Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó."— Előadás másolata:

1 Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó logopédus

2 Miről lesz szó? A beszéd, mint „vivő” funkció A beszéd, mint „vivő” funkció Beszédfejlődési elmaradások Beszédfejlődési elmaradások Diszfázia (SLI) fogalma, tünetei Diszfázia (SLI) fogalma, tünetei Diszfáziás gyermekek teljesítményei iskolás korban, esélynyújtás Diszfáziás gyermekek teljesítményei iskolás korban, esélynyújtás

3 A nyelvfejlődési elmaradás korai jelei sivár gagyogás sivár gagyogás fejlődési szakaszok kimaradása beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben fejlődési szakaszok kimaradása beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben első szavak megjelenése késik (akár 3,5 év is lehet a lemaradás) első szavak megjelenése késik (akár 3,5 év is lehet a lemaradás) Diszfázia diagnózisa 4 éves korig nem mondható ki

4 Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?

5 Diszfázia- SLI (special language impaierment) Speciális nyelvi zavar, mely a nyelv minden szintjére kiterjed Fonetikai-fonológiai deficit Fonetikai-fonológiai deficit Makacs, elhúzódó, nehezen javuló pöszeség Szótagcserék, szócsonkok, alig kivehető szóstuktúra („bicikli=biszi”) A nyelv, mint szabályrendszer elsajátításának súlyos nehézsége: A nyelv, mint szabályrendszer elsajátításának súlyos nehézsége: diszgrammatikus beszéd Súlyos beszédészlelési- és megértési deficit Súlyos beszédészlelési- és megértési deficit Részképesség-zavarok: figyelem, észlelés, emlékezet Részképesség-zavarok: figyelem, észlelés, emlékezet Bizonytalan testséma, téri tájékozódás, mozgásos észlelés Pragmatikai szint: helytelenül értelmezik a mimikát, gesztusokat is Pragmatikai szint: helytelenül értelmezik a mimikát, gesztusokat is

6 Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?

7

8

9

10 Beszédfejlődési zavar, mint az iskolai kudarcért okolható tényező diszfázia Óvodáskor: alacsonyabb szintek korlátozott működése Kései következmény: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia formájában jelentkező tanulási zavar Jelentős az átfedés diszlexia-diszfázia között: nagyon hasonló a neurobiológiai, etiológiai háttér és az egyéb kognitív tényezők mintázata

11 Hangok, hangkapcsolatok szintje: artikulációs hibák, hang-és szótagcserék Grammatikai szint: diszgrammatikus beszéd, ragok, jelek helytelen használata Jelentés szintje: beszédértési nehézségek, gyenge szókincs, szómegtalálási problémák olvasás, írás helyesírás szövegértés számlálás matematika nyelve, relációk mennyiség-és számfogalom

12 Tünetek nyelvi szintek szerint 1. szint

13

14

15 Tünetek nyelvi szintek szerint 2. szint Grammatikai szint Beszéd: Nyelvi szerkezetek megértésének nehézsége diszgrammatikus beszéd, ragok, jelek, képzők helytelen használata Olvasás, írás: Olvasott szövegben nyelvi szerkezetek megértésének nehézsége, helyesírási hibák, mondatszerkesztési nehézség Matematika: Matematikai nyelv megértésének nehézsége, relációk megértése

16 Nyelvi-grammatikai tünetek Gyakran használt ragokat túláltalánosítanak Gyakran használt ragokat túláltalánosítanak Összevesztek a macin=„Összevesztek a macit” Ragokat, névutókat helytelenül használnak Ragokat, névutókat helytelenül használnak Személyragot gyakran elhagyják: „őzikének van kis őzike” Személyragot gyakran elhagyják: „őzikének van kis őzike” Gondok a rendhagyó alakokkal: „majomot, lót” Gondok a rendhagyó alakokkal: „majomot, lót” Ikes igéket túláltalánosítják : „robbanik” (saját megfigyelés) Ikes igéket túláltalánosítják : „robbanik” (saját megfigyelés) Igekötőket helytelenül mozgatnak Igekötőket helytelenül mozgatnak Egyeztetési problémák: „adtak nekik a csontot” „ott voltak a kutya is” Egyeztetési problémák: „adtak nekik a csontot” „ott voltak a kutya is” Morfofonológiai eltérések: „A szarvasok a tigriset kergetik.” Morfofonológiai eltérések: „A szarvasok a tigriset kergetik.”

17

18

19

20

21 Tünetek nyelvi szintek szerint 3. szint Jelentés szintje Beszéd: Hallom, de nem értem Gyenge fogalomalkotás, szótalálási nehézségek gyér szókincs, Beszédmegértési nehézség Olvasás, írás: Olvasom, de nem értem Szövegértési nehézség Fogalmazás: gyér szókincs, Szegényes mondat- szerkesztés (alany, állítmány) Matematika: Számolnám, de nem értem Szöveges feladatok megértése mennyiség-és számfogalom hiánya

22

23

24

25

26

27

28 Gereben Ferencné dr. nyomon követéses vizsgálata (2005) Beszédfogyatékos tanulók korai, átmeneti szegregációja a későbbi integrációt segíti elő

29 „Nem az a fontos, hogy minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel.” (Johanne Kathleen)

30 Köszönet Vörösmarty Mihály Általános Iskola Vörösmarty Mihály Általános Iskola 2.b, 3.b, 4.b, 5.b osztályos tanulóinak

31 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések