezelése (SLI) Dadogó csoportok és a mellettük működő szülőcsoport Diszfónia terápia Mozgásfejlesztés

14 Kísérlet az adminisztráció javítására Az adminisztráció pontosabbá tétele Használhatóbb formák bevezetése A gyermekről összegyűjtött anyag könnyebb kezelése A felesleges adminisztráció csökkentése

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010. Kompetenciahatárok Logopédus 1.Beszédhibák szűrése 2.Beszédhibások vizsgálata, diagnózis 3.Beszéd- és egyéb."

Hasonló előadás


Google Hirdetések