Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés a multimédiába Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés a multimédiába Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:"— Előadás másolata:

1 Bevezetés a multimédiába Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor e-mail: kzst@almos.vein.hu, kzst@vision.vein.hu,kzst@ond.vein.hu, honlap: http://vision.vein.hu/~kzst

2 Tervezés Ha egy vállalatról bemutatót készítünk, a következőket kell figyelembe venni: Ha egy vállalatról bemutatót készítünk, a következőket kell figyelembe venni: a felhasználót aktuálisan, "személyesen" informálni a felhasználót aktuálisan, "személyesen" informálni a felhasználónak "személyes" tanácsot adni, segíteni a felhasználónak "személyes" tanácsot adni, segíteni a vállalatról megfelelő képet kialakítani a fiatalabb korosztály "megnyerésére" a vállalatról megfelelő képet kialakítani a fiatalabb korosztály "megnyerésére" "időtálló" információk és rendelési lehetőségek a vásárlási döntés megkönnyítésére "időtálló" információk és rendelési lehetőségek a vásárlási döntés megkönnyítésére a felhasználó gondolkodásmódját megragadni a felhasználó gondolkodásmódját megragadni a belső vállalati kommunikációt javítani a belső vállalati kommunikációt javítani a tanulási, előmeneteli lehetőségek vizualizálása a tanulási, előmeneteli lehetőségek vizualizálása a vevőnek a termék hasznosságát vizualizálni a vevőnek a termék hasznosságát vizualizálni új célcsoportokat elérni új célcsoportokat elérni

3 Tervezés Ha egy oktatóprogramot készítünk, először a tanulási célt kell meghatározni. Pl: Ha egy oktatóprogramot készítünk, először a tanulási célt kell meghatározni. Pl: egy adott alapismeretről eljutni a feldolgozandó témáig, megkövetelve az önálló gondolkodást egy adott alapismeretről eljutni a feldolgozandó témáig, megkövetelve az önálló gondolkodást gyakorlatok, feladatok az adott témához gyakorlatok, feladatok az adott témához ellenőrző tesztek, például vizsgára készüléshez ellenőrző tesztek, például vizsgára készüléshez adott témához tartozó ismeret felhasználása pl. egy játék formájában adott témához tartozó ismeret felhasználása pl. egy játék formájában

4 Multimédia az oktatásban A multimédia oktatási célokra való felhasználásának alapja az a nézet, mely az oktatást a tanítás helyett a tanulás oldaláról vizsgálja. E szerint az oktatási módszernek: A multimédia oktatási célokra való felhasználásának alapja az a nézet, mely az oktatást a tanítás helyett a tanulás oldaláról vizsgálja. E szerint az oktatási módszernek: kis egységekre kell bontani a feldolgozandó tananyagot, kis egységekre kell bontani a feldolgozandó tananyagot, minden egységben gondoskodni kell a tanuló aktív közreműködéséről, minden egységben gondoskodni kell a tanuló aktív közreműködéséről, minden egységben lehetőséget kell biztosítani a tanulónak tevékenysége ellenőrzésére. minden egységben lehetőséget kell biztosítani a tanulónak tevékenysége ellenőrzésére.

5 Multimédia az oktatásban Egy multimédiás oktatószoftverrel kapcsolatban számos kérdés merülhet fel mind a felhasználó, mind a fejlesztő fejében. Míg a felhasználó elsősorban arra kíváncsi, miért jobb ez az eddig ismeretlen prezentációs forma a hagyományos taneszközöknél, addig a fejlesztő előtt álló megválaszolandó kérdések a következők: Egy multimédiás oktatószoftverrel kapcsolatban számos kérdés merülhet fel mind a felhasználó, mind a fejlesztő fejében. Míg a felhasználó elsősorban arra kíváncsi, miért jobb ez az eddig ismeretlen prezentációs forma a hagyományos taneszközöknél, addig a fejlesztő előtt álló megválaszolandó kérdések a következők: Hogyan készítsünk oktatószoftvert, hogy elérjük vele a fő célt: hatékony tanítást és tanulást? Hogyan készítsünk oktatószoftvert, hogy elérjük vele a fő célt: hatékony tanítást és tanulást? Hogyan kelti fel és tartja fenn a multimédia tananyag a tanuló érdeklődését a téma iránt? Hogyan kelti fel és tartja fenn a multimédia tananyag a tanuló érdeklődését a téma iránt? Hogyan ösztönöz értelmes interaktivitásra? Hogyan ösztönöz értelmes interaktivitásra? Mivel készteti a felhasználót tanulásra? Mivel készteti a felhasználót tanulásra?

6 Multimédia az oktatásban A multimédiás oktatás előnyei A multimédiás oktatás előnyei Támogatja az egyéni tanulást. Támogatja az egyéni tanulást. Megszünteti a tantárgyak közti éles határokat. Megszünteti a tantárgyak közti éles határokat. Növeli a kreativitást. Növeli a kreativitást. Egyénileg és csoportosan is biztosítja az aktív tanulási folyamatot. Egyénileg és csoportosan is biztosítja az aktív tanulási folyamatot. A multimédia-rendszerek integrálni képesek szinte valamennyi taneszközt, így az információk nem csak egy érzékszervünkön át jutnak el hozzánk, ami lehetővé teszi az ismeretszerzés sokkal hatékonyabb módját. A multimédia-rendszerek integrálni képesek szinte valamennyi taneszközt, így az információk nem csak egy érzékszervünkön át jutnak el hozzánk, ami lehetővé teszi az ismeretszerzés sokkal hatékonyabb módját. A multimédia oktatóprogramok használata a felhasználótól nem igényel számítástechnikai ismereteket, így széleskörű elterjedésüknek nincs akadálya. A multimédia oktatóprogramok használata a felhasználótól nem igényel számítástechnikai ismereteket, így széleskörű elterjedésüknek nincs akadálya. Kísérletek igazolják, hogy a multimédiát felhasználó oktatás, tanulás során az ismeretek elsajátítási aránya lényegesen javulhat, miközben a tanulásra fordított idő jelentősen csökkenhet. Kísérletek igazolják, hogy a multimédiát felhasználó oktatás, tanulás során az ismeretek elsajátítási aránya lényegesen javulhat, miközben a tanulásra fordított idő jelentősen csökkenhet.

7 Multimédia az oktatásban A multimédiás oktatás hátrányai: A multimédiás oktatás hátrányai: Költségigényes Költségigényes A fejlesztés időigényes A fejlesztés időigényes A jobb tanulók számára nem ad jobb megoldást, mint a hagyományos oktatás A jobb tanulók számára nem ad jobb megoldást, mint a hagyományos oktatás

8 Hol valósul meg a felhasználás? Munkahelyen Munkahelyen belső kommunikáció javítását szolgálja belső kommunikáció javítását szolgálja továbbképzésre továbbképzésre egy új vásári bemutató tervezése egy új vásári bemutató tervezése külső felhasználókhoz információ továbbítása külső felhasználókhoz információ továbbítása iskolázási, továbbképzési lehetőség iskolázási, továbbképzési lehetőség vevőtájékoztatás vevőtájékoztatás

9 Hol valósul meg a felhasználás? Otthon Otthon Itt fontos kérdés, hogy a felhasználók többsége milyen otthoni hardware eszközzel rendelkezik, ugyanakkor túlságosan a lehetőségek "alá" sem tervezhetünk, mert hamar kimegy a divatból, valamint "multimédia" jelzést sem írhatjuk rá a kész felhasználásra. De ez nagymértékben befolyásolja a kész termék minőségét. (Gondoljunk pl. a lejátszás, animációk sebességére) Itt fontos kérdés, hogy a felhasználók többsége milyen otthoni hardware eszközzel rendelkezik, ugyanakkor túlságosan a lehetőségek "alá" sem tervezhetünk, mert hamar kimegy a divatból, valamint "multimédia" jelzést sem írhatjuk rá a kész felhasználásra. De ez nagymértékben befolyásolja a kész termék minőségét. (Gondoljunk pl. a lejátszás, animációk sebességére)

10 Hol valósul meg a felhasználás? Útközben Útközben Az útközben elérendő célcsoport az ún. POI (Point of Information) és a POS (Point of Sale). Ezek a felhasználók rohannak a terminálhoz, hogy rögtön megkapják, amire kíváncsiak. Ilyen terminálokkal találkozhatunk külföldön pályaudvarokon, bevásárlóközpontokban, múzeumokban stb. Az útközben elérendő célcsoport az ún. POI (Point of Information) és a POS (Point of Sale). Ezek a felhasználók rohannak a terminálhoz, hogy rögtön megkapják, amire kíváncsiak. Ilyen terminálokkal találkozhatunk külföldön pályaudvarokon, bevásárlóközpontokban, múzeumokban stb.

11 Point of Information (POI), Point of Sale (POS) A POI rendszerek éppen arról adnak információt, amire ott szükség van, pl. ezek lehetnek: A POI rendszerek éppen arról adnak információt, amire ott szükség van, pl. ezek lehetnek: városi információs rendszer városi információs rendszer bevásárlóközpontokról információ bevásárlóközpontokról információ kiállítás-rendezvény naptár kiállítás-rendezvény naptár múzeumi kalauz múzeumi kalauz cég és termékbemutató pl. egy vásáron cég és termékbemutató pl. egy vásáron cég termék és szolgáltatási katalógusa cég termék és szolgáltatási katalógusa utazási irodák utazási irodák A POS mindemellett rendelési, vásárlási lehetőséget is kínál, pl. vonat, repülőjegy, színházjegy stb. A POS mindemellett rendelési, vásárlási lehetőséget is kínál, pl. vonat, repülőjegy, színházjegy stb.

12 Tervezés lépései Globális koncepció kidolgozása Globális koncepció kidolgozása Részkoncepció kidolgozása Részkoncepció kidolgozása Forgatókönyv elkészítése Forgatókönyv elkészítése Tervezés (Design Interface) Tervezés (Design Interface) Prototípus előállítása Prototípus előállítása Produkció (tesztelés, tesztelés, tesztelés!!!!!!!!!!!!!) Produkció (tesztelés, tesztelés, tesztelés!!!!!!!!!!!!!)

13 Globális koncepció A globális koncepció definiálja az egész projektet. Ott határozzuk meg az alapvető elképzeléseket, ami meghatározza az elkészítés költségét. A későbbi változtatások további költségekhez és késedelemhez vezetnek. Ezzel az első tervvel találkozik először a megrendelő. Ezt csak egy-két megbeszélés előzi meg. Egy tapasztalt megrendelő e nélkül sok kérdést fog nekünk szegezni. A globális koncepció definiálja az egész projektet. Ott határozzuk meg az alapvető elképzeléseket, ami meghatározza az elkészítés költségét. A későbbi változtatások további költségekhez és késedelemhez vezetnek. Ezzel az első tervvel találkozik először a megrendelő. Ezt csak egy-két megbeszélés előzi meg. Egy tapasztalt megrendelő e nélkül sok kérdést fog nekünk szegezni.

14 Globális koncepció Előzetes terv Előzetes terv Tartalom Tartalom Interakció Interakció Navigáció Navigáció Beépített médiumok és copy-right Beépített médiumok és copy-right Határidők Határidők

15 Munkanapló A munkanaplóban rögzítjük a jelentési lépéseket és azok határidejét, valamint a globális koncepció részleteit. Így a munkacsoport tagjait könnyen lehet informálni, hiszen mindenki kézbe kapja. Valamint a későbbi jogi vitákat elkerülendő, itt határozzuk meg a fizetési és szállítási feltételeket is. A munkanaplóban rögzítjük a jelentési lépéseket és azok határidejét, valamint a globális koncepció részleteit. Így a munkacsoport tagjait könnyen lehet informálni, hiszen mindenki kézbe kapja. Valamint a későbbi jogi vitákat elkerülendő, itt határozzuk meg a fizetési és szállítási feltételeket is.

16 Munkanapló Megrendelő és fejlesztő csoport közötti kontakt személy megnevezése Megrendelő és fejlesztő csoport közötti kontakt személy megnevezése Projekt leírás, kommunikációs cél, felhasználási célcsoport, tervezett bemutatási hely, tartalom. Projekt leírás, kommunikációs cél, felhasználási célcsoport, tervezett bemutatási hely, tartalom. Egész multimédia -prezentáció futásideje. Egyes részek (témák) tanulási ideje. Egész multimédia -prezentáció futásideje. Egyes részek (témák) tanulási ideje. Interakció és navigáció struktúra. Interakció és navigáció struktúra. Interakció és navigáció-elemek dramaturgia (történet, játékos elemek, stb….) Interakció és navigáció-elemek dramaturgia (történet, játékos elemek, stb….) Média betétek (film, hang stb…) Média betétek (film, hang stb…) Hasznos lehet egy árlista Hasznos lehet egy árlista

17 Munkanapló Design alapkérdései Design alapkérdései Hardver konfiguráció, szoftver fejlesztési eszköz Hardver konfiguráció, szoftver fejlesztési eszköz Határidők (részmunka elvégzésére - fizetésére) Határidők (részmunka elvégzésére - fizetésére) Szállítási feltételek (pl. milyen adathordozón, milyen dokumentációval, segédlettel) Szállítási feltételek (pl. milyen adathordozón, milyen dokumentációval, segédlettel) Pontosan meghatározni a megrendelő és felhasználó jogait. Pontosan meghatározni a megrendelő és felhasználó jogait. A projektteam (projektmanager, szakértő, forgatókönyvíró, screendesigner, video, audió- szakember, programozó, tesztelő stb…) részfeladataink leírása. A projektteam (projektmanager, szakértő, forgatókönyvíró, screendesigner, video, audió- szakember, programozó, tesztelő stb…) részfeladataink leírása.

18 Részkoncepciók A részkoncepciók leírásánál pontosítjuk a tartalmat, a médiakombinációkat, az interface- design-t valamint a prototípust. A részkoncepciók leírásánál pontosítjuk a tartalmat, a médiakombinációkat, az interface- design-t valamint a prototípust. Tartalom Tartalom Médiakombinációk Médiakombinációk Tárolási kapacitások Tárolási kapacitások Interface-Design Interface-Design

19 Interface - Design 4 tervezői alapelv: 4 tervezői alapelv: metafora alkalmazása metafora alkalmazása esztétikus megjelenítés esztétikus megjelenítés következetesség következetesség stabilitás stabilitás 6 Felhasználói alapelv: 6 Felhasználói alapelv: direkt manipuláció direkt manipuláció látni és mutatni látni és mutatni WYSIWYG WYSIWYG párbeszéd és visszacsatolás párbeszéd és visszacsatolás tolerancia tolerancia kontroll kontroll

20 Forgatókönyv Érdemes a forgatókönyvet teljes részletességgel, alaposan kidolgozni, mert ezzel a későbbi munkánkat könnyítjük meg. A forgatókönyv akkor készül, ha már a globális és részkoncepciók megvannak lépésről- lépésre, képernyőről-képernyőre. Mindent pontosan leírva, egyértelműen jelölve. Pontosan tudni kell, mikor mit szeretnénk változtatni, annak mire lesz hatása. Érdemes a forgatókönyvet teljes részletességgel, alaposan kidolgozni, mert ezzel a későbbi munkánkat könnyítjük meg. A forgatókönyv akkor készül, ha már a globális és részkoncepciók megvannak lépésről- lépésre, képernyőről-képernyőre. Mindent pontosan leírva, egyértelműen jelölve. Pontosan tudni kell, mikor mit szeretnénk változtatni, annak mire lesz hatása.

21 Költségtervezés Nem lényegtelen szempont, hogy mi mennyibe kerül. Létezik a megrendelő, akinek véges a pénztárcája, és ebből minél többet szeretne kihozni. Nem lényegtelen szempont, hogy mi mennyibe kerül. Létezik a megrendelő, akinek véges a pénztárcája, és ebből minél többet szeretne kihozni. Egy multimédia-alkalmazás költsége hang és video nélkül, kevés animációval lineárisan nő a program futási idejével. Egy multimédia-alkalmazás költsége hang és video nélkül, kevés animációval lineárisan nő a program futási idejével. Növeli a költséget, ha hang is kerül az alkalmazásba. Növeli a költséget, ha hang is kerül az alkalmazásba.

22 Prototípus Ha egy prototípust készítünk, lehet, hogy programozástechnikailag tökéletes megoldás, de ez nem azt jelenti, hogy minden multimédia- felhasználásra alkalmazható. A prototípusban meg kell mutatnunk a legfontosabb képernyők terveit, funkcióit, sőt több variációt is kidolgozhatunk. Mikor készítsük el a prototípust? A legjobb akkor, ha már kész az interface-koncepció, tudjuk a modulok sorrendjét. Ekkor elképzelhető, hogy az egyik modult dolgozzuk ki nagyvonalakban prototípusként. Ha egy prototípust készítünk, lehet, hogy programozástechnikailag tökéletes megoldás, de ez nem azt jelenti, hogy minden multimédia- felhasználásra alkalmazható. A prototípusban meg kell mutatnunk a legfontosabb képernyők terveit, funkcióit, sőt több variációt is kidolgozhatunk. Mikor készítsük el a prototípust? A legjobb akkor, ha már kész az interface-koncepció, tudjuk a modulok sorrendjét. Ekkor elképzelhető, hogy az egyik modult dolgozzuk ki nagyvonalakban prototípusként.

23 Tesztelés !!! Az egyik legkényesebb kérdés a tesztelés. Így igyekezzünk elegendő időt betervezni, hiszen "későbbi" sikerünk is múlik rajta. Ajánlatos, hogy ne csak a felhasználó és a megrendelő, hanem egy kívülálló személy/csoport is tesztelje az 1.0 verziót. Ugyanis adódhatnak olyan hibák, amiket egyikünk sem vesz észre. Vagy pl. egy oktatóprogramnál szakmailag is illik tesztelni. Teszteléshez általános kérdések. Az egyik legkényesebb kérdés a tesztelés. Így igyekezzünk elegendő időt betervezni, hiszen "későbbi" sikerünk is múlik rajta. Ajánlatos, hogy ne csak a felhasználó és a megrendelő, hanem egy kívülálló személy/csoport is tesztelje az 1.0 verziót. Ugyanis adódhatnak olyan hibák, amiket egyikünk sem vesz észre. Vagy pl. egy oktatóprogramnál szakmailag is illik tesztelni. Teszteléshez általános kérdések.

24 Tesztelés !!! Minimum 3 különböző gépen teszteljünk! Minimum 3 különböző gépen teszteljünk! Hogy megy az installáció (lassú?) Hogy megy az installáció (lassú?) Milyen a kép és hang minősége? Milyen a kép és hang minősége? A kép és hang szinkronban van? A kép és hang szinkronban van? Érthető hibaüzenetek vannak? Érthető hibaüzenetek vannak? Lehetne még folytatni. Ha pl. egy kiállításra készítünk bemutatót, érdemes azt is megnézni, készenlétben áll-e a terminál, a standnál dolgozó emberek tudják-e kezelni?

25

26 Irodalom Izsó Lajos: Multimédia oktatási anyagok kidolgozásának és alkalmazásának pedagógiai, pszichológiai és ergonómiai alapjai, BME Távoktatási Központ, 1998 Izsó Lajos: Multimédia oktatási anyagok kidolgozásának és alkalmazásának pedagógiai, pszichológiai és ergonómiai alapjai, BME Távoktatási Központ, 1998 Élő Gábor, Z. Karvalics László: ABCD Interaktív Magazin: Hyperkihívás,(1994/2) Élő Gábor, Z. Karvalics László: ABCD Interaktív Magazin: Hyperkihívás,(1994/2) Egyetemes Lexikon, Offícina Nova Kiadó Bp., 1994 Egyetemes Lexikon, Offícina Nova Kiadó Bp., 1994 Közoktatás: Multimédia az oktatásban, VIII. évf. / 8. szám, (1997) Közoktatás: Multimédia az oktatásban, VIII. évf. / 8. szám, (1997) Zsakó László: Internetes és multimédiás oktatás módszertana. Internet az oktatásban konferencia Bp., 1999. 04. 19. Zsakó László: Internetes és multimédiás oktatás módszertana. Internet az oktatásban konferencia Bp., 1999. 04. 19.

27 Irodalom Új Magyar Lexikon, Akadémiai Kiadó Bp, 1962 Új Magyar Lexikon, Akadémiai Kiadó Bp, 1962 Meyers Enciklopédikus Lexikon, 15. Kötet, Mannheim 1975 Meyers Enciklopédikus Lexikon, 15. Kötet, Mannheim 1975 MacDonald L.W.:Colour Image Reproduction: The Evolution from Print to Multimedia, SPIE/Europto Conf. On Imaging Sciences and Display Technologies, Berlin, proc. SPIE, Vol. 2949, pp 246- 251, 1996, 2003 MacDonald L.W.:Colour Image Reproduction: The Evolution from Print to Multimedia, SPIE/Europto Conf. On Imaging Sciences and Display Technologies, Berlin, proc. SPIE, Vol. 2949, pp 246- 251, 1996, 2003 Ralf Steinmetz: Multimédia Bevezetés és alapok, Springer Hungarica Kiadó Kft., Bp., 1995, 2002 Ralf Steinmetz: Multimédia Bevezetés és alapok, Springer Hungarica Kiadó Kft., Bp., 1995, 2002

28 Irodalom Richard S. Schifman, Yvonne Heinrich, Günter Heinrich: Multimedia Design Interactiv! Von der Idee zum Produkt, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1997, 2003 Richard S. Schifman, Yvonne Heinrich, Günter Heinrich: Multimedia Design Interactiv! Von der Idee zum Produkt, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1997, 2003 MacDonald L. W. Colour Engineering: The Challenge, Lecture, University of Derby, 1998, 2002 MacDonald L. W. Colour Engineering: The Challenge, Lecture, University of Derby, 1998, 2002 Tóth Dezső: Multimédia Mikroszámítógépes környezetben, LSI Oktatóközpont Tóth Dezső: Multimédia Mikroszámítógépes környezetben, LSI Oktatóközpont Proceedings of the IEEE, MAY 1998, Multimedia signal processing: Scanning the Technology 755-825. Proceedings of the IEEE, MAY 1998, Multimedia signal processing: Scanning the Technology 755-825. Jakob Nielsen:Hypertext & Hypermedia, Academic Press, 1990 Jakob Nielsen:Hypertext & Hypermedia, Academic Press, 1990


Letölteni ppt "Bevezetés a multimédiába Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések