Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás."— Előadás másolata:

1

2 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodák eszköz és energiagazdálkodása, környezetvédelem Zöld szállodák

3 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás2Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás2 Vagyon  Eszköz  A vállalkozás rendelkezésére álló anyagi javak és jogok összessége.  A vállalkozás rendelkezésére álló vagyontárgyak a vállalkozás működésében betöltött szerep szerint. Vagyon Eszköz

4 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás3Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás3 Számviteli csoportosítás – Aktívák A.Befektetett eszközök 1.Immateriális javak 2.Tárgyi eszközök 3.Befektetett pénzügyi eszközök B.Forgóeszközök 1.Készletek 2.Követelések 3.Értékpapírok 4.Pénzeszközök C.Aktív időbeli elhatárolások

5 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás4Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás4 Amortizáció  Érintett eszközcsoportok:  immateriális javak  tárgyi eszközök  Költségként való elszámolás  befektetés megtérülése  csökkenthető az adózás előtti eredmény  Elszámolását szabályozza:  Számviteli törvény  TAO

6 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás5Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás5 Eszközök fejlesztése  Intenzív fejlesztés  Szervezési módszerek  nyitvatartási idő  szezonidőszaki akciók  munkaszervezés, munkaidő-beosztás  bérezési rendszer változtatása  technológia, értékesítési rendszerek változtatása  Eszközök részleges növelését is igénylő módszerek  profilváltás  kapacitásnövelés új berendezésekkel  Extenzív fejlesztés  cél:  bővítő,  pótló  mód:  alap,  kapcsolódó  beruházó:  állam,  vállalkozás Teljesítőképesség – Versenyképesség

7 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás6Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás6 Extenzív fejlesztés - Beruházás Minden tárgyi eszköz beszerzése, létesítése mindaddig, amíg használatba nem veszik (aktiválják).

8 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás7Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás7 KÉSZLETGAZDÁLKODÁS  Áruforgalom elemzése; mérlegsor  Átlagkészlet  Forgási sebesség  napokban  fordulatokban NyK + K.növ. = K.csökk. + ZK Kronologikus átlag!!! K×n ELÁBÉ K

9 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás8Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás8 Textíliák  szövött anyagok  ágy-felszerelés (lepedő, huzat, takaró)  fürdőszobai textília (kéztörlő, törölköző, fürdőlepedő, kádelő)  szőnyeg, függöny, kárpit  nagy mennyiség  széles válaszék

10 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás9Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás9 Textíliák elvárható tulajdonságai  dörzsállóság  erős szál, sűrű szövés  szakadásállóság  erős szál, rugalmas szövés  lángállóság  éghetetlen szálak, „finiselés”  gyűrődésállóság  elasztikus szálak, sűrű szövés  elektrosztaticitás  antisztatikus szálak  tapintás  kemény, puha zálak  molyállóság  színtartósság  könnyű kezelhetőség  savakkal, lúgokkal, oldószerekkel szembeni ellenállás  szigetelőhatás  nedvszívó képesség

11 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás10Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás10 Textíliák fajtái  Len  nemes  kellemes, hűvös tapintás  ágynemű célú felhasználás  damaszt asztalterítő  törlők készítése  könnyen mosható  kender  nagy ellenálló-képesség  hajlékony  nagy szennyeződésnek kitett ruhaneműk  gyapot  ellenálló a mosószerekkel szemben  kiváló vízszívó  frottírtörölközők legfőbb alapanyaga  gyapjú  takarók anyaga  könnyen kezelhető  könnyű  gyorsabb munkavégzés

12 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás11Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás11 Textíliák beszerzése  Hány készletre van szükség? 1.használatban 2.szennyes raktárban mosásra vár 3.mosásban van 4.lakószinten tárolunk 5.textilraktárban tárolunk  Meghatározó tényezők  szálloda minősége  osztályba sorolás  saját mosoda?

13 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás12Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás12 Textília-szükséglet ágyszámra vetítve  nagypárna huzat4-5  kispárna huzat5-6  lepedő4-5  paplanhuzat4-5  damaszttörölköző7-8  frottírtörülköző5-6  fürdőlepedő5-6  kádelő5-6

14 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás13Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás13 Egyéb tényezők  Nyújtott szolgáltatások köre  Vízpart, gyógy…  Elhasználódás 3-5 év  Fogyóeszköz-terv  Selejtezés  Pótlásigény ……

15 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás14Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás14 Környezetvédelem az Európai Unióban  Az Európai Unió környezetvédelmi politikája  A tagállamok környezetvédelmi politikája  + közös környezetvédelmi politika.  Etikai  Jóléti  Gazdasági szempontok alapján.

16 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás15Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás15 Környezetvédelem az Európai Unióban  Etikai érv: a természet belső értékekkel is rendelkezik, amely védelemre érdemes (pl. madárvédelmi irányelv).  Jóléti érv: a környezeti állapot romlása és egészségünk között egyértelmű az összefüggés  az emberi egészség védelme szükségszerű  Gazdasági érv: sokszor megelőzi a többit.

17 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás16Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás16 Környezetvédelem az Európai Unióban  Alapelvek:  Elővigyázatosság elve: a környezet károsítását minden eszközzel meg kell próbálni elkerülni (pl. környezetbarát termékek)  Megelőzés elve: a lehetséges környezeti szennyező hatásokat már a szennyezés forrásánál meg kell szüntetni.

18 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás17Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás17 Környezetvédelem az Európai Unióban  A szennyező fizet elve: a környezeti kár költségeit a kár okozójának kell viselnie.  Szubszidiaritás elve: az EU csak abban az esetben lép fel, ha a problémát hatékonyabban tudja megoldani, mint maguk a tagállamok.   A fenntartható fejlődés elve vezérli az EU-t

19 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás18Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás18 Környezetvédelem  évi LIII. törvény  átfogó, keretjellegű  alapelvei:  elővigyázatosság  megelőzés  helyreállítás  felelősség  együttműködés  tájékozódás  tájékoztatás  nyilvánosság

20 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás19Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás19 Környezetvédelem Magyarországon  A Magyarországon önálló törvény a környezetvédelemről (1995. LIII.tv.)  az EU-s alapelveknek többé-kevésbé megfelel.  A törvény alapelvei:  Elővigyázatosság elve: környezetet kíméljük, hulladék keletkezését csökkentsük, visszaforgatni, újrafeldolgozni.  Megelőzés elve: a környezet-használat megtervezése, hogy megelőzzük a környezet-szennyezést.  Helyreállítás elve: környezet használója köteles gondoskodni az okozott kár helyreállításáról

21 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás20Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás20 Környezetvédelem Magyarországon  Felelősség elve: a környezet használója, károsítója jogilag is felelős.  Együttműködés elve: a jogi és természetes személyek kötelesek összefogni  Tájékozódás elve: környezetért felelős személyek kötelesek tájékozódni a környezet mindenkori állapotáról.  Tájékoztatás elve: mindenkit terhel, aki a környezetet használja, és aki a környezetet terhelő tevékenységet folytat.  Nyilvánosság elve: mindenkinek joga van a környezetével kapcsolatos adatokba betekinteni.

22 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás21Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás21 Üzemeltetés, a környezetbarát tevékenység üzleti előnyei  költségmegtakarítás  a piac kényszerítő nyomásának megelőzése  a személyzet megnyerése, motiválása  a cég és az egység arculatának javítása  csökkenő kockázat – könnyebb hitelhez-jutás

23 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás22Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás22 „Nem az a város tiszta, ahol sok az utcaseprő, hanem az, ahol kevesen szemetelnek”  A termékpolitika ökológiai szempontjai  felesleges szemetelés  energiatakarékosság  szennyvíztisztítás  ésszerű szemétszállítás 1. Ökológiai vállalatpolitika marketingpolitika

24 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás23Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás23 A termékpolitika ökológiai szempontjai  2. Energiatakarékosság  áram, gáz, fűtőolaj felügyelete,  hatékony felhasználás  összehangolás,  opimalizálás  építőanyag,  épületszerkezet,  energia-berendezések

25 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás24Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás24  Optimalizálás példái:  energiafogyasztók korszerűsítése  fűtőberendezések hatásfoka 90 %,  melegvízellátás külön rendszeren  energiatakarékos lámpák  számítógép-vezérelt áramfogyasztók  elektromos–gázüzemű konyhai tűzhely A termékpolitika ökológiai szempontjai

26 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás25Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás25 Energiagazdálkodás  Költségei folyamatosan növekednek.  Általában független a forgalomtól (állandó költségelemek)  Energiahordozók felhasználását naponta figyelni kell  össze lehet vetni a szálloda forgalmával:  Ki tudjuk szűrni a magasan kiugró értékeket  pazarlás vagy hiba van (észre lehet venni)  lokalizálni lehet, hogy hol pazarolnak.  Célszerű ebbe az akcióba bevonni a személyzetet: mindenféle javadalmazás alapja a profit: csökkenteni kell a költségeket!

27 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás26Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás26 Energiagazdálkodás  A vendég a legnagyobb energiafogyasztó: pl. szoba világítása: mágneskártyás alapon, energiatakarékos izzók.  Folyosókon célszerű mozgásérzékelők alkalmazása.  Előnyben vannak az új szállodák  össze tudják hangolni az építőanyagokat, a felépítést és az energia-berendezéseket.

28 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás27Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás27  3. Takarékos vízhasználat  95 % szennyezetten folyik a szennyvízcsatornába.  Egyes területeken % megtakarítható; pl.:  WC öblítők szabályozása 40 %  Mosdókagyló, pissoir mozgásérzékelői 50 %  zuhanyzók, mosdókagylók áteresztőképességének szabályozása 50 % A termékpolitika ökológiai szempontjai

29 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás28Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás28 Vízgazdálkodás  Csak ivóvíz minőségű vizet használhatunk (takarítani is).  Közmű vállalat engedélye kell akkor is, ha saját szennyvíztisztítóval vagyunk ellátva.  Vízvezetékeink szigeteltek legyenek.  Melegvízvezetékek raktárakon keresztül ne haladjanak át (főleg étel, ital raktár).

30 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás29Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás29  4. Hulladék mennyiségének csökkentése A termékpolitika ökológiai szempontjai megelőzés ! kevés csomagolóanyag ! friss termékek csökkentés ! takarékos bánásmód a tisztítószerekkel és az élelmiszerekkel ! pazarlás megszüntetése újrahasznosítás ! válogatás: üveg, használt zsír, papír, komposztálható anyagok, műanyag, fém MEGELŐZÉS CSÖKKENTÉS ÚJRAHASZNOSÍTÁS

31 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás30Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás30 A hulladék mennyiségének csökkentése  A legfontosabb lépés!!  Kerüljük az 1x használatos, eldobható dolgokat.  Keressük a nagybani beszerzést (pl. ne apró vaj, dzsem, ne egy adagos tejszín, cukor).  Kerüljük a műanyag edényeket!  Folyékony szappan: újratölthető, nincs pazarlás.  Minibár: eldobható göngyölegben könnyebb tárolni.

32 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás31Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás31 A hulladék mennyiségének csökkentése  Mosatás zacskó: jelenleg ált. műanyag  textil legyen vagy papír  Szelektív hulladékgyűjtés esetén a takarító kocsin is megoldott legyen.  Adminisztrációnál:  1 x használatos tollak kerülése  1 x használatos festékkazetták kerülése  Környezeti kézikönyv kidolgozása:  Feleslegesen ne szemeteljünk  Takarékoskodjunk az energiával  Szennyvíztisztítás megoldott legyen  Ésszerű szemétszállítást alkalmazzunk.

33 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás32Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás32  5. Egyéb intézkedések (tudatosítás a vendégekkel) A termékpolitika ökológiai szempontjai Környezetbarát termékpolitika Kiegészítő minőségjellemző Környezet-kompatibilitás Egyedülálló termékelőny Uniqe Selling Proposition

34 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás33Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás33 Tudatosítás a vendégekkel A NAGYOBB FOGYASZTÁS NEM FELTÉTLENÜL JÁR MAGASABB KOMFORTÉRZETTEL

35 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás34Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás34

36 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás35Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás35 Zöld szálloda  A környezetbarát termékpolitikát a vendégek felé propagálni kell   Ismerjék meg a szállodai intézkedéseit  Érezzék, hogy ők is részesei az ökológiai termelésnek.  Zöldszálloda kifejezés az adott intézmény elkötelezettségét jelenti a környezetvédelem iránt.

37 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás36Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás36 Zöld szálloda  Nemzetközi szinten már jelentős múlttal rendelkezik a szállodai környezetvédelem,  Magyarországon először 1994-ben adták ki a Nemzetközi Szállodaszövetség felhívását, amelyben zöld-szállodákat kerestek a szövetség tagjai között   még nem volt nagy sikere  a téma általában még elő sem került a szállodáknál  legtöbbször felelős sem volt.

38 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás37Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás37 Zöld szálloda  A Magyar Szállodaszövetség: 1995-ben adott ki pályázatot először  A szállodák ekkor figyeltek fel a problémára  A környezetvédelmi beruházások jelentős anyagi ráfordítást igényelnek, de hosszú távon többszörösen visszahozzák az árukat.

39 6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás38Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás38


Letölteni ppt "6. előadásSzállodaszervezés és gazdálkodás1Nagy László: Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás6. előadás1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések